Yhteenveto: | Vuoden 2020 keväällä alkaneen COVID-19 pandemian seurauksena koulut jouduttiin sulkemaan yhteiskunnan turvan takaamiseksi. Opetus siirtyi verkkototeutukseen, pakottaen oppilaat ja opiskelijat ympäri Suomen jatkamaan koulunkäyntiä kotoa käsin etäyhteyksien turvin. Ennalta-arvaamaton oppimisympäristön muuttuminen etätoteutukseksi oli merkittävä muutos, sillä ennen pandemian alkua kouluissa ja oppilaitoksissa opetus toteutettiin lähes poikkeuksetta lähiopetuksessa.
Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia etäopetuksen vaikutuksia yliopistotasoisten englannin kielen pääaineopiskelijoiden oppimiseen, oppimismotivaatioon sekä suoritustasoon opiskelussa. Tutkimus pyrki kartoittamaan opiskelijoiden näkemyksiä ja kokemuksia vuoden 2020 keväällä pandemian vuoksi alkaneesta etäopetuksesta, sekä selvittämään miten etäopetus on vaikuttanut englannin kielen oppimiseen. Ydintavoitteina tutkimus pyrki selvittämään tekijöitä, jotka ovat vaikuttaneet opiskelijoiden oppimismotivaatioon ja opiskeluun, sekä sitä millaisiksi kielten etäopetuksessa käytetyt oppimistavat ja harjoitukset oli opiskelijoiden näkökulmasta koettu.
Verkossa lähetettyyn kyselytutkimukseen osallistui yhteensä 41 englannin kieltä pääaineenaan lukevaa yliopisto-opiskelijaa. Tuloksista selvisi, että opiskelijoiden psyykkinen hyvinvointi, oppimismotivaatio sekä produktiivisuus oli laskenut etäopetuksen myötä. Lisäksi sosiaalisten kontaktien puuttuminen koettiin merkittävänä negatiivisena seikkana opinnoissa. Toisaalta osa opiskelijoista oli hyötynyt sosiaalisten paineiden laskiessa etäopetuksen myötä. Opiskelun joustavuus koettiin positiivisena vaikkakin verkko-opetukseen oltiin osittain tyytymättömiä. Valtaosa kyselyyn vastanneista opiskelijoista oli etäopetuksesta huolimatta edennyt halutussa tahdissa englannin opinnoissaan. Tutkimustulokset luovat pohjaa laajemmalle jatkotutkimukselle kielten etäopiskelun vaikutuksista muun muassa yliopisto-opiskelijoiden tuntemuksiin, oppimiseen ja oppimissuorituksiin.
|