Ilmianna tämä sisältö kuinka Instagramin käyttäjät merkityksellistävät COVID-19 misinformaation ilmiantamista?

COVID-19 pandemia on tuonut mukanaan informaatioepidemian eli infodemian, jolla tarkoitetaan tiedon tulvaa. Tiedon suuri määrä edesauttaa valheellisen, puutteellisen sekä harhaanjohtavan tiedon eli misinformaation leviämistä. Misinformaation leviämistä, sekä torjuntaa on tutkittu laajasti aiemmissa...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hillebrandt, Samuli
Other Authors: Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81177
_version_ 1828193047974772736
author Hillebrandt, Samuli
author2 Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hillebrandt, Samuli Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hillebrandt, Samuli Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hillebrandt, Samuli
datasource_str_mv jyx
description COVID-19 pandemia on tuonut mukanaan informaatioepidemian eli infodemian, jolla tarkoitetaan tiedon tulvaa. Tiedon suuri määrä edesauttaa valheellisen, puutteellisen sekä harhaanjohtavan tiedon eli misinformaation leviämistä. Misinformaation leviämistä, sekä torjuntaa on tutkittu laajasti aiemmissa tutkimuksissa, mutta yksilöiden misinformaation ilmiantokäyttäytyminen on saanut osakseen vähemmän akateemista huomiota. Ilmiantamisella on merkittävä rooli misinformaation torjunnassa, sillä ilmiantamalla sisältöä käyttäjät edesauttavat algoritmien, tekoälyn sekä faktantarkastajien toimintaa. Tässä tutkimuksessa haluttiinkin selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat siihen ilmiantaako suomalainen Instagramin käyttäjä alustalla kohtaamaansa COVID-19 pandemiaan liittyvää misinformaatio sisältöä. Tutkimusaineisto kerättiin 13 puolistrukturoidun haastattelun avulla, joissa haastateltiin suomalaisia Instagramin käyttäjiä, jotka tiesivät kohdanneensa alustalla COVID-19-pandemiaan liittyvää misinformaatiota. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin menetelmällä ja analyysin pohjalta vastattiin kahteen tutkimuskysymykseen: Millaista sisältöä Instagramissa ilmiannetaan ja miksi sitä ilmiannetaan. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että niin misinformaatio- kuin muunkin sääntöjen vastaisen sisällön ilmiantamisaikomusta voidaan havainnollistaa niin sanotulla ilmiantotimantilla. Ilmiantotimantti koostuu neljästä luokasta, jotka ovat; kokemus sisällöstä, sisällön herättämät tunteet, sisällön jakaja sekä mahdollisuudet vaikuttaa sisällön jakajaan. Nämä luokat yhdessä liittyvät siihen ilmiantaako käyttäjä kohtaamaansa sisältöä vai ei
first_indexed 2022-05-20T20:00:37Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Luoma-aho, Vilma", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Reinikainen, Hanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hillebrandt, Samuli", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-05-20T05:47:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-05-20T05:47:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81177", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "COVID-19 pandemia on tuonut mukanaan informaatioepidemian eli infodemian, jolla tarkoitetaan tiedon tulvaa. Tiedon suuri m\u00e4\u00e4r\u00e4 edesauttaa valheellisen, puutteellisen sek\u00e4 harhaanjohtavan tiedon eli misinformaation levi\u00e4mist\u00e4. Misinformaation levi\u00e4mist\u00e4, sek\u00e4 torjuntaa on tutkittu laajasti aiemmissa tutkimuksissa, mutta yksil\u00f6iden misinformaation ilmiantok\u00e4ytt\u00e4ytyminen on saanut osakseen v\u00e4hemm\u00e4n akateemista huomiota. Ilmiantamisella on merkitt\u00e4v\u00e4 rooli misinformaation torjunnassa, sill\u00e4 ilmiantamalla sis\u00e4lt\u00f6\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4t edesauttavat algoritmien, teko\u00e4lyn sek\u00e4 faktantarkastajien toimintaa. \n\t\nT\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa haluttiinkin selvitt\u00e4\u00e4, mitk\u00e4 tekij\u00e4t vaikuttavat siihen ilmiantaako suomalainen Instagramin k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4 alustalla kohtaamaansa COVID-19 pandemiaan liittyv\u00e4\u00e4 misinformaatio sis\u00e4lt\u00f6\u00e4. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin 13 puolistrukturoidun haastattelun avulla, joissa haastateltiin suomalaisia Instagramin k\u00e4ytt\u00e4ji\u00e4, jotka tiesiv\u00e4t kohdanneensa alustalla COVID-19-pandemiaan liittyv\u00e4\u00e4 misinformaatiota. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin menetelm\u00e4ll\u00e4 ja analyysin pohjalta vastattiin kahteen tutkimuskysymykseen: Millaista sis\u00e4lt\u00f6\u00e4 Instagramissa ilmiannetaan ja miksi sit\u00e4 ilmiannetaan.\n\nTutkimuksen tulokset osoittavat, ett\u00e4 niin misinformaatio- kuin muunkin s\u00e4\u00e4nt\u00f6jen vastaisen sis\u00e4ll\u00f6n ilmiantamisaikomusta voidaan havainnollistaa niin sanotulla ilmiantotimantilla. Ilmiantotimantti koostuu nelj\u00e4st\u00e4 luokasta, jotka ovat; kokemus sis\u00e4ll\u00f6st\u00e4, sis\u00e4ll\u00f6n her\u00e4tt\u00e4m\u00e4t tunteet, sis\u00e4ll\u00f6n jakaja sek\u00e4 mahdollisuudet vaikuttaa sis\u00e4ll\u00f6n jakajaan. N\u00e4m\u00e4 luokat yhdess\u00e4 liittyv\u00e4t siihen ilmiantaako k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4 kohtaamaansa sis\u00e4lt\u00f6\u00e4 vai ei", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-05-20T05:47:45Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-05-20T05:47:45Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "65", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "misinformaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "infodemia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sis\u00e4ll\u00f6n ilmiantaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Exit ja voice", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "whistleblowing", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ilmiantotimantti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tunteet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ilmianna t\u00e4m\u00e4 sis\u00e4lt\u00f6 : kuinka Instagramin k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4t merkityksellist\u00e4v\u00e4t COVID-19 misinformaation ilmiantamista?", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202205202809", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Viestinn\u00e4n johtaminen", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Corporate Communication", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "2043", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Instagram", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "disinformaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "valeuutiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "COVID-19", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81177
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:16Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/078ae34c-a3cb-4af9-b790-91818b4ded1f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202205202809.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hillebrandt, Samuli Ilmianna tämä sisältö : kuinka Instagramin käyttäjät merkityksellistävät COVID-19 misinformaation ilmiantamista? misinformaatio infodemia sisällön ilmiantaminen Exit ja voice whistleblowing ilmiantotimantti tunteet Viestinnän johtaminen Corporate Communication 2043 motivaatio sosiaalinen media Instagram disinformaatio valeuutiset COVID-19
title Ilmianna tämä sisältö : kuinka Instagramin käyttäjät merkityksellistävät COVID-19 misinformaation ilmiantamista?
title_full Ilmianna tämä sisältö : kuinka Instagramin käyttäjät merkityksellistävät COVID-19 misinformaation ilmiantamista?
title_fullStr Ilmianna tämä sisältö : kuinka Instagramin käyttäjät merkityksellistävät COVID-19 misinformaation ilmiantamista? Ilmianna tämä sisältö : kuinka Instagramin käyttäjät merkityksellistävät COVID-19 misinformaation ilmiantamista?
title_full_unstemmed Ilmianna tämä sisältö : kuinka Instagramin käyttäjät merkityksellistävät COVID-19 misinformaation ilmiantamista? Ilmianna tämä sisältö : kuinka Instagramin käyttäjät merkityksellistävät COVID-19 misinformaation ilmiantamista?
title_short Ilmianna tämä sisältö
title_sort ilmianna tämä sisältö kuinka instagramin käyttäjät merkityksellistävät covid 19 misinformaation ilmiantamista
title_sub kuinka Instagramin käyttäjät merkityksellistävät COVID-19 misinformaation ilmiantamista?
title_txtP Ilmianna tämä sisältö : kuinka Instagramin käyttäjät merkityksellistävät COVID-19 misinformaation ilmiantamista?
topic misinformaatio infodemia sisällön ilmiantaminen Exit ja voice whistleblowing ilmiantotimantti tunteet Viestinnän johtaminen Corporate Communication 2043 motivaatio sosiaalinen media Instagram disinformaatio valeuutiset COVID-19
topic_facet 2043 COVID-19 Corporate Communication Exit ja voice Instagram Viestinnän johtaminen disinformaatio ilmiantotimantti infodemia misinformaatio motivaatio sisällön ilmiantaminen sosiaalinen media tunteet valeuutiset whistleblowing
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81177 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205202809
work_keys_str_mv AT hillebrandtsamuli ilmiannatämäsisältökuinkainstagraminkäyttäjätmerkityksellistävätcovid19misinfo