Demeteriksi tulkittujen terrakottaveistosten ikonografinen analyysi Joensuun taidemuseon antiikin kokoelman kolme veistosta

Tutkielmassa tarkastellaan kolmea Joensuun taidemuseo Onnin antiikin kokoelmasta löytyvää Demeter-jumalattareksi tulkittua kreikkalaista terrakottaveistosta ja tutkitaan niiden sisältöä. Veistokset on Joensuun taidemuseon katalogissa nimetty Demetereiksi, mutta Leena Pietilä-Castrénin teoksessa The...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Juurela, Johanna
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81114
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkielmassa tarkastellaan kolmea Joensuun taidemuseo Onnin antiikin kokoelmasta löytyvää Demeter-jumalattareksi tulkittua kreikkalaista terrakottaveistosta ja tutkitaan niiden sisältöä. Veistokset on Joensuun taidemuseon katalogissa nimetty Demetereiksi, mutta Leena Pietilä-Castrénin teoksessa The Graeco-Roman Terracotta Figurines of Finland and their Collectors, jossa esitellään ja analysoidaan samoja veistoksia, identifiointeja ei ole tehty. Tutkielmassa pyritään kyseisen vastakkainasettelun innoittamana selvittämään, voidaanko veistokset sisältönsä perusteella identifioida Demetereiksi vai voisiko veistosten sisältö viitata myös muihin hahmoihin. Vastausta tutkimuskysymykseen etsitään ikonografisen sisällönanalyysin keinoin tutkimalla mitä tunnusmerkkejä ja attribuutteja veistokset sisältävät ja vertaamalla löydöksiä Demeterin ja mahdollisesti myös muiden analyysissa esiinnousseiden tunnusmerkkien ja attribuuttien kannalta relevanttien hahmojen perinteisiin esittämistapoihin antiikin taiteessa. Analyysi osoittaa, että kaikki kolme veistosta on mahdollista tunnistaa Demeteriksi tunnusmerkkiensä ja attribuuttiensa perusteella, mutta sisältö voi viitata myös muihinkin hahmoihin. Ensimmäisen veistoksen kohdalla merkittävimmäksi tunnusmerkiksi nousee huntu ja kahden muun hyvin samankaltaisen veistoksen puolestaan polos-päähine ja kukka. Huntu, polos-päähine ja kukka voivat kaikki viitata Demeteriin, mutta eivät kuitenkaan yksinoikeudellisesti. Sisällönanalyysi vaatisi tuekseen siis myös muuta hahmon tunnistusta edesauttavaa tietoa ja tutkimusta, jotta veistokset voitaisiin varmemmin identifioida.