Lukujen ja laskutoimitusten opettaminen ulkona alkuopetuksessa

Tässä pro gradu-tutkielmassa tutkittiin matematiikan sisältöalueen ”Luvut ja laskutoimitukset” ulkona opettamista alkuopetuksen vuosiluokilla 1-2. Tutkielman tavoitteena oli selvittää erityisesti, millaisilla työtavoilla ja menetelmillä luokanopettajat opettavat kyseistä sisältöaluetta ulkona sekä m...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Heikkinen, Katariina
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81138
Description
Summary:Tässä pro gradu-tutkielmassa tutkittiin matematiikan sisältöalueen ”Luvut ja laskutoimitukset” ulkona opettamista alkuopetuksen vuosiluokilla 1-2. Tutkielman tavoitteena oli selvittää erityisesti, millaisilla työtavoilla ja menetelmillä luokanopettajat opettavat kyseistä sisältöaluetta ulkona sekä millaisia oppimateriaaleja ja välineitä opettajat hyödyntävät. Lisäksi tutkielmassa selvitettiin, miten luokanopettajat integroivat lukujen ja laskutoimitusten ulko-opetusta muihin oppiaineisiin ja miten luokanopettajat kokevat oppilaiden hyötyvän matematiikan ulko-opetuksesta. Tutkimus toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka lähetettiin yhteensä 20 eri kouluun kahdessa eri kaupungissa. Kyselyyn vastasi lopulta 10 luokanopettajaa kahdeksasta eri koulusta. Kaikilla vastanneilla opettajilla oli kokemusta alkuopetuksen opettajana toimimisesta. Kyselyyn vastaamiseksi riitti, että luokanopettaja oli joskus kokeillut matematiikan ulko-opetusta uransa aikana, eli ulko-opetuksen ei tarvinnut olla säännöllistä. Vastaukset analysoitiin laadullisella sisällönanalyysilla. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että luokanopettajat toteuttivat lukujen ja laskutoimituksen ulko-opetusta sille varsin ominaisella tavalla. Parhaiten ulko-opetukselle tyypillinen toteutus näkyi opettajien vastauksissa oppilasta aktivoivien työtapojen hyödyntämisenä sekä luonnonmateriaalin käyttämisestä oppimateriaalina. Lisäksi luokanopettajien arviot siitä, millaista hyötyä lukujen ja laskutoimitusten ulko-opetus tuottaa oppilaille, vastasi aikaisempien tutkimusten tuloksia ulko-opetuksen hyödyistä.