Opettajien kollektiivisen pystyvyyden yhteys Työrauha kaikille -intervention vaikuttavuuteen, hyväksyttävyyteen ja fideliteettiin

Opettajien kollektiivinen pystyvyys, eli se, miten vahvasti opettajat uskovat yhteisen toiminnan tuottavan tuloksia on tutkimusten mukaan positiivisesti yhteydessä niin opettajien työhyvinvointiin kuin oppilaiden akateemiseen suoriutumiseen. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, onko opettaji...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Porrassalmi, Mona
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81141
_version_ 1826225698630533120
author Porrassalmi, Mona
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Porrassalmi, Mona Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Porrassalmi, Mona Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Porrassalmi, Mona
datasource_str_mv jyx
description Opettajien kollektiivinen pystyvyys, eli se, miten vahvasti opettajat uskovat yhteisen toiminnan tuottavan tuloksia on tutkimusten mukaan positiivisesti yhteydessä niin opettajien työhyvinvointiin kuin oppilaiden akateemiseen suoriutumiseen. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, onko opettajien kollektiivinen pystyvyys yhteydessä Työrauha kaikille -toimintamallin vaikuttavuuteen, hyväksyttävyyteen ja fideliteettiin. Työrauha kaikille -toimintamalli on oppilaiden työrauhaongelmien ennaltaehkäisyä varten kehitetty toimintamalli. Tutkimuksen aineisto koostui vuosina 2013–2014 suomalaisista yläkouluista kerätystä Työrauha kaikille- interventiotutkimuksen datasta. Tutkimukseen osallistui 208 tutkittavaa. Tutkimuksessa tarkasteltiin opettajien kollektiivisen pystyvyyden kokemuksia alkumittauksessa ja sen yhteyttä Työrauha kaikille -toimintamallin vaikuttavuuteen, hyväksyttävyyteen ja fideliteettiin. Tutkimuskysymyksiin vastattiin käyttämällä toistomittausten varianssianalyysia ja Pearsonin ja Spearmanin korrelaatiokerrointa. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että opettajien kollektiivisen pystyvyyden taso ei ole yhteydessä Työrauha kaikille -toimintamallin vaikuttavuuteen. Kollektiivinen pystyvyys ei ollut myöskään tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä toimintamallin hyväksyttävyyteen tai fideliteettiin. Tutkimustulos on positiivinen intervention toteutuksen kannalta, sillä se kertoo interventioiden kehittäjille, että opettajien kollektiivisen pystyvyyden tasoa ei tarvitse korjata ennen työrauhaintervention käynnistämistä.
first_indexed 2024-09-11T08:50:02Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "N\u00e4rhi, Vesa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Porrassalmi, Mona", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-05-19T07:17:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-05-19T07:17:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81141", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Opettajien kollektiivinen pystyvyys, eli se, miten vahvasti opettajat uskovat yhteisen toiminnan tuottavan tuloksia on tutkimusten mukaan positiivisesti yhteydess\u00e4 niin opettajien ty\u00f6hyvinvointiin kuin oppilaiden akateemiseen suoriutumiseen. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, onko opettajien kollektiivinen pystyvyys yhteydess\u00e4 Ty\u00f6rauha kaikille -toimintamallin vaikuttavuuteen, \nhyv\u00e4ksytt\u00e4vyyteen ja fideliteettiin. Ty\u00f6rauha kaikille -toimintamalli on oppilaiden ty\u00f6rauhaongelmien ennaltaehk\u00e4isy\u00e4 varten kehitetty toimintamalli.\nTutkimuksen aineisto koostui vuosina 2013\u20132014 suomalaisista yl\u00e4kouluista ker\u00e4tyst\u00e4 Ty\u00f6rauha kaikille- interventiotutkimuksen datasta. Tutkimukseen osallistui 208 tutkittavaa. Tutkimuksessa tarkasteltiin opettajien kollektiivisen pystyvyyden kokemuksia alkumittauksessa ja sen yhteytt\u00e4 Ty\u00f6rauha kaikille \n-toimintamallin vaikuttavuuteen, hyv\u00e4ksytt\u00e4vyyteen ja fideliteettiin. Tutkimuskysymyksiin vastattiin k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 toistomittausten varianssianalyysia ja Pearsonin ja Spearmanin korrelaatiokerrointa.\nTutkimuksen tulokset osoittavat, ett\u00e4 opettajien kollektiivisen pystyvyyden \ntaso ei ole yhteydess\u00e4 Ty\u00f6rauha kaikille -toimintamallin vaikuttavuuteen. Kollektiivinen pystyvyys ei ollut my\u00f6sk\u00e4\u00e4n tilastollisesti merkitsev\u00e4sti yhteydess\u00e4 \ntoimintamallin hyv\u00e4ksytt\u00e4vyyteen tai fideliteettiin. Tutkimustulos on positiivinen intervention toteutuksen kannalta, sill\u00e4 se kertoo interventioiden kehitt\u00e4jille, \nett\u00e4 opettajien kollektiivisen pystyvyyden tasoa ei tarvitse korjata ennen ty\u00f6rauhaintervention k\u00e4ynnist\u00e4mist\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-05-19T07:17:27Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-05-19T07:17:27Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "33", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kollektiivinen pystyvyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6rauhah\u00e4iri\u00f6t", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettajien kollektiivisen pystyvyyden yhteys Ty\u00f6rauha kaikille -intervention vaikuttavuuteen, hyv\u00e4ksytt\u00e4vyyteen ja fideliteettiin", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202205192773", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "interventio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6rauha (ty\u00f6yhteis\u00f6t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81141
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:24Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/60de907a-0f74-4e10-b058-2f9d8fdb3807\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202205192773.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Porrassalmi, Mona Opettajien kollektiivisen pystyvyyden yhteys Työrauha kaikille -intervention vaikuttavuuteen, hyväksyttävyyteen ja fideliteettiin kollektiivinen pystyvyys työrauhahäiriöt Erityispedagogiikka Special Education 101 opettajat interventio työrauha (työyhteisöt)
title Opettajien kollektiivisen pystyvyyden yhteys Työrauha kaikille -intervention vaikuttavuuteen, hyväksyttävyyteen ja fideliteettiin
title_full Opettajien kollektiivisen pystyvyyden yhteys Työrauha kaikille -intervention vaikuttavuuteen, hyväksyttävyyteen ja fideliteettiin
title_fullStr Opettajien kollektiivisen pystyvyyden yhteys Työrauha kaikille -intervention vaikuttavuuteen, hyväksyttävyyteen ja fideliteettiin Opettajien kollektiivisen pystyvyyden yhteys Työrauha kaikille -intervention vaikuttavuuteen, hyväksyttävyyteen ja fideliteettiin
title_full_unstemmed Opettajien kollektiivisen pystyvyyden yhteys Työrauha kaikille -intervention vaikuttavuuteen, hyväksyttävyyteen ja fideliteettiin Opettajien kollektiivisen pystyvyyden yhteys Työrauha kaikille -intervention vaikuttavuuteen, hyväksyttävyyteen ja fideliteettiin
title_short Opettajien kollektiivisen pystyvyyden yhteys Työrauha kaikille -intervention vaikuttavuuteen, hyväksyttävyyteen ja fideliteettiin
title_sort opettajien kollektiivisen pystyvyyden yhteys työrauha kaikille intervention vaikuttavuuteen hyväksyttävyyteen ja fideliteettiin
title_txtP Opettajien kollektiivisen pystyvyyden yhteys Työrauha kaikille -intervention vaikuttavuuteen, hyväksyttävyyteen ja fideliteettiin
topic kollektiivinen pystyvyys työrauhahäiriöt Erityispedagogiikka Special Education 101 opettajat interventio työrauha (työyhteisöt)
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education interventio kollektiivinen pystyvyys opettajat työrauha (työyhteisöt) työrauhahäiriöt
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81141 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205192773
work_keys_str_mv AT porrassalmimona opettajienkollektiivisenpystyvyydenyhteystyörauhakaikilleinterventionvaikuttavuu