Nuorten urheilijoiden kokemuksia itsearvioinnista, itseohjautuvuudesta ja koetusta autonomiasta omassa valmentautumisessa

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää nuorten urheilijoiden kokemuksia itsearviointitaidoista, itseohjautuvuudesta ja koetusta autonomiasta omassa valmentautumisessa. Tutkimuksessa tutkittiin nuorten kokemuksia määrällisen tutkimusmenetelmän sekä laadullisten kysymysten avulla. Tutkimuksen tuloksi...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Eskelinen, Petri, Rantanen, Joonas
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81112
_version_ 1826225779039535104
author Eskelinen, Petri Rantanen, Joonas
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Eskelinen, Petri Rantanen, Joonas Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Eskelinen, Petri Rantanen, Joonas Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Eskelinen, Petri
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää nuorten urheilijoiden kokemuksia itsearviointitaidoista, itseohjautuvuudesta ja koetusta autonomiasta omassa valmentautumisessa. Tutkimuksessa tutkittiin nuorten kokemuksia määrällisen tutkimusmenetelmän sekä laadullisten kysymysten avulla. Tutkimuksen tuloksia vertailtiin nuorten urheilijoiden lajien ja kilpailullisten tasojen välillä. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin itsearviointitaitojen yhteyttä itseohjautuvuuteen ja koettuun autonomiaan. Tutkimuksen teoreettisessa osassa kuvailtiin suomalaista urheiluakatemiaohjelmaa ja nuoruuta elämän vaiheena sekä nuoren ajattelu taitojen kehittymistä. Teorioiden kautta syvennyttiin oppimiskäsityksiin itsearvioinnin taustalla. Nuoren urheilija autonomiaa ja itseohjautuvuutta tarkasteltiin suomalaisen valmennusosaamisen näkökulmasta. Lisäksi avattiin Qridi Sportia itsearvioinnin työkaluna. Aineiston keruu tapahtui syksyllä 2021 ja keväällä 2022. Tutkittavat olivat 16–19-vuotiaita urheiluakatemian urheilijoita. Nuorten urheilijoiden kokemuksia selvitettiin kyselytutkimuksella. Urheilijoille toteutettiin interventiojakso lukion ja ammattiopiston opintojakson aikana, joka kesti kuusi viikkoa. Interventiojakson aikana urheilijat toteuttivat itsearviointia urheiluakatemian harjoituksista. Urheilijat täyttivät ohjeistettua harjoituspäiväkirjaa kolmena kertana viikossa. Kerran viikossa he arvioivat koettua autonomiaa ja itseohjautuvuutta. Itsearviointityökaluna tässä tutkimuksessa toimi Qridi Sport, joka on urheilijalähtöisen valmennuksen digitaalinen alusta. Urheilijat harjoittelivat itsearviointia mobiilisovelluksen avulla. Tuloksista selvisi, että itsearviointitaidoilla oli yhteyttä itseohjautuvuuteen ja koettuun autonomiaan. Tutkittavat arvioivat omat itsearviointitaidot ja itseohjautuvuuden ennen interventiojaksoa korkealle, autonomian tunne arvioitiin keskitasolle. Interventiojakson aikana ei tapahtunut merkitseviä muutoksia. Koko ryhmän osalta havaittiin, että itsearvioinnin ja itseohjautuvuuden välillä oli voimakas yhteys, kun taas itsearvioinnin ja koetun autonomian välillä yhteys oli kohtalainen. Kilpailutasoissa huomattiin, että SM-tasolla urheilevien itsearviointitaitojen ja itseohjautuvuuden yhteys oli erittäin voimakasta. Muulla valtakunnallisella tasolla ja alue/paikallistasolla urheilevien yhteys oli kohtalaista. Avoimista kysymyksistä selvisi, että suurin osa tutkittavista kokivat itsearviointitaitoja merkityksellisinä. The aim of this study was to investigate the experiences of young athletes in self-assessment, self-direction, and perceived autonomy in their own training. This study describes the experiences of young athletes through quantitative research methods and qualitative questions. The results of this study were compared between sports and competitive levels of young competitive athletes. This research determines the connectivity of self-assessment skills to self-direction and perceived autonomy. Theoretical basis of this study was used to describing Finnish sports academy program and youth as a stage of life, but also to describe the development of young people’s thinking. This study concentrates on opening up the concepts of learning behind self-assessment and to research the autonomy and self-direction of young athletes. In addition, the Qridi Sport application was explained as a tool for self-assessment. Data collection took place in autumn 2021 and spring 2022. The participants in the study were 16-to 19-year-old athletes from the sports academy. The experiences of the athlete’s self-assessment, self-direction and perceived autonomy in their own training was researched through a survey. An intervention period, which lasted six weeks, was scheduled to the athletes during high school and vocational school. During that intervention period, athletes executed self-assessments at the sports academy practices. Athletes filled out guided training diary three days a week. Once a week they evaluated their experienced autonomy feelings and self-direction in their own training. In this study, Qridi Sport mobile application was used as a self-assessment tool, which is a platform for athlete-based coaching. Athletes practiced self-assessment through the mobile application. The results showed that the self-assessment skills had connections to self-direction and perceived autonomy. The participants assessed their own self-assessment skills and self-direction to a high level, perceived autonomy was assessed to a medium level. Intervention period showed no significant changes. It was discovered on behalf of the whole group that there was a strong connection between the self-assessment and self-orientation, but on the other hand, the connection between self-assessment and perceived autonomy was moderate. It was discovered in the competitive levels that those who are athletes in Finnish championship level experienced the connection between self-assessment and self-direction to be very strong. At the other national and regional / local levels, the connection was experienced to be moderate. The open questions revealed that most of the participants experienced the self-assessment skills to be relevant.
first_indexed 2022-05-17T20:00:29Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Bottas, Reijo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Eskelinen, Petri", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Rantanen, Joonas", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-05-17T11:11:00Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-05-17T11:11:00Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81112", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 nuorten urheilijoiden kokemuksia itsearviointitaidoista, itseohjautuvuudesta ja koetusta autonomiasta omassa valmentautumisessa. Tutkimuksessa tutkittiin nuorten kokemuksia m\u00e4\u00e4r\u00e4llisen tutkimusmenetelm\u00e4n sek\u00e4 laadullisten kysymysten avulla. Tutkimuksen tuloksia vertailtiin nuorten urheilijoiden lajien ja kilpailullisten tasojen v\u00e4lill\u00e4. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa selvitettiin itsearviointitaitojen yhteytt\u00e4 itseohjautuvuuteen ja koettuun autonomiaan. Tutkimuksen teoreettisessa osassa kuvailtiin suomalaista urheiluakatemiaohjelmaa ja nuoruuta el\u00e4m\u00e4n vaiheena sek\u00e4 nuoren ajattelu taitojen kehittymist\u00e4. Teorioiden kautta syvennyttiin oppimisk\u00e4sityksiin itsearvioinnin taustalla. Nuoren urheilija autonomiaa ja itseohjautuvuutta tarkasteltiin suomalaisen valmennusosaamisen n\u00e4k\u00f6kulmasta. Lis\u00e4ksi avattiin Qridi Sportia itsearvioinnin ty\u00f6kaluna.\nAineiston keruu tapahtui syksyll\u00e4 2021 ja kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2022. Tutkittavat olivat 16\u201319-vuotiaita urheiluakatemian urheilijoita. Nuorten urheilijoiden kokemuksia selvitettiin kyselytutkimuksella. Urheilijoille toteutettiin interventiojakso lukion ja ammattiopiston opintojakson aikana, joka kesti kuusi viikkoa. Interventiojakson aikana urheilijat toteuttivat itsearviointia urheiluakatemian harjoituksista. Urheilijat t\u00e4yttiv\u00e4t ohjeistettua harjoitusp\u00e4iv\u00e4kirjaa kolmena kertana viikossa. Kerran viikossa he arvioivat koettua autonomiaa ja itseohjautuvuutta. Itsearviointity\u00f6kaluna t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa toimi Qridi Sport, joka on urheilijal\u00e4ht\u00f6isen valmennuksen digitaalinen alusta. Urheilijat harjoittelivat itsearviointia mobiilisovelluksen avulla.\nTuloksista selvisi, ett\u00e4 itsearviointitaidoilla oli yhteytt\u00e4 itseohjautuvuuteen ja koettuun autonomiaan. Tutkittavat arvioivat omat itsearviointitaidot ja itseohjautuvuuden ennen interventiojaksoa korkealle, autonomian tunne arvioitiin keskitasolle. Interventiojakson aikana ei tapahtunut merkitsevi\u00e4 muutoksia. Koko ryhm\u00e4n osalta havaittiin, ett\u00e4 itsearvioinnin ja itseohjautuvuuden v\u00e4lill\u00e4 oli voimakas yhteys, kun taas itsearvioinnin ja koetun autonomian v\u00e4lill\u00e4 yhteys oli kohtalainen. Kilpailutasoissa huomattiin, ett\u00e4 SM-tasolla urheilevien itsearviointitaitojen ja itseohjautuvuuden yhteys oli eritt\u00e4in voimakasta. Muulla valtakunnallisella tasolla ja alue/paikallistasolla urheilevien yhteys oli kohtalaista. Avoimista kysymyksist\u00e4 selvisi, ett\u00e4 suurin osa tutkittavista kokivat itsearviointitaitoja merkityksellisin\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The aim of this study was to investigate the experiences of young athletes in self-assessment, self-direction, and perceived autonomy in their own training. This study describes the experiences of young athletes through quantitative research methods and qualitative questions. The results of this study were compared between sports and competitive levels of young competitive athletes. This research determines the connectivity of self-assessment skills to self-direction and perceived autonomy. Theoretical basis of this study was used to describing Finnish sports academy program and youth as a stage of life, but also to describe the development of young people\u2019s thinking. This study concentrates on opening up the concepts of learning behind self-assessment and to research the autonomy and self-direction of young athletes. In addition, the Qridi Sport application was explained as a tool for self-assessment. Data collection took place in autumn 2021 and spring 2022. The participants in the study were 16-to 19-year-old athletes from the sports academy. The experiences of the athlete\u2019s self-assessment, self-direction and perceived autonomy in their own training was researched through a survey. An intervention period, which lasted six weeks, was scheduled to the athletes during high school and vocational school. During that intervention period, athletes executed self-assessments at the sports academy practices. Athletes filled out guided training diary three days a week. Once a week they evaluated their experienced autonomy feelings and self-direction in their own training. In this study, Qridi Sport mobile application was used as a self-assessment tool, which is a platform for athlete-based coaching. Athletes practiced self-assessment through the mobile application. The results showed that the self-assessment skills had connections to self-direction and perceived autonomy. The participants assessed their own self-assessment skills and self-direction to a high level, perceived autonomy was assessed to a medium level. Intervention period showed no significant changes. It was discovered on behalf of the whole group that there was a strong connection between the self-assessment and self-orientation, but on the other hand, the connection between self-assessment and perceived autonomy was moderate. It was discovered in the competitive levels that those who are athletes in Finnish championship level experienced the connection between self-assessment and self-direction to be very strong. At the other national and regional / local levels, the connection was experienced to be moderate. The open questions revealed that most of the participants experienced the self-assessment skills to be relevant.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-05-17T11:11:00Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-05-17T11:11:00Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "75", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Nuorten urheilijoiden kokemuksia itsearvioinnista, itseohjautuvuudesta ja koetusta autonomiasta omassa valmentautumisessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202205172747", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itsearviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itseohjautuvuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "urheilijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81112
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:28Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/73b1656c-1fa0-48b0-9f95-d37c6841046c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202205172747.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Eskelinen, Petri Rantanen, Joonas Nuorten urheilijoiden kokemuksia itsearvioinnista, itseohjautuvuudesta ja koetusta autonomiasta omassa valmentautumisessa Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 itsearviointi itseohjautuvuus urheilijat nuoret motivaatio
title Nuorten urheilijoiden kokemuksia itsearvioinnista, itseohjautuvuudesta ja koetusta autonomiasta omassa valmentautumisessa
title_full Nuorten urheilijoiden kokemuksia itsearvioinnista, itseohjautuvuudesta ja koetusta autonomiasta omassa valmentautumisessa
title_fullStr Nuorten urheilijoiden kokemuksia itsearvioinnista, itseohjautuvuudesta ja koetusta autonomiasta omassa valmentautumisessa Nuorten urheilijoiden kokemuksia itsearvioinnista, itseohjautuvuudesta ja koetusta autonomiasta omassa valmentautumisessa
title_full_unstemmed Nuorten urheilijoiden kokemuksia itsearvioinnista, itseohjautuvuudesta ja koetusta autonomiasta omassa valmentautumisessa Nuorten urheilijoiden kokemuksia itsearvioinnista, itseohjautuvuudesta ja koetusta autonomiasta omassa valmentautumisessa
title_short Nuorten urheilijoiden kokemuksia itsearvioinnista, itseohjautuvuudesta ja koetusta autonomiasta omassa valmentautumisessa
title_sort nuorten urheilijoiden kokemuksia itsearvioinnista itseohjautuvuudesta ja koetusta autonomiasta omassa valmentautumisessa
title_txtP Nuorten urheilijoiden kokemuksia itsearvioinnista, itseohjautuvuudesta ja koetusta autonomiasta omassa valmentautumisessa
topic Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 itsearviointi itseohjautuvuus urheilijat nuoret motivaatio
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education itsearviointi itseohjautuvuus motivaatio nuoret urheilijat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81112 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205172747
work_keys_str_mv AT eskelinenpetri nuortenurheilijoidenkokemuksiaitsearvioinnistaitseohjautuvuudestajakoetustaautono