Oppilaiden kokemuksia positiivisen pedagogiikan menetelmien käytöstä peruskoulussa

Tässä kasvatustieteen pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin positiivista pedagogiikkaan ja sen menetelmien käyttämisestä peruskoulussa oppilaiden kokemuksien kautta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaisia kokemuksia peruskoulunsa päättäneillä oppilailla on positiivisen pedagogiikan menete...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Toivanen, Virpi
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81175
_version_ 1826225698631581696
author Toivanen, Virpi
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Toivanen, Virpi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Toivanen, Virpi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Toivanen, Virpi
datasource_str_mv jyx
description Tässä kasvatustieteen pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin positiivista pedagogiikkaan ja sen menetelmien käyttämisestä peruskoulussa oppilaiden kokemuksien kautta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaisia kokemuksia peruskoulunsa päättäneillä oppilailla on positiivisen pedagogiikan menetelmistä peruskoulussa. Tutkimuksessa kartoitettiin millaisia kokemuksia oppilailla on ollut tekemättä johtopäätöksiä niiden vaikuttavuudesta tai toimivuudesta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla viittä peruskoulunsa päättänyttä nuorta Etelä-Suomen alueelta. Tutkimus toteutettiin fenomenologisella tutkimusotteella Haastatteluissa hyödynnettiin puolistrukturoitua menetelmää, jossa kysymykset ovat ennalta määriteltyjä. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisältöanalyysillä luomalla teemoittelun kautta ala- ja yläkategorioita. Tutkimus osoitti, että haastatelluilla oppilailla oli jonkin verran kokemuksia positiivisen pedagogiikan menetelmistä peruskoulussa. Osa kokemuksista jakautui selkeästi koskemaan ala- tai yläkoulua. tuloksissa oli havaittavissa myös osittaista jakautumista yleisopetuksen ryhmien ja pienluokkaopetuksen välillä. Haastatteluista nousi esiin viisi suurempaa teemaa: opettajan antama palaute, yhteishengen luominen, palkitsemisjärjestelmät, vuorovaikutussuhde sekä vahvuuksien ja itsetunnon tukeminen. Oppilaiden kokemukset olivat sekä positiivisia että negatiivisia koko peruskoulun ajalta.
first_indexed 2022-05-20T20:00:37Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Maunula, Minna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Toivanen, Virpi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-05-20T05:43:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-05-20T05:43:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81175", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 kasvatustieteen pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin positiivista pedagogiikkaan ja sen menetelmien k\u00e4ytt\u00e4misest\u00e4 peruskoulussa oppilaiden kokemuksien kautta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 millaisia kokemuksia peruskoulunsa p\u00e4\u00e4tt\u00e4neill\u00e4 oppilailla on positiivisen pedagogiikan menetelmist\u00e4 peruskoulussa. Tutkimuksessa kartoitettiin millaisia kokemuksia oppilailla on ollut tekem\u00e4tt\u00e4 johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksi\u00e4 niiden vaikuttavuudesta tai toimivuudesta. \nTutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin haastattelemalla viitt\u00e4 peruskoulunsa p\u00e4\u00e4tt\u00e4nytt\u00e4 nuorta Etel\u00e4-Suomen alueelta. Tutkimus toteutettiin fenomenologisella tutkimusotteella Haastatteluissa hy\u00f6dynnettiin puolistrukturoitua menetelm\u00e4\u00e4, jossa kysymykset ovat ennalta m\u00e4\u00e4riteltyj\u00e4. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isell\u00e4 sis\u00e4lt\u00f6analyysill\u00e4 luomalla teemoittelun kautta ala- ja yl\u00e4kategorioita. \nTutkimus osoitti, ett\u00e4 haastatelluilla oppilailla oli jonkin verran kokemuksia positiivisen pedagogiikan menetelmist\u00e4 peruskoulussa. Osa kokemuksista jakautui selke\u00e4sti koskemaan ala- tai yl\u00e4koulua. tuloksissa oli havaittavissa my\u00f6s osittaista jakautumista yleisopetuksen ryhmien ja pienluokkaopetuksen v\u00e4lill\u00e4. Haastatteluista nousi esiin viisi suurempaa teemaa: opettajan antama palaute, yhteishengen luominen, palkitsemisj\u00e4rjestelm\u00e4t, vuorovaikutussuhde sek\u00e4 vahvuuksien ja itsetunnon tukeminen. Oppilaiden kokemukset olivat sek\u00e4 positiivisia ett\u00e4 negatiivisia koko peruskoulun ajalta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-05-20T05:43:27Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-05-20T05:43:27Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "68", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Oppilaiden kokemuksia positiivisen pedagogiikan menetelmien k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 peruskoulussa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202205202807", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "positiivinen pedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "peruskoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "positiivinen psykologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81175
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:26Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/5be24354-01df-4652-8b55-2c9510d158ae\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202205202807.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Toivanen, Virpi Oppilaiden kokemuksia positiivisen pedagogiikan menetelmien käytöstä peruskoulussa Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 kokemukset positiivinen pedagogiikka peruskoulu positiivinen psykologia
title Oppilaiden kokemuksia positiivisen pedagogiikan menetelmien käytöstä peruskoulussa
title_full Oppilaiden kokemuksia positiivisen pedagogiikan menetelmien käytöstä peruskoulussa
title_fullStr Oppilaiden kokemuksia positiivisen pedagogiikan menetelmien käytöstä peruskoulussa Oppilaiden kokemuksia positiivisen pedagogiikan menetelmien käytöstä peruskoulussa
title_full_unstemmed Oppilaiden kokemuksia positiivisen pedagogiikan menetelmien käytöstä peruskoulussa Oppilaiden kokemuksia positiivisen pedagogiikan menetelmien käytöstä peruskoulussa
title_short Oppilaiden kokemuksia positiivisen pedagogiikan menetelmien käytöstä peruskoulussa
title_sort oppilaiden kokemuksia positiivisen pedagogiikan menetelmien käytöstä peruskoulussa
title_txtP Oppilaiden kokemuksia positiivisen pedagogiikan menetelmien käytöstä peruskoulussa
topic Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 kokemukset positiivinen pedagogiikka peruskoulu positiivinen psykologia
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education kokemukset peruskoulu positiivinen pedagogiikka positiivinen psykologia
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81175 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205202807
work_keys_str_mv AT toivanenvirpi oppilaidenkokemuksiapositiivisenpedagogiikanmenetelmienkäytöstäperuskoulussa