Oral skills exercises in a Finnish EFL textbook and teachers' views on them

Suullisen kielitaidon tärkeys on ajankohtainen aihe kieltenopetuksessa. Tämän tutkielman tarkoituksena oli tutkia, millaisia suullisen kielitaidon tehtäviä englannin kielen oppikirjat sisältävät, ja mitä opettajat ovat niistä mieltä. Tarkoituksena oli selvittää, onko tehtäviä riittävästi, ovatko ne...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Salstola, Saara
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81096
_version_ 1826225809775394816
author Salstola, Saara
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Salstola, Saara Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Salstola, Saara Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Salstola, Saara
datasource_str_mv jyx
description Suullisen kielitaidon tärkeys on ajankohtainen aihe kieltenopetuksessa. Tämän tutkielman tarkoituksena oli tutkia, millaisia suullisen kielitaidon tehtäviä englannin kielen oppikirjat sisältävät, ja mitä opettajat ovat niistä mieltä. Tarkoituksena oli selvittää, onko tehtäviä riittävästi, ovatko ne sisällöltään hyödyllisiä, ja kuinka paljon opettajat hyödyntävät niitä opetuksessa. Tutkimuksen aineistoksi valikoitui Sanoma Pron On the Go 3, joka on yhdeksäsluokkalaisille tarkoitettu englannin kielen oppikirja, joka on käytössä monissa kouluissa ympäri Suomea. Aineisto analysoitiin kategorisoimalla suullisen kielitaidon tehtävät tehtävätyypeittäin sen perusteella, mitä suullisen kielitaidon osa-aluetta ne harjoittavat. Opettajien näkemyksiä kartoitettiin kyselytutkimuksen avulla. Tutkimuksen osallistujat olivat 27 suomalaista englannin kielen opettajaa, jotka käyttävät opetuksessaan On the Go 3 - oppikirjaa. Kyselylomake sisälsi seitsemän kysymystä suullisen kielitaidon harjoituksista. Tutkimuksessa ilmeni, että eniten esiintyvä suullisen kielitaidon tehtävätyyppi On the Go 3:ssa on sanasto- ja rakenneharjoitukset. Suurin osa opettajista piti suullisen kielitaidon harjoitusten määrää On the Go 3:ssa liian vähäisenä, vaikka niiden määrä on aiempiin tutkimuksiin verrattuna suurempi. Hyödyllisimpiä harjoituksia suullisen kielitaidon kehittymisen kannalta olivat opettajien mukaan keskustelu- ja ääntämisharjoitukset. Tutkimuksen lopputuloksena on, että kielten oppikirjojen tulisi sisältää mahdollisimman paljon erilaisia keskusteluharjoituksia, jotta harjoittelu olisi autenttista ja harjoittaisi oikeassa elämässä tarvittavia vuorovaikutus- ja keskustelutaitoja.
first_indexed 2022-05-17T20:00:29Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Tergujeff, Elina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Salstola, Saara", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-05-17T05:34:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-05-17T05:34:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81096", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Suullisen kielitaidon t\u00e4rkeys on ajankohtainen aihe kieltenopetuksessa. T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena oli tutkia, millaisia suullisen kielitaidon teht\u00e4vi\u00e4 englannin kielen oppikirjat sis\u00e4lt\u00e4v\u00e4t, ja mit\u00e4 opettajat ovat niist\u00e4 mielt\u00e4. Tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, onko teht\u00e4vi\u00e4 riitt\u00e4v\u00e4sti, ovatko ne sis\u00e4ll\u00f6lt\u00e4\u00e4n hy\u00f6dyllisi\u00e4, ja kuinka paljon opettajat hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4t niit\u00e4 opetuksessa.\n\nTutkimuksen aineistoksi valikoitui Sanoma Pron On the Go 3, joka on yhdeks\u00e4sluokkalaisille tarkoitettu englannin kielen oppikirja, joka on k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 monissa kouluissa ymp\u00e4ri Suomea. Aineisto analysoitiin kategorisoimalla suullisen kielitaidon teht\u00e4v\u00e4t teht\u00e4v\u00e4tyypeitt\u00e4in sen perusteella, mit\u00e4 suullisen kielitaidon osa-aluetta ne harjoittavat. Opettajien n\u00e4kemyksi\u00e4 kartoitettiin kyselytutkimuksen avulla. Tutkimuksen osallistujat olivat 27 suomalaista englannin kielen opettajaa, jotka k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t opetuksessaan On the Go 3 - oppikirjaa. Kyselylomake sis\u00e4lsi seitsem\u00e4n kysymyst\u00e4 suullisen kielitaidon harjoituksista.\n\nTutkimuksessa ilmeni, ett\u00e4 eniten esiintyv\u00e4 suullisen kielitaidon teht\u00e4v\u00e4tyyppi On the Go 3:ssa on sanasto- ja rakenneharjoitukset. Suurin osa opettajista piti suullisen kielitaidon harjoitusten m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4 On the Go 3:ssa liian v\u00e4h\u00e4isen\u00e4, vaikka niiden m\u00e4\u00e4r\u00e4 on aiempiin tutkimuksiin verrattuna suurempi. Hy\u00f6dyllisimpi\u00e4 harjoituksia suullisen kielitaidon kehittymisen kannalta olivat opettajien mukaan keskustelu- ja \u00e4\u00e4nt\u00e4misharjoitukset. Tutkimuksen lopputuloksena on, ett\u00e4 kielten oppikirjojen tulisi sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 mahdollisimman paljon erilaisia keskusteluharjoituksia, jotta harjoittelu olisi autenttista ja harjoittaisi oikeassa el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 tarvittavia vuorovaikutus- ja keskustelutaitoja.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-05-17T05:34:28Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-05-17T05:34:28Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "31", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oral skills exercises", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oral activities", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "language textbooks", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "suullisen kielitaidon teht\u00e4v\u00e4t", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Oral skills exercises in a Finnish EFL textbook and teachers' views on them", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202205172733", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suullinen kielitaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielitaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppikirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oral language skills", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language skills", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "textbooks", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81096
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:17Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/9c75762f-f349-4b67-8e25-dc3ba7d81827\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202205172733.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Salstola, Saara Oral skills exercises in a Finnish EFL textbook and teachers' views on them oral skills exercises oral activities language textbooks suullisen kielitaidon tehtävät Englannin kieli English 301 suullinen kielitaito englannin kieli kielitaito oppikirjat oral language skills English language language skills textbooks
title Oral skills exercises in a Finnish EFL textbook and teachers' views on them
title_full Oral skills exercises in a Finnish EFL textbook and teachers' views on them
title_fullStr Oral skills exercises in a Finnish EFL textbook and teachers' views on them Oral skills exercises in a Finnish EFL textbook and teachers' views on them
title_full_unstemmed Oral skills exercises in a Finnish EFL textbook and teachers' views on them Oral skills exercises in a Finnish EFL textbook and teachers' views on them
title_short Oral skills exercises in a Finnish EFL textbook and teachers' views on them
title_sort oral skills exercises in a finnish efl textbook and teachers views on them
title_txtP Oral skills exercises in a Finnish EFL textbook and teachers' views on them
topic oral skills exercises oral activities language textbooks suullisen kielitaidon tehtävät Englannin kieli English 301 suullinen kielitaito englannin kieli kielitaito oppikirjat oral language skills English language language skills textbooks
topic_facet 301 Englannin kieli English English language englannin kieli kielitaito language skills language textbooks oppikirjat oral activities oral language skills oral skills exercises suullinen kielitaito suullisen kielitaidon tehtävät textbooks
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81096 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205172733
work_keys_str_mv AT salstolasaara oralskillsexercisesinafinnishefltextbookandteachersviewsonthem