Millainen on yläkoululaisten ja lukiolaisten mielestä hyvä liikunnanopettaja?

Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli selvittää, millainen on hyvä liikunnanopettaja yläkoululaisten ja lukiolaisten näkökulmasta. Tavoitteena oli löytää asiantuntijoiden ja tutkijoiden määritelmiä hyvästä liikunnanopettajasta sekä vertailla yläkoululaisten ja lukiolaisten näkemyksiä. Opetta...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lappi, Jenni
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81069
_version_ 1826225818547781632
author Lappi, Jenni
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Lappi, Jenni Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Lappi, Jenni Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Lappi, Jenni
datasource_str_mv jyx
description Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli selvittää, millainen on hyvä liikunnanopettaja yläkoululaisten ja lukiolaisten näkökulmasta. Tavoitteena oli löytää asiantuntijoiden ja tutkijoiden määritelmiä hyvästä liikunnanopettajasta sekä vertailla yläkoululaisten ja lukiolaisten näkemyksiä. Opettaja on eniten tekemisissä oppilaiden kanssa ja työskentelee heitä varten, joten siksi on tärkeää saada selville oppilaiden näkemyksiä siitä, mitä he toivovat liikunnanopettajaltaan. Liikunnanopettajan työtä määrittää muun muassa opetussuunnitelmat sekä työnantajan määrittelemät työtehtävät. On tärkeää tietää, mistä liikunnanopettajan työnkuva koostuu, jotta voi ymmärtää, millaisia ominaisuuksia liikunnanopettajan työ vaatii. Erilaisia vaatimuksia voivat asettaa esimerkiksi rehtori, vanhemmat, yhteiskunta tai liikunnanopettaja itse. Tässä työssä ollaan kuitenkin kiinnostuneita siitä, millaisia toiveita oppilailla on hyvälle liikunnanopettajalle. Useissa hyvän liikunnanopettajan ominaisuuksia tarkastelleissa tutkimuksissa oppilaiden toiveet on jaettu kolmeen osa-alueeseen, jotka ovat opettajan opetustaito, persoonallisuus ja vuorovaikutus. Tässä työssä tarkasteltiin seitsemää lukiolaisia ja viittä yläkoululaisia koskevaa tutkimusta, joiden tulosten pohjalta tehtiin yhteenvetoa ja vertailua hyvän liikunnanopettajan ominaisuuksista. Yläkoululaisten ja lukiolaisten näkemyksissä hyvästä liikunnanopettajasta oli paljon samankaltaisuuksia. Hyvä liikunnanopettaja on oppilaiden mielestä ystävällinen, hauska ja sopivasti sekä rento että jämäkkä. Liikunnanopettajan tulee olla aidosti kiinnostunut oppilaistaan ja vaalia hyvää keskusteluyhteyttä. Myös opetustaitoa arvostettiin, eli liikunnanopettajan tulisi tietää mitä opettaa ja miten saada oppilaat oppimaan. Suurimmat erot yläkoululaisten ja lukiolaisten vastauksissa olivat näkemyksissä opettajan tasapuolisuudesta, lajitaidoista sekä urheilullisesta ulkonäöstä. Yläkoululaiset pitivät hyvän liikunnanopettajan merkkinä sitä, että opettaja on tasapuolinen kaikille ja että hänen lajitaitonsa ovat hyvällä tasolla, kun taas lukiolaiset eivät vastauksissaan maininneet näitä ominaisuuksia tärkeiksi. Yllättävää sen sijaan oli, että lukiolaisten mielestä hyvä liikunnanopettaja on liikunnallisen näköinen, mutta yläkoululaiset eivät pitäneet sitä tärkeänä. Yläkoululaiset ja lukiolaiset ovat kehityksessään eri vaiheissa, mikä voi osaltaan selittää eroja vastauksissa. Yleisesti ottaen erot olivat kuitenkin pieniä ja tämän tutkielman tulokset tukevat aiempia tutkimuksia, joissa on havaittu yleisesti hyväksyttyjä hyvän opettajan ominaisuuksia. Luotettavan ja vertailukelpoisen tiedon varmistamiseksi jatkossa olisi hyvä toteuttaa yläkouluissa ja lukioissa tutkimuksia, joissa käytetään samoja tutkimusmetodeja. Tällöin voidaan saada tarkemmin tietoa siitä, onko yläkoululaisten ja lukiolaisten välillä merkitsevää eroa siinä, millaiseksi he kokevat hyvän liikunnanopettajan. Jatkotutkimuksena voisi selvittää myös mahdollisten erojen syitä.
first_indexed 2022-05-16T20:04:57Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Palom\u00e4ki, Sanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lauritsalo, Kirsti", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lappi, Jenni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-05-16T06:13:59Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-05-16T06:13:59Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81069", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n kandidaatintutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, millainen on hyv\u00e4 liikunnanopettaja yl\u00e4koululaisten ja lukiolaisten n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tavoitteena oli l\u00f6yt\u00e4\u00e4 asiantuntijoiden ja tutkijoiden m\u00e4\u00e4ritelmi\u00e4 hyv\u00e4st\u00e4 liikunnanopettajasta sek\u00e4 vertailla yl\u00e4koululaisten ja lukiolaisten n\u00e4kemyksi\u00e4. Opettaja on eniten tekemisiss\u00e4 oppilaiden kanssa ja ty\u00f6skentelee heit\u00e4 varten, joten siksi on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 saada selville oppilaiden n\u00e4kemyksi\u00e4 siit\u00e4, mit\u00e4 he toivovat liikunnanopettajaltaan.\n\nLiikunnanopettajan ty\u00f6t\u00e4 m\u00e4\u00e4ritt\u00e4\u00e4 muun muassa opetussuunnitelmat sek\u00e4 ty\u00f6nantajan m\u00e4\u00e4rittelem\u00e4t ty\u00f6teht\u00e4v\u00e4t. On t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tiet\u00e4\u00e4, mist\u00e4 liikunnanopettajan ty\u00f6nkuva koostuu, jotta voi ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4, millaisia ominaisuuksia liikunnanopettajan ty\u00f6 vaatii. Erilaisia vaatimuksia voivat asettaa esimerkiksi rehtori, vanhemmat, yhteiskunta tai liikunnanopettaja itse. T\u00e4ss\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4 ollaan kuitenkin kiinnostuneita siit\u00e4, millaisia toiveita oppilailla on hyv\u00e4lle liikunnanopettajalle. Useissa hyv\u00e4n liikunnanopettajan ominaisuuksia tarkastelleissa tutkimuksissa oppilaiden toiveet on jaettu kolmeen osa-alueeseen, jotka ovat opettajan opetustaito, persoonallisuus ja vuorovaikutus. T\u00e4ss\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4 tarkasteltiin seitsem\u00e4\u00e4 lukiolaisia ja viitt\u00e4 yl\u00e4koululaisia koskevaa tutkimusta, joiden tulosten pohjalta tehtiin yhteenvetoa ja vertailua hyv\u00e4n liikunnanopettajan ominaisuuksista.\n\nYl\u00e4koululaisten ja lukiolaisten n\u00e4kemyksiss\u00e4 hyv\u00e4st\u00e4 liikunnanopettajasta oli paljon samankaltaisuuksia. Hyv\u00e4 liikunnanopettaja on oppilaiden mielest\u00e4 yst\u00e4v\u00e4llinen, hauska ja sopivasti sek\u00e4 rento ett\u00e4 j\u00e4m\u00e4kk\u00e4. Liikunnanopettajan tulee olla aidosti kiinnostunut oppilaistaan ja vaalia hyv\u00e4\u00e4 keskusteluyhteytt\u00e4. My\u00f6s opetustaitoa arvostettiin, eli liikunnanopettajan tulisi tiet\u00e4\u00e4 mit\u00e4 opettaa ja miten saada oppilaat oppimaan. Suurimmat erot yl\u00e4koululaisten ja lukiolaisten vastauksissa olivat n\u00e4kemyksiss\u00e4 opettajan tasapuolisuudesta, lajitaidoista sek\u00e4 urheilullisesta ulkon\u00e4\u00f6st\u00e4. Yl\u00e4koululaiset pitiv\u00e4t hyv\u00e4n liikunnanopettajan merkkin\u00e4 sit\u00e4, ett\u00e4 opettaja on tasapuolinen kaikille ja ett\u00e4 h\u00e4nen lajitaitonsa ovat hyv\u00e4ll\u00e4 tasolla, kun taas lukiolaiset eiv\u00e4t vastauksissaan maininneet n\u00e4it\u00e4 ominaisuuksia t\u00e4rkeiksi. Yll\u00e4tt\u00e4v\u00e4\u00e4 sen sijaan oli, ett\u00e4 lukiolaisten mielest\u00e4 hyv\u00e4 liikunnanopettaja on liikunnallisen n\u00e4k\u00f6inen, mutta yl\u00e4koululaiset eiv\u00e4t pit\u00e4neet sit\u00e4 t\u00e4rke\u00e4n\u00e4. Yl\u00e4koululaiset ja lukiolaiset ovat kehityksess\u00e4\u00e4n eri vaiheissa, mik\u00e4 voi osaltaan selitt\u00e4\u00e4 eroja vastauksissa. Yleisesti ottaen erot olivat kuitenkin pieni\u00e4 ja t\u00e4m\u00e4n tutkielman tulokset tukevat aiempia tutkimuksia, joissa on havaittu yleisesti hyv\u00e4ksyttyj\u00e4 hyv\u00e4n opettajan ominaisuuksia.\n\nLuotettavan ja vertailukelpoisen tiedon varmistamiseksi jatkossa olisi hyv\u00e4 toteuttaa yl\u00e4kouluissa ja lukioissa tutkimuksia, joissa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n samoja tutkimusmetodeja. T\u00e4ll\u00f6in voidaan saada tarkemmin tietoa siit\u00e4, onko yl\u00e4koululaisten ja lukiolaisten v\u00e4lill\u00e4 merkitsev\u00e4\u00e4 eroa siin\u00e4, millaiseksi he kokevat hyv\u00e4n liikunnanopettajan. Jatkotutkimuksena voisi selvitt\u00e4\u00e4 my\u00f6s mahdollisten erojen syit\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-05-16T06:13:59Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-05-16T06:13:59Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "32", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Millainen on yl\u00e4koululaisten ja lukiolaisten mielest\u00e4 hyv\u00e4 liikunnanopettaja?", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202205162706", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilasl\u00e4ht\u00f6isyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunnanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululiikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81069
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:13Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/6007cf87-be4f-447b-8087-111c50b479be\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202205162706.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lappi, Jenni Millainen on yläkoululaisten ja lukiolaisten mielestä hyvä liikunnanopettaja? Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 lukio oppilaslähtöisyys liikunnanopettajat koululiikunta yläkoulu
title Millainen on yläkoululaisten ja lukiolaisten mielestä hyvä liikunnanopettaja?
title_full Millainen on yläkoululaisten ja lukiolaisten mielestä hyvä liikunnanopettaja?
title_fullStr Millainen on yläkoululaisten ja lukiolaisten mielestä hyvä liikunnanopettaja? Millainen on yläkoululaisten ja lukiolaisten mielestä hyvä liikunnanopettaja?
title_full_unstemmed Millainen on yläkoululaisten ja lukiolaisten mielestä hyvä liikunnanopettaja? Millainen on yläkoululaisten ja lukiolaisten mielestä hyvä liikunnanopettaja?
title_short Millainen on yläkoululaisten ja lukiolaisten mielestä hyvä liikunnanopettaja?
title_sort millainen on yläkoululaisten ja lukiolaisten mielestä hyvä liikunnanopettaja
title_txtP Millainen on yläkoululaisten ja lukiolaisten mielestä hyvä liikunnanopettaja?
topic Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 lukio oppilaslähtöisyys liikunnanopettajat koululiikunta yläkoulu
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education koululiikunta liikunnanopettajat lukio oppilaslähtöisyys yläkoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81069 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205162706
work_keys_str_mv AT lappijenni millainenonyläkoululaistenjalukiolaistenmielestähyväliikunnanopettaja