Temperamentti, lukemiseen liittyvät tunteet ja lukusujuvuus 3.–4.-luokkalaisilla oppijoilla

Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tutkia, miten temperamentti, lukemiseen liittyvät tunteet sekä lukusujuvuus (lukunopeus ja lukemisen ilmaisullisuus eli prosodia) ovat yhteydessä toisiinsa. Erityisesti tutkittiin, missä määrin lukemiseen liittyvät tunteet välittävät temperamentin sekä l...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Palonen, Anniina
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81093
_version_ 1828193047919198208
author Palonen, Anniina
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Palonen, Anniina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Palonen, Anniina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Palonen, Anniina
datasource_str_mv jyx
description Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tutkia, miten temperamentti, lukemiseen liittyvät tunteet sekä lukusujuvuus (lukunopeus ja lukemisen ilmaisullisuus eli prosodia) ovat yhteydessä toisiinsa. Erityisesti tutkittiin, missä määrin lukemiseen liittyvät tunteet välittävät temperamentin sekä lukusujuvuuden välistä yhteyttä sekä toisaalta sitä, missä määrin lukusujuvuus välittää temperamentin ja lukemiseen liittyvien tunteiden välistä yhteyttä. Tutkimuksessa käytetty aineisto on osa Niilo Mäki Instituutin ReadDrama-tutkimushankkeen aineistoa. Tutkimukseen osallistui 318 3.–4.-luokkalaista oppilasta. Aineiston analyysi toteutettiin Spearmanin järjestyskorrelaatiotarkasteluin ja mediaatioanalyysillä. Temperamenttipiirteistä häiriintyvyys oli tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä lukunopeuteen ja lukemisen ilmaisullisuuteen sekä lukemiseen liittyviin tunteisiin. Lukemiseen liittyvistä tunteista lukuilolla oli vahvin yhteys häiriintyvyyteen ja lukusujuvuuteen. Lukuilo välitti häiriintyvyyden ja lukusujuvuuden välistä yhteyttä. Lisäksi lukusujuvuus välitti häiriintyvyyden ja lukuilon välistä yhteyttä. Tulokset viittaavat siihen, että olisi erityisen tärkeää tukea sellaisten oppijoiden lukuilon syntymistä ja lukutaidon kehitystä, joilla esiintyy temperamenttista taipumusta häiriintyvyyteen. Toisaalta tulokset viittaavat myös siihen, että itsesäätelyn ja toiminnanohjauksen tukeminen voisivat kehittää lukusujuvuutta.
first_indexed 2022-05-17T20:00:29Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Aro, Mikko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hautala, Jarkko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ronimus, Miia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Palonen, Anniina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-05-17T05:24:22Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-05-17T05:24:22Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81093", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tutkia, miten temperamentti, lukemiseen liittyv\u00e4t tunteet sek\u00e4 lukusujuvuus (lukunopeus ja lukemisen ilmaisullisuus eli prosodia) ovat yhteydess\u00e4 toisiinsa. Erityisesti tutkittiin, miss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin lukemiseen liittyv\u00e4t tunteet v\u00e4litt\u00e4v\u00e4t temperamentin sek\u00e4 lukusujuvuuden v\u00e4list\u00e4 yhteytt\u00e4 sek\u00e4 toisaalta sit\u00e4, miss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin lukusujuvuus v\u00e4litt\u00e4\u00e4 temperamentin ja lukemiseen liittyvien tunteiden v\u00e4list\u00e4 yhteytt\u00e4. Tutkimuksessa k\u00e4ytetty aineisto on osa Niilo M\u00e4ki Instituutin ReadDrama-tutkimushankkeen aineistoa. Tutkimukseen osallistui 318 3.\u20134.-luokkalaista oppilasta. Aineiston analyysi toteutettiin Spearmanin j\u00e4rjestyskorrelaatiotarkasteluin ja mediaatioanalyysill\u00e4. \n\nTemperamenttipiirteist\u00e4 h\u00e4iriintyvyys oli tilastollisesti merkitsev\u00e4sti yhteydess\u00e4 lukunopeuteen ja lukemisen ilmaisullisuuteen sek\u00e4 lukemiseen liittyviin tunteisiin. Lukemiseen liittyvist\u00e4 tunteista lukuilolla oli vahvin yhteys h\u00e4iriintyvyyteen ja lukusujuvuuteen. Lukuilo v\u00e4litti h\u00e4iriintyvyyden ja lukusujuvuuden v\u00e4list\u00e4 yhteytt\u00e4. Lis\u00e4ksi lukusujuvuus v\u00e4litti h\u00e4iriintyvyyden ja lukuilon v\u00e4list\u00e4 yhteytt\u00e4. Tulokset viittaavat siihen, ett\u00e4 olisi erityisen t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tukea sellaisten oppijoiden lukuilon syntymist\u00e4 ja lukutaidon kehityst\u00e4, joilla esiintyy temperamenttista taipumusta h\u00e4iriintyvyyteen. Toisaalta tulokset viittaavat my\u00f6s siihen, ett\u00e4 itses\u00e4\u00e4telyn ja toiminnanohjauksen tukeminen voisivat kehitt\u00e4\u00e4 lukusujuvuutta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-05-17T05:24:22Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-05-17T05:24:22Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "68", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukemiseen liittyv\u00e4t tunteet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukusujuvuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukunopeus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukemisen ilmaisullisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Temperamentti, lukemiseen liittyv\u00e4t tunteet ja lukusujuvuus 3.\u20134.-luokkalaisilla oppijoilla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202205172730", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "temperamentti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityispedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81093
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:21Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/53946fc8-b124-4394-9478-8b7b289e839f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202205172730.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Palonen, Anniina Temperamentti, lukemiseen liittyvät tunteet ja lukusujuvuus 3.–4.-luokkalaisilla oppijoilla lukemiseen liittyvät tunteet lukusujuvuus lukunopeus lukemisen ilmaisullisuus Erityispedagogiikka Special Education 101 lukeminen lukutaito tunteet temperamentti tutkimus erityispedagogiikka
title Temperamentti, lukemiseen liittyvät tunteet ja lukusujuvuus 3.–4.-luokkalaisilla oppijoilla
title_full Temperamentti, lukemiseen liittyvät tunteet ja lukusujuvuus 3.–4.-luokkalaisilla oppijoilla
title_fullStr Temperamentti, lukemiseen liittyvät tunteet ja lukusujuvuus 3.–4.-luokkalaisilla oppijoilla Temperamentti, lukemiseen liittyvät tunteet ja lukusujuvuus 3.–4.-luokkalaisilla oppijoilla
title_full_unstemmed Temperamentti, lukemiseen liittyvät tunteet ja lukusujuvuus 3.–4.-luokkalaisilla oppijoilla Temperamentti, lukemiseen liittyvät tunteet ja lukusujuvuus 3.–4.-luokkalaisilla oppijoilla
title_short Temperamentti, lukemiseen liittyvät tunteet ja lukusujuvuus 3.–4.-luokkalaisilla oppijoilla
title_sort temperamentti lukemiseen liittyvät tunteet ja lukusujuvuus 3 4 luokkalaisilla oppijoilla
title_txtP Temperamentti, lukemiseen liittyvät tunteet ja lukusujuvuus 3.–4.-luokkalaisilla oppijoilla
topic lukemiseen liittyvät tunteet lukusujuvuus lukunopeus lukemisen ilmaisullisuus Erityispedagogiikka Special Education 101 lukeminen lukutaito tunteet temperamentti tutkimus erityispedagogiikka
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education erityispedagogiikka lukeminen lukemiseen liittyvät tunteet lukemisen ilmaisullisuus lukunopeus lukusujuvuus lukutaito temperamentti tunteet tutkimus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81093 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205172730
work_keys_str_mv AT palonenanniina temperamenttilukemiseenliittyvättunteetjalukusujuvuus34luokkalaisillaoppijoilla