Matematiikan opiskelun tukeminen lukiossa matematiikan aineenopettajien ja erityisopettajien kokemuksia

Tässä tutkimuksessa selvitettiin opettajien kokemuksia siitä, millaista tukea lukio-opiskelijat saavat matematiikan opinnoissaan. Lisäksi selvitettiin, millaisia haasteita lukiolaisilla opettajien kokemuksien mukaan on matematiikan opiskelussa sekä millaisia näkemyksiä ja kokemuksia opettajilla on l...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Tolonen, Noora, Lindroos, Julia
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81191
Description
Summary:Tässä tutkimuksessa selvitettiin opettajien kokemuksia siitä, millaista tukea lukio-opiskelijat saavat matematiikan opinnoissaan. Lisäksi selvitettiin, millaisia haasteita lukiolaisilla opettajien kokemuksien mukaan on matematiikan opiskelussa sekä millaisia näkemyksiä ja kokemuksia opettajilla on lukion erityisopettajien työnkuvasta. Tutkimuksessa tarkasteltiin vain nuorille suunnattua, peruskoulun jälkeen suoritettavaa lukiokoulutusta. Tutkimuksemme on laadullinen poikittaistutkimus, joka toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Tutkimuksemme aineisto koostuu kolmesta lukion matematiikan opettajan ja kolmesta lukion erityisopettajan haastattelusta. Analysoimme aineistomme aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tulostemme mukaan lukiolaisilla esiintyy tuen tarpeita matematiikan opiskelussa ja tuen tarpeisiin pyritään vastaamaan erilaisten tukikeinojen avulla. Tuen toteuttamiseen liittyvät kehittämistarpeet sen mukaan, millaisia tukimuotoja heillä oli jo käytössä. Kaikissa lukioissa toivottiin kuitenkin lisää resursseja erityisopetukseen ja tuen tarjoamiseen sekä aineenopettajien että erityisopettajien puolelta. Lukioiden erityisopettajien työaika vaihteli paljon lukioiden välillä, joka näkyi myös työnkuvien vaihtelevuudessa erityisesti matematiikan tuen osalta. Tutkimuksemme tulokset luovat lisää tietoa lukiossa esiintyvistä matematiikan opiskelun liittyvistä haasteista sekä niiden kohtaamisesta. Tulosten perusteella voidaan sanoa, että matematiikan opiskelun tukeminen koetaan tärkeänä ja siihen toivotaan lisää resursseja.