”Ensimmäisenä epäiltiin et se on joku noista häiriköistä” vankien kouluaikaisia leimautumisen kokemuksia

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää vankien kouluaikaisia leimautumisen kokemuksia. Tarkastelun kohteena olivat tutkittavien kokemukset saamistaan leimoista, leimautumiseen vaikuttaneista tekijöistä sekä ehkäisykeinoista. Leimautumista on jäsennetty tutkimuksessa Laineen (1991) sisäisen ja...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Pasanen, Jaakko, Holopainen, Miika
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81090
Description
Summary:Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää vankien kouluaikaisia leimautumisen kokemuksia. Tarkastelun kohteena olivat tutkittavien kokemukset saamistaan leimoista, leimautumiseen vaikuttaneista tekijöistä sekä ehkäisykeinoista. Leimautumista on jäsennetty tutkimuksessa Laineen (1991) sisäisen ja ulkoisen leiman määritelmien kautta, jolloin leimoja on mahdollista jakaa yksilön itsensä sekä ulkopuolisten henkilöiden muodostamiksi. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen. Tutkimusaineisto kerättiin keväällä 2022 suomalaisessa avovankilassa puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla, joihin osallistui kuusi tuolloin vankeusrangaistustaan suorittavaa vankia. Aineiston analyysi suoritettiin teoriaohjaavana sisällönanalyysina. Tutkimusta ohjasivat sekä kasvatustieteelliset, sosiologiset että kriminologiset teoriat, kuten esimerkiksi Howard Beckerin (1991) leimautumisteoria. Vaikka tutkittavien kokemukset leimautumisesta ovat tulosten perusteella yksilöllisiä, niissä korostuvat samankaltaiset tekijät, kuten opettajan vaikutus ja yksilön ajattelu. Haastateltavat nimesivät myös leimaavia rakenteita ja toimintatapoja, kuten erityisluokka tai kouluympäristö ja -kulttuuri. Tutkittavien erilaisia leimoja olivat esimerkiksi häirikkö, laiska ja päihteidenkäyttäjä. Aineistosta ulkoisen leimautumisen kokemuksia löytyi jokaisen leiman kohdalta, kun taas sisäisen leimautumisen kokemuksia löytyi vain noin puolesta. Tuloksissa tuodaan esille myös leimautumisen ehkäisykeinoja, kuten esimerkiksi oppilaiden yksilöllisen kohtaaminen ja erilaisten ajattelutaitojen opettaminen. Tuloksia voidaan hyödyntää koulun kehittämisessä sekä leimautumisilmiön ymmärtämisessä ja ehkäisemisessä sekä koulussa että laajemmin yhteiskunnassa. Vankien koulukokemuksia ja leimautumista on tutkittu vähän ja edellä kuvatuista syistä niitä tulisi tutkia laajemmin jatkossa.