Summary: | Tässä pro gradu -tutkielmassa käsitellään A1-englannin sanastotehtäviä kahdessa perusopetuksen kolmannen luokan englannin kielen oppikirjassa. Tarkoituksena on tutkia sitä, millaisia sanastotehtäviä valitussa oppimateriaalissa on sekä sitä, millaisia eroja ja yhtäläisyyksiä vuosina 2002 ja 2016 julkaistuissa oppikirjoissa on sanastotehtävien kannalta. Tutkielmassa myös vertaillaan valittuja tehtäväkirjoja sen osalta, millaisia sanastotehtävätyyppejä niissä esiintyy. Lisäksi selvitetään, mitä vuoden 1994 ja 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa sanotaan sanaston oppimisesta sekä tutkitaan sitä, miten tämä näkyy valituissa oppikirjoissa.
Tutkimusaineistona käytettiin kahta kolmannen luokan A1-englannin tehtäväkirjaa, Wow! 3 Busy Book (2002) ja Go for it! 3 Workbook (2016). Wow! 3 Busy Book noudattaa vuoden 1994 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita, kun taas Go for it! 3 Workbook noudattaa viimeisimpiä, vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita. Molemmista tehtäväkirjoista valittiin tarkasteltaviksi kolme kappaletta, joiden teemat olivat lemmikit, vaatteet ja perhe. Valituista kappaleista poimittiin sanastotehtävät ja ne jaettiin tehtävätyyppien perusteella seitsemään kategoriaan. Tehtäväkategoriat ovat käännös-, tunnistus-, keskustelu-, kuuntele ja toista -, kirjoitus-, ymmärrys- ja muut tehtävät. Tutkimusmenetelmänä oli vertaileva oppikirja-analyysi, ja tuloksia analysoitiin sekä määrällisesti että laadullisesti.
Tulokset osoittavat, että sanastotehtävien määrä oli merkittävästi suurempi uudemmassa oppikirjassa, sillä niiden määrä oli lisääntynyt noin 65 prosentilla. Sanastotehtävien osuus kaikista tehtävistä oli kuitenkin suurin piirtein sama molemmissa kirjoissa, noin 65 prosenttia. Tulokset osoittavat, että A1-englannin oppikirjojen avulla voi harjoittaa monipuolisesti sanastoa. Kaikkia seitsemää tehtävätyyppiä esiintyi molemmissa oppikirjoissa, mutta erityisesti käännöstehtävien osuus on lisääntynyt merkittävästi, viidestä prosentista jopa kolmeenkymmeneen prosenttiin. Sen sijaan kuuntele ja toista -tehtävien osuus oli suurempi vanhemmassa oppikirjassa, ja se oli pienentynyt neljänneksestä vain kuuteen prosenttiin. Tunnistustehtäviä oli molemmissa oppikirjoissa reilu viidennes kaikista sanastotehtävissä. Kirjoitusta ja ymmärrystä harjoittavien tehtävien osuus oli molemmissa oppikirjoissa sama, noin kymmenen prosenttia. Lisäksi molemmat oppikirjat noudattivat enimmiltä osin julkaisuvuotenaan voimassa olleita perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita.
|