Effects of distance learning towards university students' language performance and language learning motivation

Vuoden 2020 keväällä alkaneen COVID-19 pandemian seurauksena koulut jouduttiin sulkemaan yhteiskunnan turvan takaamiseksi. Opetus siirtyi verkkototeutukseen, pakottaen oppilaat ja opiskelijat ympäri Suomen jatkamaan koulunkäyntiä kotoa käsin etäyhteyksien turvin. Ennalta-arvaamaton oppimisympäristön...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Luostarinen, Vilma
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81148
_version_ 1826225810267176960
author Luostarinen, Vilma
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Luostarinen, Vilma Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Luostarinen, Vilma Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Luostarinen, Vilma
datasource_str_mv jyx
description Vuoden 2020 keväällä alkaneen COVID-19 pandemian seurauksena koulut jouduttiin sulkemaan yhteiskunnan turvan takaamiseksi. Opetus siirtyi verkkototeutukseen, pakottaen oppilaat ja opiskelijat ympäri Suomen jatkamaan koulunkäyntiä kotoa käsin etäyhteyksien turvin. Ennalta-arvaamaton oppimisympäristön muuttuminen etätoteutukseksi oli merkittävä muutos, sillä ennen pandemian alkua kouluissa ja oppilaitoksissa opetus toteutettiin lähes poikkeuksetta lähiopetuksessa. Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia etäopetuksen vaikutuksia yliopistotasoisten englannin kielen pääaineopiskelijoiden oppimiseen, oppimismotivaatioon sekä suoritustasoon opiskelussa. Tutkimus pyrki kartoittamaan opiskelijoiden näkemyksiä ja kokemuksia vuoden 2020 keväällä pandemian vuoksi alkaneesta etäopetuksesta, sekä selvittämään miten etäopetus on vaikuttanut englannin kielen oppimiseen. Ydintavoitteina tutkimus pyrki selvittämään tekijöitä, jotka ovat vaikuttaneet opiskelijoiden oppimismotivaatioon ja opiskeluun, sekä sitä millaisiksi kielten etäopetuksessa käytetyt oppimistavat ja harjoitukset oli opiskelijoiden näkökulmasta koettu. Verkossa lähetettyyn kyselytutkimukseen osallistui yhteensä 41 englannin kieltä pääaineenaan lukevaa yliopisto-opiskelijaa. Tuloksista selvisi, että opiskelijoiden psyykkinen hyvinvointi, oppimismotivaatio sekä produktiivisuus oli laskenut etäopetuksen myötä. Lisäksi sosiaalisten kontaktien puuttuminen koettiin merkittävänä negatiivisena seikkana opinnoissa. Toisaalta osa opiskelijoista oli hyötynyt sosiaalisten paineiden laskiessa etäopetuksen myötä. Opiskelun joustavuus koettiin positiivisena vaikkakin verkko-opetukseen oltiin osittain tyytymättömiä. Valtaosa kyselyyn vastanneista opiskelijoista oli etäopetuksesta huolimatta edennyt halutussa tahdissa englannin opinnoissaan. Tutkimustulokset luovat pohjaa laajemmalle jatkotutkimukselle kielten etäopiskelun vaikutuksista muun muassa yliopisto-opiskelijoiden tuntemuksiin, oppimiseen ja oppimissuorituksiin.
first_indexed 2024-09-11T08:50:36Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Luostarinen, Vilma", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-05-19T07:40:43Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-05-19T07:40:43Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81148", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Vuoden 2020 kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 alkaneen COVID-19 pandemian seurauksena koulut jouduttiin sulkemaan yhteiskunnan turvan takaamiseksi. Opetus siirtyi verkkototeutukseen, pakottaen oppilaat ja opiskelijat ymp\u00e4ri Suomen jatkamaan koulunk\u00e4ynti\u00e4 kotoa k\u00e4sin et\u00e4yhteyksien turvin. Ennalta-arvaamaton oppimisymp\u00e4rist\u00f6n muuttuminen et\u00e4toteutukseksi oli merkitt\u00e4v\u00e4 muutos, sill\u00e4 ennen pandemian alkua kouluissa ja oppilaitoksissa opetus toteutettiin l\u00e4hes poikkeuksetta l\u00e4hiopetuksessa. \n\nTutkimuksen tarkoituksena oli tutkia et\u00e4opetuksen vaikutuksia yliopistotasoisten englannin kielen p\u00e4\u00e4aineopiskelijoiden oppimiseen, oppimismotivaatioon sek\u00e4 suoritustasoon opiskelussa. Tutkimus pyrki kartoittamaan opiskelijoiden n\u00e4kemyksi\u00e4 ja kokemuksia vuoden 2020 kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 pandemian vuoksi alkaneesta et\u00e4opetuksesta, sek\u00e4 selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n miten et\u00e4opetus on vaikuttanut englannin kielen oppimiseen. Ydintavoitteina tutkimus pyrki selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n tekij\u00f6it\u00e4, jotka ovat vaikuttaneet opiskelijoiden oppimismotivaatioon ja opiskeluun, sek\u00e4 sit\u00e4 millaisiksi kielten et\u00e4opetuksessa k\u00e4ytetyt oppimistavat ja harjoitukset oli opiskelijoiden n\u00e4k\u00f6kulmasta koettu.\n\nVerkossa l\u00e4hetettyyn kyselytutkimukseen osallistui yhteens\u00e4 41 englannin kielt\u00e4 p\u00e4\u00e4aineenaan lukevaa yliopisto-opiskelijaa. Tuloksista selvisi, ett\u00e4 opiskelijoiden psyykkinen hyvinvointi, oppimismotivaatio sek\u00e4 produktiivisuus oli laskenut et\u00e4opetuksen my\u00f6t\u00e4. Lis\u00e4ksi sosiaalisten kontaktien puuttuminen koettiin merkitt\u00e4v\u00e4n\u00e4 negatiivisena seikkana opinnoissa. Toisaalta osa opiskelijoista oli hy\u00f6tynyt sosiaalisten paineiden laskiessa et\u00e4opetuksen my\u00f6t\u00e4. Opiskelun joustavuus koettiin positiivisena vaikkakin verkko-opetukseen oltiin osittain tyytym\u00e4tt\u00f6mi\u00e4. Valtaosa kyselyyn vastanneista opiskelijoista oli et\u00e4opetuksesta huolimatta edennyt halutussa tahdissa englannin opinnoissaan. Tutkimustulokset luovat pohjaa laajemmalle jatkotutkimukselle kielten et\u00e4opiskelun vaikutuksista muun muassa yliopisto-opiskelijoiden tuntemuksiin, oppimiseen ja oppimissuorituksiin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-05-19T07:40:43Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-05-19T07:40:43Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "39", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "distance learning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "learning performance", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "EFL", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Effects of distance learning towards university students' language performance and language learning motivation", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202205192780", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelumotivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "et\u00e4opiskelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verkko-opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "study motivation", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "distance studies", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "online teaching", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81148
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:56:30Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4ac8e08c-f2dc-4ab3-a1c2-9b39d40fa484\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202205192780.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Luostarinen, Vilma Effects of distance learning towards university students' language performance and language learning motivation distance learning learning performance EFL Englannin kieli English 301 opiskelumotivaatio englannin kieli etäopiskelu kielen oppiminen verkko-opetus study motivation English language distance studies language learning online teaching
title Effects of distance learning towards university students' language performance and language learning motivation
title_full Effects of distance learning towards university students' language performance and language learning motivation
title_fullStr Effects of distance learning towards university students' language performance and language learning motivation Effects of distance learning towards university students' language performance and language learning motivation
title_full_unstemmed Effects of distance learning towards university students' language performance and language learning motivation Effects of distance learning towards university students' language performance and language learning motivation
title_short Effects of distance learning towards university students' language performance and language learning motivation
title_sort effects of distance learning towards university students language performance and language learning motivation
title_txtP Effects of distance learning towards university students' language performance and language learning motivation
topic distance learning learning performance EFL Englannin kieli English 301 opiskelumotivaatio englannin kieli etäopiskelu kielen oppiminen verkko-opetus study motivation English language distance studies language learning online teaching
topic_facet 301 EFL Englannin kieli English English language distance learning distance studies englannin kieli etäopiskelu kielen oppiminen language learning learning performance online teaching opiskelumotivaatio study motivation verkko-opetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81148 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205192780
work_keys_str_mv AT luostarinenvilma effectsofdistancelearningtowardsuniversitystudentslanguageperformanceandlanguag