Digitalisaatio osana asiakasratkaisuja

Monet B2B-yritykset ovat siirtyneet tuotekeskeisestä liiketoimintamallista palvelukeskeiseen liiketoimintamalliin, sillä palveluiden avulla voidaan saavuttaa lisämyyntiä, korkeampia katteita sekä kestävää kilpailuetua. Tätä siirtymää kutsutaan palvelullistumiseksi. Palvelukeskeisessä liiketoimintama...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Mikkola, Elmeri
Muut tekijät: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81185
Kuvaus
Yhteenveto:Monet B2B-yritykset ovat siirtyneet tuotekeskeisestä liiketoimintamallista palvelukeskeiseen liiketoimintamalliin, sillä palveluiden avulla voidaan saavuttaa lisämyyntiä, korkeampia katteita sekä kestävää kilpailuetua. Tätä siirtymää kutsutaan palvelullistumiseksi. Palvelukeskeisessä liiketoimintamallissa korostuu asiakasorientoituneisuus ja arvonluonti palveluiden kautta. Digitalisaatio on ollut niin keskeisessä roolissa palvelullistumisessa, että nykypäivänä palvelullistuminen ja digitaalinen palvelullistuminen toimivat toistensa synonyymeina. Tämän tutkimuksen aiheena olevat asiakasratkaisut ovat palvelullistumisen pisimmälle viety muoto. Asiakasratkaisut ovat kokonaisratkaisuja, jotka integroidaan asiakkaiden toimintoihin suorittamaan jotain tiettyä tehtävää. Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli kehittää ymmärrystä siitä, miten digitalisaatiota voidaan hyödyntää osana asiakasratkaisuja. Tutkimustuloksissa korostuivat laitteistoista kerättävän käyttödatan sekä digitaalisten asiakasrajapintojen hyödyntäminen. Digitalisaation mahdollistama monitorointi, optimointi, kontrollointi ja vuorovaikutus edistävät arvonluontia, lisäävät ratkaisujen luotettavuutta sekä nostavat ratkaisutoimittajien prosessien tehokkuutta.