Sosiaalisessa mediassa esiintyviä mainoksia koskevia diskursseja ja kieli-ideologioita

Suomalaiset toivovat usein etenkin julkisilta, ammattimaisesti laadituilta teksteiltä kielellistä esimerkillisyyttä ja ”oikeakielisyyttä”. Tässä tutkimuksessa selvitän, puhuvatko maallikot samansuuntaisesti myös sosiaalisessa mediassa esiintyvien mainosten kielestä, ovathan sosiaalisen median mainok...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Turunen, Anne
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81193
_version_ 1826225722325204992
author Turunen, Anne
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Turunen, Anne Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Turunen, Anne Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Turunen, Anne
datasource_str_mv jyx
description Suomalaiset toivovat usein etenkin julkisilta, ammattimaisesti laadituilta teksteiltä kielellistä esimerkillisyyttä ja ”oikeakielisyyttä”. Tässä tutkimuksessa selvitän, puhuvatko maallikot samansuuntaisesti myös sosiaalisessa mediassa esiintyvien mainosten kielestä, ovathan sosiaalisen median mainoksetkin ammattimainen tekstilaji. Tarkastelen kolmeen sosiaalisen median mainokseen liittyvää metakieltä analysoimalla laatimani kyselytutkimuksen vastausaineistoa diskurssianalyysin keinoin. Tutkimuskysymykseni ovat: Miten lukijat puhuvat sosiaalisen median mainosten kielestä? Mitä kieli-ideologioita sosiaalisen median mainonnan lukijahavainnoista hahmottuu? Nimeän aineistosta neljä eri diskurssia: ammattitaidon diskurssin, somekielen diskurssin, tunnediskurssin ja aitouden diskurssin. Näiden diskurssien taustalta hahmottelen myös niihin vaikuttavia kieli-ideologioita. Tutkimustulokseni osoittavat, että sosiaalisessa mediassa esiintyvän mainonnan kielestä puhutaan usein kielen puhtautta suojelevista tai yleiskielen normeja painottavista näkökulmista. Tällöin puhe liittyy useimmiten ammattitaitoon, ”somekielen” puutteellisuuteen sekä ”vääränlaisen” kielen ärsyttävyyteen. Ideologian tasolla tällaiset puhetavat liittyvät yleensä kielelliseen purismiin tai normipainotteiseen kielikäsitykseen. Toisaalta aineistosta nousee paljon puhetta kielen tilanteisuudesta, kuten sosiaalisen median kontekstista, hyvästä kotikutoisuudesta ja aitoudesta. Tällaisen kieli-ideologian mukaan esimerkiksi rento ja leikittelevä kieli on mainoksilta nimenomaan toivottavaa. Tutkimustulokseni kertovat sosiaalisessa mediassa esiintyvien mainosten kielen aktivoivan monia kieli-ideologioita, joiden pohjalta löytämäni diskurssit rakentuvat – usein myös yhtäaikaisesti. Jatkotutkimusaiheita voisi löytyä esimerkiksi uuden tekstilajin eli sosiaalisen median mainoksen rakentumisen metakielen suunnalta.
first_indexed 2024-09-11T08:49:47Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Nissi, Riikka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Turunen, Anne", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-05-20T06:53:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-05-20T06:53:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81193", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Suomalaiset toivovat usein etenkin julkisilta, ammattimaisesti laadituilta teksteilt\u00e4 kielellist\u00e4 esimerkillisyytt\u00e4 ja \u201doikeakielisyytt\u00e4\u201d. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa selvit\u00e4n, puhuvatko maallikot samansuuntaisesti my\u00f6s sosiaalisessa mediassa esiintyvien mainosten kielest\u00e4, ovathan sosiaalisen median mainoksetkin ammattimainen tekstilaji. Tarkastelen kolmeen sosiaalisen median mainokseen liittyv\u00e4\u00e4 metakielt\u00e4 analysoimalla laatimani kyselytutkimuksen vastausaineistoa diskurssianalyysin keinoin. Tutkimuskysymykseni ovat: Miten lukijat puhuvat sosiaalisen median mainosten kielest\u00e4? Mit\u00e4 kieli-ideologioita sosiaalisen median mainonnan lukijahavainnoista hahmottuu?\n\nNime\u00e4n aineistosta nelj\u00e4 eri diskurssia: ammattitaidon diskurssin, somekielen diskurssin, tunnediskurssin ja aitouden diskurssin. N\u00e4iden diskurssien taustalta hahmottelen my\u00f6s niihin vaikuttavia kieli-ideologioita. Tutkimustulokseni osoittavat, ett\u00e4 sosiaalisessa mediassa esiintyv\u00e4n mainonnan kielest\u00e4 puhutaan usein kielen puhtautta suojelevista tai yleiskielen normeja painottavista n\u00e4k\u00f6kulmista. T\u00e4ll\u00f6in puhe liittyy useimmiten ammattitaitoon, \u201dsomekielen\u201d puutteellisuuteen sek\u00e4 \u201dv\u00e4\u00e4r\u00e4nlaisen\u201d kielen \u00e4rsytt\u00e4vyyteen. Ideologian tasolla t\u00e4llaiset puhetavat liittyv\u00e4t yleens\u00e4 kielelliseen purismiin tai normipainotteiseen kielik\u00e4sitykseen. Toisaalta aineistosta nousee paljon puhetta kielen tilanteisuudesta, kuten sosiaalisen median kontekstista, hyv\u00e4st\u00e4 kotikutoisuudesta ja aitoudesta. T\u00e4llaisen kieli-ideologian mukaan esimerkiksi rento ja leikittelev\u00e4 kieli on mainoksilta nimenomaan toivottavaa.\n\nTutkimustulokseni kertovat sosiaalisessa mediassa esiintyvien mainosten kielen aktivoivan monia kieli-ideologioita, joiden pohjalta l\u00f6yt\u00e4m\u00e4ni diskurssit rakentuvat \u2013 usein my\u00f6s yht\u00e4aikaisesti. Jatkotutkimusaiheita voisi l\u00f6yty\u00e4 esimerkiksi uuden tekstilajin eli sosiaalisen median mainoksen rakentumisen metakielen suunnalta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-05-20T06:53:36Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-05-20T06:53:36Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "52", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Sosiaalisessa mediassa esiintyvi\u00e4 mainoksia koskevia diskursseja ja kieli-ideologioita", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202205202825", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "309", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "diskurssi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mainonta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mainokset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielenk\u00e4ytt\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81193
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:21Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b1be752a-f7b1-4cc3-b6bf-1ab55cb35009\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202205202825.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Turunen, Anne Sosiaalisessa mediassa esiintyviä mainoksia koskevia diskursseja ja kieli-ideologioita Suomen kieli Finnish 309 sosiaalinen media diskurssi mainonta mainokset kielenkäyttö media
title Sosiaalisessa mediassa esiintyviä mainoksia koskevia diskursseja ja kieli-ideologioita
title_full Sosiaalisessa mediassa esiintyviä mainoksia koskevia diskursseja ja kieli-ideologioita
title_fullStr Sosiaalisessa mediassa esiintyviä mainoksia koskevia diskursseja ja kieli-ideologioita Sosiaalisessa mediassa esiintyviä mainoksia koskevia diskursseja ja kieli-ideologioita
title_full_unstemmed Sosiaalisessa mediassa esiintyviä mainoksia koskevia diskursseja ja kieli-ideologioita Sosiaalisessa mediassa esiintyviä mainoksia koskevia diskursseja ja kieli-ideologioita
title_short Sosiaalisessa mediassa esiintyviä mainoksia koskevia diskursseja ja kieli-ideologioita
title_sort sosiaalisessa mediassa esiintyviä mainoksia koskevia diskursseja ja kieli ideologioita
title_txtP Sosiaalisessa mediassa esiintyviä mainoksia koskevia diskursseja ja kieli-ideologioita
topic Suomen kieli Finnish 309 sosiaalinen media diskurssi mainonta mainokset kielenkäyttö media
topic_facet 309 Finnish Suomen kieli diskurssi kielenkäyttö mainokset mainonta media sosiaalinen media
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81193 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205202825
work_keys_str_mv AT turunenanne sosiaalisessamediassaesiintyviämainoksiakoskeviadiskurssejajakieliideologioita