Kiusaamisen ennaltaehkäisy ja kiusaamiseen puuttuminen kouluissa henkilökunnan kokemana

Kiusaaminen on aiheena ajankohtainen, sillä tuoreen Kouluterveyskyselyn mukaan koulukiusaamisen kokeminen on lisääntynyt viime vuosiin verrattuna. Tutkimuksemme tarkoituksena oli selvittää, missä määrin koulujen henkilökunta kokee, että heillä on käytössä koko koulun yhteinen malli kiusaamisen ennal...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Kuusinen, Oona, Kauppinen, Mona
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Kasvatustieteiden laitos, Opettajankoulutuslaitos, Department of Education, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81097
Description
Summary:Kiusaaminen on aiheena ajankohtainen, sillä tuoreen Kouluterveyskyselyn mukaan koulukiusaamisen kokeminen on lisääntynyt viime vuosiin verrattuna. Tutkimuksemme tarkoituksena oli selvittää, missä määrin koulujen henkilökunta kokee, että heillä on käytössä koko koulun yhteinen malli kiusaamisen ennaltaehkäisyyn ja kiusaamiseen puuttumiseen. Tutkimme myös eroavatko henkilökunnan kokemukset toisistaan sekä selittävätkö koulun demografiset tekijät tai jokin kiusaamisen vastainen ohjelma henkilökunnan kokemusta. Koulun henkilökunnan kokemuksia ja niiden välisiä eroja kiusaamisen ennaltaehkäisystä ja siihen puuttumisesta ei ole tutkittu aiemmin. Tutkimus on toteutettu osana Yhteistyöllä hyvinvointia kouluyhteisöön -tutkimushanketta. Aineisto on kerätty tammikuussa 2020 Keski-Suomen peruskouluista. Kyselyyn vastasi 437 henkilökunnan jäsentä 48 eri koulusta ja 13 kunnasta. Analysoimme aineistoa Pearsonin korrelaatiokertoimella, yksisuuntaisella varianssianalyysillä sekä lineaarisella regressioanalyysillä. Tulokset osoittivat, että henkilökunnan kokemusten välillä oli eroa. Etenkin rehtorit erosivat muusta henkilökunnasta. Kiusaamisen vastaisista ohjelmista ainoastaan KiVa Koulu -ohjelmalla oli myönteinen ja tilastollisesti merkitsevä yhteys henkilökunnan kokemuksiin. Tutkimuksemme antoi arvokasta tietoa siitä, mitkä tekijät vaikuttavat henkilökunnan kokemukseen yhteisestä kiusaamisen vastaisesta mallista. Tuloksiamme voivat hyödyntää kiusaamisen vastaisten ohjelmien suunnittelijat sekä koulujen henkilökunta.