Varhaiskasvatuksen tarjoama tuki 0-5-vuotiaille lapsille ja heidän huoltajilleen koronan aiheuttamien sulku-toimenpiteiden aikana keväällä 2020

Tutkimuksessa tarkasteltiin, millaista tukea päiväkodit tarjosivat koronapandemian aiheuttaman sulkutilan aikana keväällä 2020 kotiin jääneille lapsille ja heidän huoltajilleen. Lisäksi selvitettiin, mitkä tekijät olivat yhteydessä siihen, oliko päiväkoti tieto- ja viestintä teknologian avulla yhtey...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Muinonen, Maija
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81111
_version_ 1826225717649604608
author Muinonen, Maija
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Muinonen, Maija Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Muinonen, Maija Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Muinonen, Maija
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa tarkasteltiin, millaista tukea päiväkodit tarjosivat koronapandemian aiheuttaman sulkutilan aikana keväällä 2020 kotiin jääneille lapsille ja heidän huoltajilleen. Lisäksi selvitettiin, mitkä tekijät olivat yhteydessä siihen, oliko päiväkoti tieto- ja viestintä teknologian avulla yhteydessä lapsiin ja huoltajiin, esimerkiksi viestien ja videoyhteyden välityksellä. Aineistona käytettiin Jyväskylän yliopiston ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen toteuttaman Varhaiskasvatus ja koronapandemia -hankkeen kyselyn vastauksia. Kyselyyn vastasi 662 päiväkodin lähiesihenkilöä. Tutkimuksessa hyödynnettiin vastauksia, jotka koskevat 0-5-vuotiaita lapsia ja heidän huoltajiaan. Aineisto analysoitiin ristiintaulukoinnin, χ2-riippumattomuustestin ja binäärisen logistisen regressioanalyysin avulla. Tyypillisimmät tuen muodot kotihoitoon jääneille lapsille olivat sähköiset tervehdykset, puhelut, sekä erilaiset perheiden itsenäisesti hyödynnettävät toimintamahdollisuudet. Yleisimmät perheelle suunnatut tukimuodot olivat puhelimitse kuulumisten tiedustelu sekä neuvot lapsen päivittäiseen toimintaan. Lapsille ja vanhemmille järjestetyssä tuessa oli tilastollisesti merkitseviä eroja ikäryhmien välillä siten, että monia tuen muotoja järjestettiin useammin 3-5 vuotiaille kuin alle 3-vuotiaille. Taustatekijöistä päiväkodin suuri koko, kunnallinen palveluntarjoaja ja henkilökunnan kouluttamattomuus tvt:n käytössä olivat tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä sekä lapsille järjestettyihin ohjattuihin että vapaamuotoisiin videotapaamisiin. Päiväkodin suuri koko oli yhteydessä vanhemmille suunnattuun sähköiseen yhteydenpitoon. Kunnallinen palveluntarjoaja, ja henkilökunnan kouluttamattomuus olivat yhteydessä vanhemmille järjestettyihin etätapaamisiin
first_indexed 2022-05-17T20:00:29Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Alasuutari, Maarit", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Muinonen, Maija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-05-17T11:08:46Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-05-17T11:08:46Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81111", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa tarkasteltiin, millaista tukea p\u00e4iv\u00e4kodit tarjosivat koronapandemian aiheuttaman sulkutilan aikana kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2020 kotiin j\u00e4\u00e4neille lapsille ja heid\u00e4n huoltajilleen. Lis\u00e4ksi selvitettiin, mitk\u00e4 tekij\u00e4t olivat yhteydess\u00e4 siihen, oliko p\u00e4iv\u00e4koti tieto- ja viestint\u00e4 teknologian avulla yhteydess\u00e4 lapsiin ja huoltajiin, esimerkiksi viestien ja videoyhteyden v\u00e4lityksell\u00e4. Aineistona k\u00e4ytettiin Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen toteuttaman Varhaiskasvatus ja koronapandemia -hankkeen kyselyn vastauksia. Kyselyyn vastasi 662 p\u00e4iv\u00e4kodin l\u00e4hiesihenkil\u00f6\u00e4. Tutkimuksessa hy\u00f6dynnettiin vastauksia, jotka koskevat 0-5-vuotiaita lapsia ja heid\u00e4n huoltajiaan. Aineisto analysoitiin ristiintaulukoinnin, \u03c72-riippumattomuustestin ja bin\u00e4\u00e4risen logistisen regressioanalyysin avulla. \nTyypillisimm\u00e4t tuen muodot kotihoitoon j\u00e4\u00e4neille lapsille olivat s\u00e4hk\u00f6iset tervehdykset, puhelut, sek\u00e4 erilaiset perheiden itsen\u00e4isesti hy\u00f6dynnett\u00e4v\u00e4t toimintamahdollisuudet. Yleisimm\u00e4t perheelle suunnatut tukimuodot olivat puhelimitse kuulumisten tiedustelu sek\u00e4 neuvot lapsen p\u00e4ivitt\u00e4iseen toimintaan. Lapsille ja vanhemmille j\u00e4rjestetyss\u00e4 tuessa oli tilastollisesti merkitsevi\u00e4 eroja ik\u00e4ryhmien v\u00e4lill\u00e4 siten, ett\u00e4 monia tuen muotoja j\u00e4rjestettiin useammin 3-5 vuotiaille kuin alle 3-vuotiaille. Taustatekij\u00f6ist\u00e4 p\u00e4iv\u00e4kodin suuri koko, kunnallinen palveluntarjoaja ja henkil\u00f6kunnan kouluttamattomuus tvt:n k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 olivat tilastollisesti merkitsev\u00e4sti yhteydess\u00e4 sek\u00e4 lapsille j\u00e4rjestettyihin ohjattuihin ett\u00e4 vapaamuotoisiin videotapaamisiin. P\u00e4iv\u00e4kodin suuri koko oli yhteydess\u00e4 vanhemmille suunnattuun s\u00e4hk\u00f6iseen yhteydenpitoon. Kunnallinen palveluntarjoaja, ja henkil\u00f6kunnan kouluttamattomuus olivat yhteydess\u00e4 vanhemmille j\u00e4rjestettyihin et\u00e4tapaamisiin", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-05-17T11:08:46Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-05-17T11:08:46Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "41", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Varhaiskasvatuksen tarjoama tuki 0-5-vuotiaille lapsille ja heid\u00e4n huoltajilleen koronan aiheuttamien sulku-toimenpiteiden aikana kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2020", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202205172746", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "COVID-19", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "et\u00e4opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81111
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:17Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/00e5c969-515b-4cdd-9d60-adc3183bd604\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202205172746.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Muinonen, Maija Varhaiskasvatuksen tarjoama tuki 0-5-vuotiaille lapsille ja heidän huoltajilleen koronan aiheuttamien sulku-toimenpiteiden aikana keväällä 2020 Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 COVID-19 varhaiskasvatus tukeminen etäopetus
title Varhaiskasvatuksen tarjoama tuki 0-5-vuotiaille lapsille ja heidän huoltajilleen koronan aiheuttamien sulku-toimenpiteiden aikana keväällä 2020
title_full Varhaiskasvatuksen tarjoama tuki 0-5-vuotiaille lapsille ja heidän huoltajilleen koronan aiheuttamien sulku-toimenpiteiden aikana keväällä 2020
title_fullStr Varhaiskasvatuksen tarjoama tuki 0-5-vuotiaille lapsille ja heidän huoltajilleen koronan aiheuttamien sulku-toimenpiteiden aikana keväällä 2020 Varhaiskasvatuksen tarjoama tuki 0-5-vuotiaille lapsille ja heidän huoltajilleen koronan aiheuttamien sulku-toimenpiteiden aikana keväällä 2020
title_full_unstemmed Varhaiskasvatuksen tarjoama tuki 0-5-vuotiaille lapsille ja heidän huoltajilleen koronan aiheuttamien sulku-toimenpiteiden aikana keväällä 2020 Varhaiskasvatuksen tarjoama tuki 0-5-vuotiaille lapsille ja heidän huoltajilleen koronan aiheuttamien sulku-toimenpiteiden aikana keväällä 2020
title_short Varhaiskasvatuksen tarjoama tuki 0-5-vuotiaille lapsille ja heidän huoltajilleen koronan aiheuttamien sulku-toimenpiteiden aikana keväällä 2020
title_sort varhaiskasvatuksen tarjoama tuki 0 5 vuotiaille lapsille ja heidän huoltajilleen koronan aiheuttamien sulku toimenpiteiden aikana keväällä 2020
title_txtP Varhaiskasvatuksen tarjoama tuki 0-5-vuotiaille lapsille ja heidän huoltajilleen koronan aiheuttamien sulku-toimenpiteiden aikana keväällä 2020
topic Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 COVID-19 varhaiskasvatus tukeminen etäopetus
topic_facet 104 COVID-19 Early Childhood Education Varhaiskasvatus etäopetus tukeminen varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81111 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205172746
work_keys_str_mv AT muinonenmaija varhaiskasvatuksentarjoamatuki05vuotiaillelapsillejaheidänhuoltajilleenkoronanaihe