Varhaiskasvatuksen opettajien alanvaihtoaikeet

Tässä kandidaatin tutkielmassa tutkittiin varhaiskasvatuksen opettajien alanvaihtoaikeita sekä niiden taustalla olevia syitä. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin, mitkä tekijät edistävät varhaiskasvatuksen opettajien työhön sitoutumista. Tutkimusaihe on viime vuosien aikana noussut aikaisempaa e...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Pikki, Iina, Heikkilä, Sini
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81122
Description
Summary:Tässä kandidaatin tutkielmassa tutkittiin varhaiskasvatuksen opettajien alanvaihtoaikeita sekä niiden taustalla olevia syitä. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin, mitkä tekijät edistävät varhaiskasvatuksen opettajien työhön sitoutumista. Tutkimusaihe on viime vuosien aikana noussut aikaisempaa enemmän esille. Kuitenkaan Suomessa ole tehty varhaiskasvatuksen opettajien alanvaihtoaikeisiin liittyvää tutkimusta kovinkaan paljon. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin varhaiskasvatuksen opettajilta sähköisellä kyselylomakkeella, joka jaettiin varhaiskasvatuksen ammattilaisille suunnattuun Facebook-ryhmään. Kysely koostui monivalintakysymyksistä ja avoimista kysymyksistä. Verkkokyselyyn vastasi yhteensä 94 varhaiskasvatuksen opettajaa. Monivalintakysymysten kohdalla hyödynnettiin kaikkia 94 vastausta, mutta avoimissa vastauksissa valittiin systemaattisella satunnaisotannalla 30 vastausta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tutkimustuloksista selvisi, että varhaiskasvatuksen opettajien alanvaihtoaikeiden taustalla olevat syyt ovat matala palkkaus, vähäinen arvostus, heikot resurssit, työn kuormittavuus ja lyhyet loma-ajat. Suurimmalle osalle vastaajista, alanvaihtoaikeet olivat muodostuneet viimeisen vuoden tai kahden vuoden sisään. Tuloksista ilmeni, että varhaiskasvatuksen opettajien työhön sitoutumiseen vaikuttavat tekijät ovat lapset, työyhteisö, työn kokeminen kutsumusammattina, alalla kehittyminen, tuttu työ, työn merkityksellisyys ja työn monipuolisuus.