Kulturelle Verantwortlichkeit in den Lehrbüchern Los geht’s! und High five!

Maailmamme on nykyään kulttuurisesti hyvin moninainen. Syitä tähän ovat muun muassa globalisaatio, ihmisten kasvanut liikkuvuus, siirtolaisuus, pakolaisuus ja sosiaalinen media. Kulttuurinen monimuotoisuus on otettu huomioon myös Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa. Kielenopetuksen tavoitt...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tuohisaari, Leena
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:deu
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81095
_version_ 1826225710027505664
author Tuohisaari, Leena
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Tuohisaari, Leena Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Tuohisaari, Leena Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Tuohisaari, Leena
datasource_str_mv jyx
description Maailmamme on nykyään kulttuurisesti hyvin moninainen. Syitä tähän ovat muun muassa globalisaatio, ihmisten kasvanut liikkuvuus, siirtolaisuus, pakolaisuus ja sosiaalinen media. Kulttuurinen monimuotoisuus on otettu huomioon myös Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa. Kielenopetuksen tavoitteena on, että oppilaat tutustuvat sekä omaan kieli- ja kulttuuritaustaansa, että tulevat tietoisiksi koko maailman kielellisestä ja kulttuurisesta monimuotoisuudesta ja oppivat arvostamaan sitä. Tässä maisterintutkielmassa tutkittiin, millaista kulttuurista tietoa alakouluun suunnatut oppikirjat Los geht’s! 1 ja 2 sekä High five! 5 ja 6 sisältävät. Löydettyjä tietoja arvioitiin kulttuurisen vastuullisuuden näkökulmasta. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös tietojen vastaavuutta opetussuunnitelman tavoitteisiin ja havainnoitiin kirjojen välisiä eroja. Suomessa on tehty oppikirjatutkimusta kulttuuriseen moninaisuuteen ja kulttuurienvälisyyteen liittyen ja tulokset kertovat, että oppikirjat sisältävät yksipuolisia näkemyksiä ja vahingollisia stereotypioita kulttuureista. Tämän tutkimuksen tulokset osoittavat, että kehitystä oppikirjojen kulttuurin käsittelyssä on tapahtunut viime vuosien aikana. Oppikirjoista ei juurikaan löytynyt stereotyyppisiä kuvauksia tietyistä ihmisryhmistä, eivätkä hahmot näyttäytyneet tietyn kulttuurin karikatyyreinä. Kulttuureita kohdeltiin kuitenkin edelleen paikallisina ja kansallisina ja elämää tarkasteltiin läntisten arvojen kautta.
first_indexed 2022-05-17T20:00:29Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ruohotie-Lyhty, Maria", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tuohisaari, Leena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-05-17T05:32:57Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-05-17T05:32:57Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81095", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Maailmamme on nyky\u00e4\u00e4n kulttuurisesti hyvin moninainen. Syit\u00e4 t\u00e4h\u00e4n ovat muun muassa globalisaatio, ihmisten kasvanut liikkuvuus, siirtolaisuus, pakolaisuus ja sosiaalinen media. Kulttuurinen monimuotoisuus on otettu huomioon my\u00f6s Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa. Kielenopetuksen tavoitteena on, ett\u00e4 oppilaat tutustuvat sek\u00e4 omaan kieli- ja kulttuuritaustaansa, ett\u00e4 tulevat tietoisiksi koko maailman kielellisest\u00e4 ja kulttuurisesta monimuotoisuudesta ja oppivat arvostamaan sit\u00e4. \nT\u00e4ss\u00e4 maisterintutkielmassa tutkittiin, millaista kulttuurista tietoa alakouluun suunnatut oppikirjat Los geht\u2019s! 1 ja 2 sek\u00e4 High five! 5 ja 6 sis\u00e4lt\u00e4v\u00e4t. L\u00f6ydettyj\u00e4 tietoja arvioitiin kulttuurisen vastuullisuuden n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkimuksessa tarkasteltiin my\u00f6s tietojen vastaavuutta opetussuunnitelman tavoitteisiin ja havainnoitiin kirjojen v\u00e4lisi\u00e4 eroja. Suomessa on tehty oppikirjatutkimusta kulttuuriseen moninaisuuteen ja kulttuurienv\u00e4lisyyteen liittyen ja tulokset kertovat, ett\u00e4 oppikirjat sis\u00e4lt\u00e4v\u00e4t yksipuolisia n\u00e4kemyksi\u00e4 ja vahingollisia stereotypioita kulttuureista. \nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tulokset osoittavat, ett\u00e4 kehityst\u00e4 oppikirjojen kulttuurin k\u00e4sittelyss\u00e4 on tapahtunut viime vuosien aikana. Oppikirjoista ei juurikaan l\u00f6ytynyt stereotyyppisi\u00e4 kuvauksia tietyist\u00e4 ihmisryhmist\u00e4, eiv\u00e4tk\u00e4 hahmot n\u00e4ytt\u00e4ytyneet tietyn kulttuurin karikatyyrein\u00e4. Kulttuureita kohdeltiin kuitenkin edelleen paikallisina ja kansallisina ja el\u00e4m\u00e4\u00e4 tarkasteltiin l\u00e4ntisten arvojen kautta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-05-17T05:32:57Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-05-17T05:32:57Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "62", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "deu", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kulttuurinen vastuullisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kulturelle Verantwortlichkeit in den Lehrb\u00fcchern Los geht\u2019s! und High five!", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202205172732", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Saksan kieli ja kulttuuri", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "German Language and Culture", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "308", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "saksan kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppikirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kulttuuri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81095
language deu
last_indexed 2025-02-18T10:54:58Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a271e1d5-0d10-4649-97ce-a4dc9f9d52ac\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202205172732.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tuohisaari, Leena Kulturelle Verantwortlichkeit in den Lehrbüchern Los geht’s! und High five! kulttuurinen vastuullisuus Saksan kieli ja kulttuuri German Language and Culture 308 saksan kieli englannin kieli oppikirjat kulttuuri
title Kulturelle Verantwortlichkeit in den Lehrbüchern Los geht’s! und High five!
title_full Kulturelle Verantwortlichkeit in den Lehrbüchern Los geht’s! und High five!
title_fullStr Kulturelle Verantwortlichkeit in den Lehrbüchern Los geht’s! und High five! Kulturelle Verantwortlichkeit in den Lehrbüchern Los geht’s! und High five!
title_full_unstemmed Kulturelle Verantwortlichkeit in den Lehrbüchern Los geht’s! und High five! Kulturelle Verantwortlichkeit in den Lehrbüchern Los geht’s! und High five!
title_short Kulturelle Verantwortlichkeit in den Lehrbüchern Los geht’s! und High five!
title_sort kulturelle verantwortlichkeit in den lehrbüchern los geht s und high five
title_txtP Kulturelle Verantwortlichkeit in den Lehrbüchern Los geht’s! und High five!
topic kulttuurinen vastuullisuus Saksan kieli ja kulttuuri German Language and Culture 308 saksan kieli englannin kieli oppikirjat kulttuuri
topic_facet 308 German Language and Culture Saksan kieli ja kulttuuri englannin kieli kulttuuri kulttuurinen vastuullisuus oppikirjat saksan kieli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81095 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205172732
work_keys_str_mv AT tuohisaarileena kulturelleverantwortlichkeitindenlehrbuchernlosgehtsundhighfive