Digitalisaatio osana asiakasratkaisuja

Monet B2B-yritykset ovat siirtyneet tuotekeskeisestä liiketoimintamallista palvelukeskeiseen liiketoimintamalliin, sillä palveluiden avulla voidaan saavuttaa lisämyyntiä, korkeampia katteita sekä kestävää kilpailuetua. Tätä siirtymää kutsutaan palvelullistumiseksi. Palvelukeskeisessä liiketoimintama...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mikkola, Elmeri
Other Authors: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81185
_version_ 1826225678370996224
author Mikkola, Elmeri
author2 Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Mikkola, Elmeri Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Mikkola, Elmeri Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Mikkola, Elmeri
datasource_str_mv jyx
description Monet B2B-yritykset ovat siirtyneet tuotekeskeisestä liiketoimintamallista palvelukeskeiseen liiketoimintamalliin, sillä palveluiden avulla voidaan saavuttaa lisämyyntiä, korkeampia katteita sekä kestävää kilpailuetua. Tätä siirtymää kutsutaan palvelullistumiseksi. Palvelukeskeisessä liiketoimintamallissa korostuu asiakasorientoituneisuus ja arvonluonti palveluiden kautta. Digitalisaatio on ollut niin keskeisessä roolissa palvelullistumisessa, että nykypäivänä palvelullistuminen ja digitaalinen palvelullistuminen toimivat toistensa synonyymeina. Tämän tutkimuksen aiheena olevat asiakasratkaisut ovat palvelullistumisen pisimmälle viety muoto. Asiakasratkaisut ovat kokonaisratkaisuja, jotka integroidaan asiakkaiden toimintoihin suorittamaan jotain tiettyä tehtävää. Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli kehittää ymmärrystä siitä, miten digitalisaatiota voidaan hyödyntää osana asiakasratkaisuja. Tutkimustuloksissa korostuivat laitteistoista kerättävän käyttödatan sekä digitaalisten asiakasrajapintojen hyödyntäminen. Digitalisaation mahdollistama monitorointi, optimointi, kontrollointi ja vuorovaikutus edistävät arvonluontia, lisäävät ratkaisujen luotettavuutta sekä nostavat ratkaisutoimittajien prosessien tehokkuutta.
first_indexed 2024-09-11T08:50:42Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Salonen, Anna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Mikkola, Elmeri", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-05-20T06:39:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-05-20T06:39:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81185", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Monet B2B-yritykset ovat siirtyneet tuotekeskeisest\u00e4 liiketoimintamallista palvelukeskeiseen liiketoimintamalliin, sill\u00e4 palveluiden avulla voidaan saavuttaa lis\u00e4myynti\u00e4, korkeampia katteita sek\u00e4 kest\u00e4v\u00e4\u00e4 kilpailuetua. T\u00e4t\u00e4 siirtym\u00e4\u00e4 kutsutaan palvelullistumiseksi. Palvelukeskeisess\u00e4 liiketoimintamallissa korostuu asiakasorientoituneisuus ja arvonluonti palveluiden kautta. Digitalisaatio on ollut niin keskeisess\u00e4 roolissa palvelullistumisessa, ett\u00e4 nykyp\u00e4iv\u00e4n\u00e4 palvelullistuminen ja digitaalinen palvelullistuminen toimivat toistensa synonyymeina. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen aiheena olevat asiakasratkaisut ovat palvelullistumisen pisimm\u00e4lle viety muoto. Asiakasratkaisut ovat kokonaisratkaisuja, jotka integroidaan asiakkaiden toimintoihin suorittamaan jotain tietty\u00e4 teht\u00e4v\u00e4\u00e4. \nT\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli kehitt\u00e4\u00e4 ymm\u00e4rryst\u00e4 siit\u00e4, miten digitalisaatiota voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 osana asiakasratkaisuja.\nTutkimustuloksissa korostuivat laitteistoista ker\u00e4tt\u00e4v\u00e4n k\u00e4ytt\u00f6datan sek\u00e4 digitaalisten asiakasrajapintojen hy\u00f6dynt\u00e4minen. Digitalisaation mahdollistama monitorointi, optimointi, kontrollointi ja vuorovaikutus edist\u00e4v\u00e4t arvonluontia, lis\u00e4\u00e4v\u00e4t ratkaisujen luotettavuutta sek\u00e4 nostavat ratkaisutoimittajien prosessien tehokkuutta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-05-20T06:39:11Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-05-20T06:39:11Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "51", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "palvelullistuminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "asiakasratkaisut", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Digitalisaatio osana asiakasratkaisuja", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202205202817", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20423", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitalisaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81185
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:31Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mikkola, Elmeri Digitalisaatio osana asiakasratkaisuja palvelullistuminen asiakasratkaisut Markkinointi Marketing 20423 digitalisaatio
title Digitalisaatio osana asiakasratkaisuja
title_full Digitalisaatio osana asiakasratkaisuja
title_fullStr Digitalisaatio osana asiakasratkaisuja Digitalisaatio osana asiakasratkaisuja
title_full_unstemmed Digitalisaatio osana asiakasratkaisuja Digitalisaatio osana asiakasratkaisuja
title_short Digitalisaatio osana asiakasratkaisuja
title_sort digitalisaatio osana asiakasratkaisuja
title_txtP Digitalisaatio osana asiakasratkaisuja
topic palvelullistuminen asiakasratkaisut Markkinointi Marketing 20423 digitalisaatio
topic_facet 20423 Marketing Markkinointi asiakasratkaisut digitalisaatio palvelullistuminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81185 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205202817
work_keys_str_mv AT mikkolaelmeri digitalisaatioosanaasiakasratkaisuja