Alkuopetuksen opettajien kokemuksia neuropsykiatrisia piirteitä omaavasta oppilaasta

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten alkuopetuksessa työskentelevät opettajat kuvailevat omien kokemustensa kautta oppilaan, jolla on neuropsykiatrisia piirteitä. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, millaisia tukimenetelmiä opettajat käyttävät luokkahuoneessa oppilaan kanssa, jolla on...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Halme, Rosa-Maria
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81113
_version_ 1826225700126851072
author Halme, Rosa-Maria
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Halme, Rosa-Maria Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Halme, Rosa-Maria Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Halme, Rosa-Maria
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten alkuopetuksessa työskentelevät opettajat kuvailevat omien kokemustensa kautta oppilaan, jolla on neuropsykiatrisia piirteitä. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, millaisia tukimenetelmiä opettajat käyttävät luokkahuoneessa oppilaan kanssa, jolla on neuropsykiatrisia piirteitä. Tutkimuksessa haluttiin tuoda alkuopetuksen opettajien näkökulmasta uutta tietoa neuropsykiatrisia piirteitä omaavasta oppilaasta ja oppilaan tukemisesta luokkahuoneessa. Tutkimus toteutettiin laadullisena fenomenologis-hermeneuttisena tutkimuksena. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla seitsemää alkuopetuksessa työskentelevää opettajaa. Aineisto kerättiin keväällä 2021 ja haastattelut toteutettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluina. Haastatteluaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tutkimuksen tulosten mukaan alkuopetuksen opettajat kuvailivat omien kokemusten kautta, että neuropsykiatrisia piirteitä omaavalla oppilaalla on toiminnanohjauksen ja aistitoimintojen haasteita, tunteiden näyttämisen, tunnistamisen ja hallinnan haasteita, jokin oppimisvaikeus, diagnosoitu neuropsykiatrinen häiriö sekä sosiaalisten taitojen ja käyttäytymisen haasteita. Alkuopetuksen opettajien käyttämät keskeiset tukimenetelmät oppilaalle, jolla on neuropsykiatrisia piirteitä, olivat strukturoitu opetus, oppimisympäristön muokkaaminen, apuvälineiden käyttäminen sekä sosiaalisten taitojen ja tunnetaitojen vahvistaminen.
first_indexed 2022-05-17T20:00:29Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Pirttimaa, Raija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Halme, Rosa-Maria", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-05-17T11:14:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-05-17T11:14:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81113", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten alkuopetuksessa ty\u00f6skentelev\u00e4t opettajat kuvailevat omien kokemustensa kautta oppilaan, jolla on neuropsykiatrisia piirteit\u00e4. Lis\u00e4ksi tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia tukimenetelmi\u00e4 opettajat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t luokkahuoneessa oppilaan kanssa, jolla on neuropsykiatrisia piirteit\u00e4. Tutkimuksessa haluttiin tuoda alkuopetuksen opettajien n\u00e4k\u00f6kulmasta uutta tietoa neuropsykiatrisia piirteit\u00e4 omaavasta oppilaasta ja oppilaan tukemisesta luokkahuoneessa. \n\tTutkimus toteutettiin laadullisena fenomenologis-hermeneuttisena tutkimuksena. Tutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin haastattelemalla seitsem\u00e4\u00e4 alkuopetuksessa ty\u00f6skentelev\u00e4\u00e4 opettajaa. Aineisto ker\u00e4ttiin kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2021 ja haastattelut toteutettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluina. Haastatteluaineisto analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isell\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4.\t\t\t\t\t\tTutkimuksen tulosten mukaan alkuopetuksen opettajat kuvailivat omien kokemusten kautta, ett\u00e4 neuropsykiatrisia piirteit\u00e4 omaavalla oppilaalla on toiminnanohjauksen ja aistitoimintojen haasteita, tunteiden n\u00e4ytt\u00e4misen, tunnistamisen ja hallinnan haasteita, jokin oppimisvaikeus, diagnosoitu neuropsykiatrinen h\u00e4iri\u00f6 sek\u00e4 sosiaalisten taitojen ja k\u00e4ytt\u00e4ytymisen haasteita. Alkuopetuksen opettajien k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4t keskeiset tukimenetelm\u00e4t oppilaalle, jolla on neuropsykiatrisia piirteit\u00e4, olivat strukturoitu opetus, oppimisymp\u00e4rist\u00f6n muokkaaminen, apuv\u00e4lineiden k\u00e4ytt\u00e4minen sek\u00e4 sosiaalisten taitojen ja tunnetaitojen vahvistaminen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-05-17T11:14:08Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-05-17T11:14:08Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "73", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "neuropsykiatriset piirteet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppilaan tukeminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettajien kokemuksia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Alkuopetuksen opettajien kokemuksia neuropsykiatrisia piirteit\u00e4 omaavasta oppilaasta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202205172748", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "neuropsykiatriset h\u00e4iri\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alkuopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "autismikirjon h\u00e4iri\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81113
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:15Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e40fff48-8805-433c-b140-16ca9d2538e6\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202205172748.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Halme, Rosa-Maria Alkuopetuksen opettajien kokemuksia neuropsykiatrisia piirteitä omaavasta oppilaasta neuropsykiatriset piirteet oppilaan tukeminen opettajien kokemuksia Erityispedagogiikka Special Education 101 neuropsykiatriset häiriöt alkuopetus autismikirjon häiriöt
title Alkuopetuksen opettajien kokemuksia neuropsykiatrisia piirteitä omaavasta oppilaasta
title_full Alkuopetuksen opettajien kokemuksia neuropsykiatrisia piirteitä omaavasta oppilaasta
title_fullStr Alkuopetuksen opettajien kokemuksia neuropsykiatrisia piirteitä omaavasta oppilaasta Alkuopetuksen opettajien kokemuksia neuropsykiatrisia piirteitä omaavasta oppilaasta
title_full_unstemmed Alkuopetuksen opettajien kokemuksia neuropsykiatrisia piirteitä omaavasta oppilaasta Alkuopetuksen opettajien kokemuksia neuropsykiatrisia piirteitä omaavasta oppilaasta
title_short Alkuopetuksen opettajien kokemuksia neuropsykiatrisia piirteitä omaavasta oppilaasta
title_sort alkuopetuksen opettajien kokemuksia neuropsykiatrisia piirteitä omaavasta oppilaasta
title_txtP Alkuopetuksen opettajien kokemuksia neuropsykiatrisia piirteitä omaavasta oppilaasta
topic neuropsykiatriset piirteet oppilaan tukeminen opettajien kokemuksia Erityispedagogiikka Special Education 101 neuropsykiatriset häiriöt alkuopetus autismikirjon häiriöt
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education alkuopetus autismikirjon häiriöt neuropsykiatriset häiriöt neuropsykiatriset piirteet opettajien kokemuksia oppilaan tukeminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81113 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205172748
work_keys_str_mv AT halmerosamaria alkuopetuksenopettajienkokemuksianeuropsykiatrisiapiirteitäomaavastaoppilaasta