Svenskstuderandes språkanvändning utanför studier

Tämän tutkielman tarkoitus oli selvittää, miten ruotsin yliopisto-opiskelijat käyttävät ruotsin kieltä opintojensa ulkopuolella, mutta myös miten kieltä käytetään opinnoissa ja minkälaisia ajatuksia opiskelijoilla on kielenkäytöstä ja -oppimisesta. Tutkimukseen osallistui kolme ruotsia pääaineenaan...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Randma, Vanessa
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:swe
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81207
_version_ 1826225805815971840
author Randma, Vanessa
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Randma, Vanessa Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Randma, Vanessa Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Randma, Vanessa
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkielman tarkoitus oli selvittää, miten ruotsin yliopisto-opiskelijat käyttävät ruotsin kieltä opintojensa ulkopuolella, mutta myös miten kieltä käytetään opinnoissa ja minkälaisia ajatuksia opiskelijoilla on kielenkäytöstä ja -oppimisesta. Tutkimukseen osallistui kolme ruotsia pääaineenaan opiskelevaa yliopisto-opiskelijaa. Aineistonkeruun menetelmänä tutkimuksessa toimivat yksilöhaastattelut, joista on tehty sisällönanalyysi. Tutkimuksen pääpaino on siis haastatteluista saadussa aineistossa ja näin ollen haastateltavien yksilöllisissä kokemuksissa ja mielipiteissä. Tulokset osoittavat, että tutkimuksen ennakko-oletus pitää melko pitkälti paikkansa: kyseiset ruotsin opiskelijat eivät aktiivisesti käytä ruotsin kieltä kovinkaan paljon opintojensa ulkopuolella, vaan sen sijaan lukevat, kuulevat tai kuuntelevat sitä, ja käyttävät ruotsin sijasta muita kieliä. Opinnoissa ruotsin kielen käyttö on selvästi aktiivisempaa ja monipuolisempaa. Yleisesti tutkimuksesta kävi myös ilmi, että opiskelijat suhtautuvat kielen oppimiseen ja käyttämiseen positiivisesti, ja että he haluaisivat käyttää sitä enemmän myös vapaa-ajalla. Tutkimustulosten perusteella ei kuitenkaan voi tehdä yleistettäviä johtopäätöksiä kielenkäytöstä tai kertoa sille yksiselitteisiä syitä, vaan ennemminkin tarkastella sitä kohderyhmän kannalta. Ongelmakohta tässä tutkimuksessa oli kielenkäytön määritelmä. Vaikka termiin sisältyy sekä kohdekielen lukeminen, kirjoittaminen, kuunteleminen että puhuminen, keskittyivät haastateltavat vastauksissaan etenkin kielen suulliseen tuottamiseen. Näin ollen vastaukset hieman vaihtelevat termin käsityksestä riippuen. Kielen tuottamiseen keskittyminen kuitenkin mahdollisesti tarkentaa tutkimusta jollain tasolla, sillä tähän aiheeseen liittyen aineistoa on melko paljon, jolloin sitä pystytään käsittelemään ja analysoimaan tarkemmin. Tämän tutkielman tarkoitus oli selvittää, miten ruotsin yliopisto-opiskelijat käyttävät ruotsin kieltä opintojensa ulkopuolella, mutta myös miten kieltä käytetään opinnoissa ja minkälaisia ajatuksia opiskelijoilla on kielenkäytöstä ja -oppimisesta. Tutkimukseen osallistui kolme ruotsia pääaineenaan opiskelevaa yliopisto-opiskelijaa. Aineistonkeruun menetelmänä tutkimuksessa toimivat yksilöhaastattelut, joista on tehty sisällönanalyysi. Tutkimuksen pääpaino on siis haastatteluista saadussa aineistossa ja näin ollen haastateltavien yksilöllisissä kokemuksissa ja mielipiteissä. Tulokset osoittavat, että tutkimuksen ennakko-oletus pitää melko pitkälti paikkansa: kyseiset ruotsin opiskelijat eivät aktiivisesti käytä ruotsin kieltä kovinkaan paljon opintojensa ulkopuolella, vaan sen sijaan lukevat, kuulevat tai kuuntelevat sitä, ja käyttävät ruotsin sijasta muita kieliä. Opinnoissa ruotsin kielen käyttö on selvästi aktiivisempaa ja monipuolisempaa. Yleisesti tutkimuksesta kävi myös ilmi, että opiskelijat suhtautuvat kielen oppimiseen ja käyttämiseen positiivisesti, ja että he haluaisivat käyttää sitä enemmän myös vapaa-ajalla. Tutkimustulosten perusteella ei kuitenkaan voi tehdä yleistettäviä johtopäätöksiä kielenkäytöstä tai kertoa sille yksiselitteisiä syitä, vaan ennemminkin tarkastella sitä kohderyhmän kannalta. Ongelmakohta tässä tutkimuksessa oli kielenkäytön määritelmä. Vaikka termiin sisältyy sekä kohdekielen lukeminen, kirjoittaminen, kuunteleminen että puhuminen, keskittyivät haastateltavat vastauksissaan etenkin kielen suulliseen tuottamiseen. Näin ollen vastaukset hieman vaihtelevat termin käsityksestä riippuen. Kielen tuottamiseen keskittyminen kuitenkin mahdollisesti tarkentaa tutkimusta jollain tasolla, sillä tähän aiheeseen liittyen aineistoa on melko paljon, jolloin sitä pystytään käsittelemään ja analysoimaan tarkemmin.
first_indexed 2022-05-23T20:00:58Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kuronen, Mikko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Randma, Vanessa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-05-23T04:59:19Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-05-23T04:59:19Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81207", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoitus oli selvitt\u00e4\u00e4, miten ruotsin yliopisto-opiskelijat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t ruotsin kielt\u00e4 opintojensa ulkopuolella, mutta my\u00f6s miten kielt\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n opinnoissa ja mink\u00e4laisia ajatuksia opiskelijoilla on kielenk\u00e4yt\u00f6st\u00e4 ja -oppimisesta.\n\nTutkimukseen osallistui kolme ruotsia p\u00e4\u00e4aineenaan opiskelevaa yliopisto-opiskelijaa. Aineistonkeruun menetelm\u00e4n\u00e4 tutkimuksessa toimivat yksil\u00f6haastattelut, joista on tehty sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi. Tutkimuksen p\u00e4\u00e4paino on siis haastatteluista saadussa aineistossa ja n\u00e4in ollen haastateltavien yksil\u00f6llisiss\u00e4 kokemuksissa ja mielipiteiss\u00e4.\n\nTulokset osoittavat, ett\u00e4 tutkimuksen ennakko-oletus pit\u00e4\u00e4 melko pitk\u00e4lti paikkansa: kyseiset ruotsin opiskelijat eiv\u00e4t aktiivisesti k\u00e4yt\u00e4 ruotsin kielt\u00e4 kovinkaan paljon opintojensa ulkopuolella, vaan sen sijaan lukevat, kuulevat tai kuuntelevat sit\u00e4, ja k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t ruotsin sijasta muita kieli\u00e4. Opinnoissa ruotsin kielen k\u00e4ytt\u00f6 on selv\u00e4sti aktiivisempaa ja monipuolisempaa. Yleisesti tutkimuksesta k\u00e4vi my\u00f6s ilmi, ett\u00e4 opiskelijat suhtautuvat kielen oppimiseen ja k\u00e4ytt\u00e4miseen positiivisesti, ja ett\u00e4 he haluaisivat k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 sit\u00e4 enemm\u00e4n my\u00f6s vapaa-ajalla. Tutkimustulosten perusteella ei kuitenkaan voi tehd\u00e4 yleistett\u00e4vi\u00e4 johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksi\u00e4 kielenk\u00e4yt\u00f6st\u00e4 tai kertoa sille yksiselitteisi\u00e4 syit\u00e4, vaan ennemminkin tarkastella sit\u00e4 kohderyhm\u00e4n kannalta.\n\nOngelmakohta t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa oli kielenk\u00e4yt\u00f6n m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4. Vaikka termiin sis\u00e4ltyy sek\u00e4 kohdekielen lukeminen, kirjoittaminen, kuunteleminen ett\u00e4 puhuminen, keskittyiv\u00e4t haastateltavat vastauksissaan etenkin kielen suulliseen tuottamiseen. N\u00e4in ollen vastaukset hieman vaihtelevat termin k\u00e4sityksest\u00e4 riippuen. Kielen tuottamiseen keskittyminen kuitenkin mahdollisesti tarkentaa tutkimusta jollain tasolla, sill\u00e4 t\u00e4h\u00e4n aiheeseen liittyen aineistoa on melko paljon, jolloin sit\u00e4 pystyt\u00e4\u00e4n k\u00e4sittelem\u00e4\u00e4n ja analysoimaan tarkemmin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoitus oli selvitt\u00e4\u00e4, miten ruotsin yliopisto-opiskelijat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t ruotsin kielt\u00e4 opintojensa ulkopuolella, mutta my\u00f6s miten kielt\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n opinnoissa ja mink\u00e4laisia ajatuksia opiskelijoilla on kielenk\u00e4yt\u00f6st\u00e4 ja -oppimisesta.\n\nTutkimukseen osallistui kolme ruotsia p\u00e4\u00e4aineenaan opiskelevaa yliopisto-opiskelijaa. Aineistonkeruun menetelm\u00e4n\u00e4 tutkimuksessa toimivat yksil\u00f6haastattelut, joista on tehty sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi. Tutkimuksen p\u00e4\u00e4paino on siis haastatteluista saadussa aineistossa ja n\u00e4in ollen haastateltavien yksil\u00f6llisiss\u00e4 kokemuksissa ja mielipiteiss\u00e4.\n\nTulokset osoittavat, ett\u00e4 tutkimuksen ennakko-oletus pit\u00e4\u00e4 melko pitk\u00e4lti paikkansa: kyseiset ruotsin opiskelijat eiv\u00e4t aktiivisesti k\u00e4yt\u00e4 ruotsin kielt\u00e4 kovinkaan paljon opintojensa ulkopuolella, vaan sen sijaan lukevat, kuulevat tai kuuntelevat sit\u00e4, ja k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t ruotsin sijasta muita kieli\u00e4. Opinnoissa ruotsin kielen k\u00e4ytt\u00f6 on selv\u00e4sti aktiivisempaa ja monipuolisempaa. Yleisesti tutkimuksesta k\u00e4vi my\u00f6s ilmi, ett\u00e4 opiskelijat suhtautuvat kielen oppimiseen ja k\u00e4ytt\u00e4miseen positiivisesti, ja ett\u00e4 he haluaisivat k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 sit\u00e4 enemm\u00e4n my\u00f6s vapaa-ajalla. Tutkimustulosten perusteella ei kuitenkaan voi tehd\u00e4 yleistett\u00e4vi\u00e4 johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksi\u00e4 kielenk\u00e4yt\u00f6st\u00e4 tai kertoa sille yksiselitteisi\u00e4 syit\u00e4, vaan ennemminkin tarkastella sit\u00e4 kohderyhm\u00e4n kannalta.\n\nOngelmakohta t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa oli kielenk\u00e4yt\u00f6n m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4. Vaikka termiin sis\u00e4ltyy sek\u00e4 kohdekielen lukeminen, kirjoittaminen, kuunteleminen ett\u00e4 puhuminen, keskittyiv\u00e4t haastateltavat vastauksissaan etenkin kielen suulliseen tuottamiseen. N\u00e4in ollen vastaukset hieman vaihtelevat termin k\u00e4sityksest\u00e4 riippuen. Kielen tuottamiseen keskittyminen kuitenkin mahdollisesti tarkentaa tutkimusta jollain tasolla, sill\u00e4 t\u00e4h\u00e4n aiheeseen liittyen aineistoa on melko paljon, jolloin sit\u00e4 pystyt\u00e4\u00e4n k\u00e4sittelem\u00e4\u00e4n ja analysoimaan tarkemmin.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-05-23T04:59:19Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-05-23T04:59:19Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "29", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Svenskstuderandes spr\u00e5kanv\u00e4ndning utanf\u00f6r studier", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202205232839", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "306", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruotsin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieli ja kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielenk\u00e4ytt\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielitaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81207
language swe
last_indexed 2025-02-18T10:54:23Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/53fdb19f-66dc-4d29-8991-86a38bfc4fa8\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202205232839.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Randma, Vanessa Svenskstuderandes språkanvändning utanför studier Ruotsin kieli Swedish 306 ruotsin kieli kielen oppiminen kieli ja kielet oppiminen opiskelijat kielenkäyttö kielitaito
title Svenskstuderandes språkanvändning utanför studier
title_full Svenskstuderandes språkanvändning utanför studier
title_fullStr Svenskstuderandes språkanvändning utanför studier Svenskstuderandes språkanvändning utanför studier
title_full_unstemmed Svenskstuderandes språkanvändning utanför studier Svenskstuderandes språkanvändning utanför studier
title_short Svenskstuderandes språkanvändning utanför studier
title_sort svenskstuderandes språkanvändning utanför studier
title_txtP Svenskstuderandes språkanvändning utanför studier
topic Ruotsin kieli Swedish 306 ruotsin kieli kielen oppiminen kieli ja kielet oppiminen opiskelijat kielenkäyttö kielitaito
topic_facet 306 Ruotsin kieli Swedish kielen oppiminen kielenkäyttö kieli ja kielet kielitaito opiskelijat oppiminen ruotsin kieli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81207 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205232839
work_keys_str_mv AT randmavanessa svenskstuderandesspråkanvändningutanförstudier