Vocabulary exercises in two English workbooks for 3rd graders in 2002 and 2016 a comparative study

Tässä pro gradu -tutkielmassa käsitellään A1-englannin sanastotehtäviä kahdessa perusopetuksen kolmannen luokan englannin kielen oppikirjassa. Tarkoituksena on tutkia sitä, millaisia sanastotehtäviä valitussa oppimateriaalissa on sekä sitä, millaisia eroja ja yhtäläisyyksiä vuosina 2002 ja 2016 julk...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tiainen, Lilli
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81098
_version_ 1826225759580061696
author Tiainen, Lilli
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Tiainen, Lilli Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Tiainen, Lilli Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Tiainen, Lilli
datasource_str_mv jyx
description Tässä pro gradu -tutkielmassa käsitellään A1-englannin sanastotehtäviä kahdessa perusopetuksen kolmannen luokan englannin kielen oppikirjassa. Tarkoituksena on tutkia sitä, millaisia sanastotehtäviä valitussa oppimateriaalissa on sekä sitä, millaisia eroja ja yhtäläisyyksiä vuosina 2002 ja 2016 julkaistuissa oppikirjoissa on sanastotehtävien kannalta. Tutkielmassa myös vertaillaan valittuja tehtäväkirjoja sen osalta, millaisia sanastotehtävätyyppejä niissä esiintyy. Lisäksi selvitetään, mitä vuoden 1994 ja 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa sanotaan sanaston oppimisesta sekä tutkitaan sitä, miten tämä näkyy valituissa oppikirjoissa. Tutkimusaineistona käytettiin kahta kolmannen luokan A1-englannin tehtäväkirjaa, Wow! 3 Busy Book (2002) ja Go for it! 3 Workbook (2016). Wow! 3 Busy Book noudattaa vuoden 1994 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita, kun taas Go for it! 3 Workbook noudattaa viimeisimpiä, vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita. Molemmista tehtäväkirjoista valittiin tarkasteltaviksi kolme kappaletta, joiden teemat olivat lemmikit, vaatteet ja perhe. Valituista kappaleista poimittiin sanastotehtävät ja ne jaettiin tehtävätyyppien perusteella seitsemään kategoriaan. Tehtäväkategoriat ovat käännös-, tunnistus-, keskustelu-, kuuntele ja toista -, kirjoitus-, ymmärrys- ja muut tehtävät. Tutkimusmenetelmänä oli vertaileva oppikirja-analyysi, ja tuloksia analysoitiin sekä määrällisesti että laadullisesti. Tulokset osoittavat, että sanastotehtävien määrä oli merkittävästi suurempi uudemmassa oppikirjassa, sillä niiden määrä oli lisääntynyt noin 65 prosentilla. Sanastotehtävien osuus kaikista tehtävistä oli kuitenkin suurin piirtein sama molemmissa kirjoissa, noin 65 prosenttia. Tulokset osoittavat, että A1-englannin oppikirjojen avulla voi harjoittaa monipuolisesti sanastoa. Kaikkia seitsemää tehtävätyyppiä esiintyi molemmissa oppikirjoissa, mutta erityisesti käännöstehtävien osuus on lisääntynyt merkittävästi, viidestä prosentista jopa kolmeenkymmeneen prosenttiin. Sen sijaan kuuntele ja toista -tehtävien osuus oli suurempi vanhemmassa oppikirjassa, ja se oli pienentynyt neljänneksestä vain kuuteen prosenttiin. Tunnistustehtäviä oli molemmissa oppikirjoissa reilu viidennes kaikista sanastotehtävissä. Kirjoitusta ja ymmärrystä harjoittavien tehtävien osuus oli molemmissa oppikirjoissa sama, noin kymmenen prosenttia. Lisäksi molemmat oppikirjat noudattivat enimmiltä osin julkaisuvuotenaan voimassa olleita perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita.
first_indexed 2022-05-17T20:00:29Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "M\u00e5rd-Miettinen, Karita", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tiainen, Lilli", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-05-17T05:53:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-05-17T05:53:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81098", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 pro gradu -tutkielmassa k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n A1-englannin sanastoteht\u00e4vi\u00e4 kahdessa perusopetuksen kolmannen luokan englannin kielen oppikirjassa. Tarkoituksena on tutkia sit\u00e4, millaisia sanastoteht\u00e4vi\u00e4 valitussa oppimateriaalissa on sek\u00e4 sit\u00e4, millaisia eroja ja yht\u00e4l\u00e4isyyksi\u00e4 vuosina 2002 ja 2016 julkaistuissa oppikirjoissa on sanastoteht\u00e4vien kannalta. Tutkielmassa my\u00f6s vertaillaan valittuja teht\u00e4v\u00e4kirjoja sen osalta, millaisia sanastoteht\u00e4v\u00e4tyyppej\u00e4 niiss\u00e4 esiintyy. Lis\u00e4ksi selvitet\u00e4\u00e4n, mit\u00e4 vuoden 1994 ja 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa sanotaan sanaston oppimisesta sek\u00e4 tutkitaan sit\u00e4, miten t\u00e4m\u00e4 n\u00e4kyy valituissa oppikirjoissa.\n\nTutkimusaineistona k\u00e4ytettiin kahta kolmannen luokan A1-englannin teht\u00e4v\u00e4kirjaa, Wow! 3 Busy Book (2002) ja Go for it! 3 Workbook (2016). Wow! 3 Busy Book noudattaa vuoden 1994 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita, kun taas Go for it! 3 Workbook noudattaa viimeisimpi\u00e4, vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita. Molemmista teht\u00e4v\u00e4kirjoista valittiin tarkasteltaviksi kolme kappaletta, joiden teemat olivat lemmikit, vaatteet ja perhe. Valituista kappaleista poimittiin sanastoteht\u00e4v\u00e4t ja ne jaettiin teht\u00e4v\u00e4tyyppien perusteella seitsem\u00e4\u00e4n kategoriaan. Teht\u00e4v\u00e4kategoriat ovat k\u00e4\u00e4nn\u00f6s-, tunnistus-, keskustelu-, kuuntele ja toista -, kirjoitus-, ymm\u00e4rrys- ja muut teht\u00e4v\u00e4t. Tutkimusmenetelm\u00e4n\u00e4 oli vertaileva oppikirja-analyysi, ja tuloksia analysoitiin sek\u00e4 m\u00e4\u00e4r\u00e4llisesti ett\u00e4 laadullisesti. \n\nTulokset osoittavat, ett\u00e4 sanastoteht\u00e4vien m\u00e4\u00e4r\u00e4 oli merkitt\u00e4v\u00e4sti suurempi uudemmassa oppikirjassa, sill\u00e4 niiden m\u00e4\u00e4r\u00e4 oli lis\u00e4\u00e4ntynyt noin 65 prosentilla. Sanastoteht\u00e4vien osuus kaikista teht\u00e4vist\u00e4 oli kuitenkin suurin piirtein sama molemmissa kirjoissa, noin 65 prosenttia. Tulokset osoittavat, ett\u00e4 A1-englannin oppikirjojen avulla voi harjoittaa monipuolisesti sanastoa. Kaikkia seitsem\u00e4\u00e4 teht\u00e4v\u00e4tyyppi\u00e4 esiintyi molemmissa oppikirjoissa, mutta erityisesti k\u00e4\u00e4nn\u00f6steht\u00e4vien osuus on lis\u00e4\u00e4ntynyt merkitt\u00e4v\u00e4sti, viidest\u00e4 prosentista jopa kolmeenkymmeneen prosenttiin. Sen sijaan kuuntele ja toista -teht\u00e4vien osuus oli suurempi vanhemmassa oppikirjassa, ja se oli pienentynyt nelj\u00e4nneksest\u00e4 vain kuuteen prosenttiin. Tunnistusteht\u00e4vi\u00e4 oli molemmissa oppikirjoissa reilu viidennes kaikista sanastoteht\u00e4viss\u00e4. Kirjoitusta ja ymm\u00e4rryst\u00e4 harjoittavien teht\u00e4vien osuus oli molemmissa oppikirjoissa sama, noin kymmenen prosenttia. Lis\u00e4ksi molemmat oppikirjat noudattivat enimmilt\u00e4 osin julkaisuvuotenaan voimassa olleita perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-05-17T05:53:31Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-05-17T05:53:31Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "53", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "EFL", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vocabulary learning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "textbook analysis", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Vocabulary exercises in two English workbooks for 3rd graders in 2002 and 2016 : a comparative study", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202205172735", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sanavarasto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppikirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vocabulary (knowledge)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "textbooks", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81098
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:25Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d9099cb7-93c5-46bb-b00a-091fafae639d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202205172735.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tiainen, Lilli Vocabulary exercises in two English workbooks for 3rd graders in 2002 and 2016 : a comparative study EFL vocabulary learning textbook analysis Englannin kieli English 301 sanavarasto englannin kieli oppikirjat vocabulary (knowledge) English language textbooks
title Vocabulary exercises in two English workbooks for 3rd graders in 2002 and 2016 : a comparative study
title_full Vocabulary exercises in two English workbooks for 3rd graders in 2002 and 2016 : a comparative study
title_fullStr Vocabulary exercises in two English workbooks for 3rd graders in 2002 and 2016 : a comparative study Vocabulary exercises in two English workbooks for 3rd graders in 2002 and 2016 : a comparative study
title_full_unstemmed Vocabulary exercises in two English workbooks for 3rd graders in 2002 and 2016 : a comparative study Vocabulary exercises in two English workbooks for 3rd graders in 2002 and 2016 : a comparative study
title_short Vocabulary exercises in two English workbooks for 3rd graders in 2002 and 2016
title_sort vocabulary exercises in two english workbooks for 3rd graders in 2002 and 2016 a comparative study
title_sub a comparative study
title_txtP Vocabulary exercises in two English workbooks for 3rd graders in 2002 and 2016 : a comparative study
topic EFL vocabulary learning textbook analysis Englannin kieli English 301 sanavarasto englannin kieli oppikirjat vocabulary (knowledge) English language textbooks
topic_facet 301 EFL Englannin kieli English English language englannin kieli oppikirjat sanavarasto textbook analysis textbooks vocabulary (knowledge) vocabulary learning
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81098 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205172735
work_keys_str_mv AT tiainenlilli vocabularyexercisesintwoenglishworkbooksfor3rdgradersin2002and2016acomparativestudy