Kiusaamisen ennaltaehkäisy ja kiusaamiseen puuttuminen kouluissa henkilökunnan kokemana

Kiusaaminen on aiheena ajankohtainen, sillä tuoreen Kouluterveyskyselyn mukaan koulukiusaamisen kokeminen on lisääntynyt viime vuosiin verrattuna. Tutkimuksemme tarkoituksena oli selvittää, missä määrin koulujen henkilökunta kokee, että heillä on käytössä koko koulun yhteinen malli kiusaamisen ennal...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Kuusinen, Oona, Kauppinen, Mona
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Kasvatustieteiden laitos, Opettajankoulutuslaitos, Department of Education, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81097
_version_ 1826225710028554240
author Kuusinen, Oona Kauppinen, Mona
author2 Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Kasvatustieteiden laitos Opettajankoulutuslaitos Department of Education Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kuusinen, Oona Kauppinen, Mona Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Kasvatustieteiden laitos Opettajankoulutuslaitos Department of Education Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kuusinen, Oona Kauppinen, Mona Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Kasvatustieteiden laitos Opettajankoulutuslaitos Department of Education Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kuusinen, Oona
datasource_str_mv jyx
description Kiusaaminen on aiheena ajankohtainen, sillä tuoreen Kouluterveyskyselyn mukaan koulukiusaamisen kokeminen on lisääntynyt viime vuosiin verrattuna. Tutkimuksemme tarkoituksena oli selvittää, missä määrin koulujen henkilökunta kokee, että heillä on käytössä koko koulun yhteinen malli kiusaamisen ennaltaehkäisyyn ja kiusaamiseen puuttumiseen. Tutkimme myös eroavatko henkilökunnan kokemukset toisistaan sekä selittävätkö koulun demografiset tekijät tai jokin kiusaamisen vastainen ohjelma henkilökunnan kokemusta. Koulun henkilökunnan kokemuksia ja niiden välisiä eroja kiusaamisen ennaltaehkäisystä ja siihen puuttumisesta ei ole tutkittu aiemmin. Tutkimus on toteutettu osana Yhteistyöllä hyvinvointia kouluyhteisöön -tutkimushanketta. Aineisto on kerätty tammikuussa 2020 Keski-Suomen peruskouluista. Kyselyyn vastasi 437 henkilökunnan jäsentä 48 eri koulusta ja 13 kunnasta. Analysoimme aineistoa Pearsonin korrelaatiokertoimella, yksisuuntaisella varianssianalyysillä sekä lineaarisella regressioanalyysillä. Tulokset osoittivat, että henkilökunnan kokemusten välillä oli eroa. Etenkin rehtorit erosivat muusta henkilökunnasta. Kiusaamisen vastaisista ohjelmista ainoastaan KiVa Koulu -ohjelmalla oli myönteinen ja tilastollisesti merkitsevä yhteys henkilökunnan kokemuksiin. Tutkimuksemme antoi arvokasta tietoa siitä, mitkä tekijät vaikuttavat henkilökunnan kokemukseen yhteisestä kiusaamisen vastaisesta mallista. Tuloksiamme voivat hyödyntää kiusaamisen vastaisten ohjelmien suunnittelijat sekä koulujen henkilökunta.
first_indexed 2024-09-11T08:50:58Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Sainio, Miia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kuusinen, Oona", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kauppinen, Mona", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-05-17T05:50:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-05-17T05:50:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81097", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kiusaaminen on aiheena ajankohtainen, sill\u00e4 tuoreen Kouluterveyskyselyn mukaan koulukiusaamisen kokeminen on lis\u00e4\u00e4ntynyt viime vuosiin verrattuna. Tutkimuksemme tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, miss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin koulujen henkil\u00f6kunta kokee, ett\u00e4 heill\u00e4 on k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 koko koulun yhteinen malli kiusaamisen ennaltaehk\u00e4isyyn ja kiusaamiseen puuttumiseen. Tutkimme my\u00f6s eroavatko henkil\u00f6kunnan kokemukset toisistaan sek\u00e4 selitt\u00e4v\u00e4tk\u00f6 koulun demografiset tekij\u00e4t tai jokin kiusaamisen vastainen ohjelma henkil\u00f6kunnan kokemusta. Koulun henkil\u00f6kunnan kokemuksia ja niiden v\u00e4lisi\u00e4 eroja kiusaamisen ennaltaehk\u00e4isyst\u00e4 ja siihen puuttumisesta ei ole tutkittu aiemmin. Tutkimus on toteutettu osana Yhteisty\u00f6ll\u00e4 hyvinvointia kouluyhteis\u00f6\u00f6n -tutkimushanketta. Aineisto on ker\u00e4tty tammikuussa 2020 Keski-Suomen peruskouluista. Kyselyyn vastasi 437 henkil\u00f6kunnan j\u00e4sent\u00e4 48 eri koulusta ja 13 kunnasta. Analysoimme aineistoa Pearsonin korrelaatiokertoimella, yksisuuntaisella varianssianalyysill\u00e4 sek\u00e4 lineaarisella regressioanalyysill\u00e4. Tulokset osoittivat, ett\u00e4 henkil\u00f6kunnan kokemusten v\u00e4lill\u00e4 oli eroa. Etenkin\nrehtorit erosivat muusta henkil\u00f6kunnasta. Kiusaamisen vastaisista ohjelmista ainoastaan KiVa Koulu -ohjelmalla oli my\u00f6nteinen ja tilastollisesti merkitsev\u00e4 yhteys henkil\u00f6kunnan kokemuksiin. Tutkimuksemme antoi arvokasta tietoa siit\u00e4, mitk\u00e4 tekij\u00e4t vaikuttavat henkil\u00f6kunnan kokemukseen yhteisest\u00e4 kiusaamisen vastaisesta mallista. Tuloksiamme voivat hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 kiusaamisen vastaisten ohjelmien suunnittelijat sek\u00e4\nkoulujen henkil\u00f6kunta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-05-17T05:50:37Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-05-17T05:50:37Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "49", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kiusaamiseen puuttuminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosioekologinen teoria", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kiusaamisen ennaltaehk\u00e4isy ja kiusaamiseen puuttuminen kouluissa henkil\u00f6kunnan kokemana", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202205172734", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kiusaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ennaltaehk\u00e4isy", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulukiusaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81097
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:33Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b0d49f5a-2f88-4d76-956d-f93db036017f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202205172734.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kuusinen, Oona Kauppinen, Mona Kiusaamisen ennaltaehkäisy ja kiusaamiseen puuttuminen kouluissa henkilökunnan kokemana kiusaamiseen puuttuminen sosioekologinen teoria Special Education Teacher Education Erityispedagogiikka Luokanopettajakoulutus 101 103 kiusaaminen ennaltaehkäisy koulukiusaaminen
title Kiusaamisen ennaltaehkäisy ja kiusaamiseen puuttuminen kouluissa henkilökunnan kokemana
title_full Kiusaamisen ennaltaehkäisy ja kiusaamiseen puuttuminen kouluissa henkilökunnan kokemana
title_fullStr Kiusaamisen ennaltaehkäisy ja kiusaamiseen puuttuminen kouluissa henkilökunnan kokemana Kiusaamisen ennaltaehkäisy ja kiusaamiseen puuttuminen kouluissa henkilökunnan kokemana
title_full_unstemmed Kiusaamisen ennaltaehkäisy ja kiusaamiseen puuttuminen kouluissa henkilökunnan kokemana Kiusaamisen ennaltaehkäisy ja kiusaamiseen puuttuminen kouluissa henkilökunnan kokemana
title_short Kiusaamisen ennaltaehkäisy ja kiusaamiseen puuttuminen kouluissa henkilökunnan kokemana
title_sort kiusaamisen ennaltaehkäisy ja kiusaamiseen puuttuminen kouluissa henkilökunnan kokemana
title_txtP Kiusaamisen ennaltaehkäisy ja kiusaamiseen puuttuminen kouluissa henkilökunnan kokemana
topic kiusaamiseen puuttuminen sosioekologinen teoria Special Education Teacher Education Erityispedagogiikka Luokanopettajakoulutus 101 103 kiusaaminen ennaltaehkäisy koulukiusaaminen
topic_facet 101 103 Erityispedagogiikka Luokanopettajakoulutus Special Education Teacher Education ennaltaehkäisy kiusaaminen kiusaamiseen puuttuminen koulukiusaaminen sosioekologinen teoria
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81097 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205172734
work_keys_str_mv AT kuusinenoona kiusaamisenennaltaehkäisyjakiusaamiseenpuuttuminenkouluissahenkilökunnankokemana