Toimintarajoitteisten oppilaiden ravintotottumukset ja niiden yhteydet liikunta-aktiivisuuteen

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, erityiskouluissa ja -luokilla opiskelevien toimintarajoitteisten lasten ja nuorten ravintotottumuksia ja niiden yhteyksiä heidän liikunta-aktiivisuuteensa. Tutkimuksessa tarkasteltiin aamiaisen ja liikunnan keskinäistä yhteyttä sekä niiden yhteyksiä hed...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kilpinen, Milla
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81062
_version_ 1826225774001127424
author Kilpinen, Milla
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kilpinen, Milla Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kilpinen, Milla Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kilpinen, Milla
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, erityiskouluissa ja -luokilla opiskelevien toimintarajoitteisten lasten ja nuorten ravintotottumuksia ja niiden yhteyksiä heidän liikunta-aktiivisuuteensa. Tutkimuksessa tarkasteltiin aamiaisen ja liikunnan keskinäistä yhteyttä sekä niiden yhteyksiä hedelmien, vihannesten, makeisten, limsojen ja energiajuomien kulutukseen. Tutkimuksessa käytettiin TUTKA eli toimintarajoitteita kokevien oppilaiden liikunta- ja terveyskäyttäytymistä käsittelevää aineistoa, joka on kerätty kyselylomakkeella keväällä 2018. Aineistosta keskityttiin ravintoa ja liikuntaa koskeviin kysymyksiin. Analysoinnissa käytettiin IBM SPSS Statistics 26 -ohjelmaa. Tutkimukseen vastasi yhteensä 889 oppilasta eri erityiskouluista- ja luokilta. Vastaajat olivat 7–18-vuotiaita. Tutkimuksen päätulokset osoittivat, että aamiaisen syöminen on vahvasti yhteydessä terveellisiin elämäntapoihin, kuten liikunta-aktiivisuuteen, suurempaan vihannesten ja hedelmien kulutukseen ja vähäisempään makeisten, limsojen ja energiajuomien nauttimiseen. Tulosten mukaan toimintarajoitteiset lapset ja nuoret liikkuvat yhä liian vähän suosituksiin nähden. Tuloksissa hedelmien syömisen ja liikunta-aktiivisuuden väliltä löydettiin yhteys. Lapset ja nuoret, jotka söivät päivittäin hedelmiä, liikkuivat myös eniten. Tulokset osoittivat, että huolestuttavan pieni määrä toimintarajoitteisista lapsista ja nuorista söi päivittäin vihanneksia (37 %) ja hedelmiä (33 %). Sen sijaan joka kymmenes nautti päivittäin makeisia, limsoja ja energiajuomia. The purpose of this study was to find out the nutritional habits and their links to the physical activity of children and adolescents with disabilities. The study looked at the interconnection between breakfast and exercise, as well as their links to the consumption of fruits, vegetables, sweets, sodas and energy drinks. The study was based on the TUTKA 2018 data. The data focused on nutrition and physical activity issues. The data was analyzed using IBM SPSS Statistics 26. A total of 889 students from different special schools and classes responded to the study. The defendants were aged between 7 and 18. The main results of the study showed that eating breakfast is strongly linked to healthy lifestyles, such as exercise activity, the higher consumption of vegetables and fruits, and less ingestion of sweets, sodas and energy drinks. In the results, a link was found between eating fruit and physical activity. Children and adolescents who ate daily fruit also moved the most. The results showed that a worryingly small number of disabled children and adolescents ate vegetables (37%) and fruits (33%) daily. Instead, one in ten enjoyed daily sweets, sodas and energy drinks.
first_indexed 2022-05-16T20:04:57Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Huovinen, Terhi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kilpinen, Milla", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-05-16T05:58:44Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-05-16T05:58:44Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81062", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, erityiskouluissa ja -luokilla opiskelevien toimintarajoitteisten lasten ja nuorten ravintotottumuksia ja niiden yhteyksi\u00e4 heid\u00e4n liikunta-aktiivisuuteensa. Tutkimuksessa tarkasteltiin aamiaisen ja liikunnan keskin\u00e4ist\u00e4 yhteytt\u00e4 sek\u00e4 niiden yhteyksi\u00e4 hedelmien, vihannesten, makeisten, limsojen ja energiajuomien kulutukseen. Tutkimuksessa k\u00e4ytettiin TUTKA eli toimintarajoitteita kokevien oppilaiden liikunta- ja terveysk\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4 k\u00e4sittelev\u00e4\u00e4 aineistoa, joka on ker\u00e4tty kyselylomakkeella kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2018. Aineistosta keskityttiin ravintoa ja liikuntaa koskeviin kysymyksiin. Analysoinnissa k\u00e4ytettiin IBM SPSS Statistics 26 -ohjelmaa. Tutkimukseen vastasi yhteens\u00e4 889 oppilasta eri erityiskouluista- ja luokilta. Vastaajat olivat 7\u201318-vuotiaita. Tutkimuksen p\u00e4\u00e4tulokset osoittivat, ett\u00e4 aamiaisen sy\u00f6minen on vahvasti yhteydess\u00e4 terveellisiin el\u00e4m\u00e4ntapoihin, kuten liikunta-aktiivisuuteen, suurempaan vihannesten ja hedelmien kulutukseen ja v\u00e4h\u00e4isemp\u00e4\u00e4n makeisten, limsojen ja energiajuomien nauttimiseen. Tulosten mukaan toimintarajoitteiset lapset ja nuoret liikkuvat yh\u00e4 liian v\u00e4h\u00e4n suosituksiin n\u00e4hden. Tuloksissa hedelmien sy\u00f6misen ja liikunta-aktiivisuuden v\u00e4lilt\u00e4 l\u00f6ydettiin yhteys. Lapset ja nuoret, jotka s\u00f6iv\u00e4t p\u00e4ivitt\u00e4in hedelmi\u00e4, liikkuivat my\u00f6s eniten. Tulokset osoittivat, ett\u00e4 huolestuttavan pieni m\u00e4\u00e4r\u00e4 toimintarajoitteisista lapsista ja nuorista s\u00f6i p\u00e4ivitt\u00e4in vihanneksia (37 %) ja hedelmi\u00e4 (33 %). Sen sijaan joka kymmenes nautti p\u00e4ivitt\u00e4in makeisia, limsoja ja energiajuomia.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The purpose of this study was to find out the nutritional habits and their links to the physical activity of children and adolescents with disabilities. The study looked at the interconnection between breakfast and exercise, as well as their links to the consumption of fruits, vegetables, sweets, sodas and energy drinks. The study was based on the TUTKA 2018 data. The data focused on nutrition and physical activity issues. The data was analyzed using IBM SPSS Statistics 26. A total of 889 students from different special schools and classes responded to the study. The defendants were aged between 7 and 18. The main results of the study showed that eating breakfast is strongly linked to healthy lifestyles, such as exercise activity, the higher consumption of vegetables and fruits, and less ingestion of sweets, sodas and energy drinks. In the results, a link was found between eating\nfruit and physical activity. Children and adolescents who ate daily fruit also moved the most. The results showed that a worryingly small number of disabled children and adolescents ate vegetables (37%) and fruits (33%) daily. Instead, one in ten enjoyed daily sweets, sodas and energy drinks.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-05-16T05:58:44Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-05-16T05:58:44Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "63", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikunta-aktiivisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Toimintarajoitteisten oppilaiden ravintotottumukset ja niiden yhteydet liikunta-aktiivisuuteen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202205162699", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toimintarajoitteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fyysinen aktiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ravitsemusk\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81062
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:36Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/20b6bff2-e59f-44a8-982c-e2e676a65e6f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202205162699.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kilpinen, Milla Toimintarajoitteisten oppilaiden ravintotottumukset ja niiden yhteydet liikunta-aktiivisuuteen liikunta-aktiivisuus Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 toimintarajoitteet oppilaat nuoret fyysinen aktiivisuus lapset (ikäryhmät) ravitsemuskäyttäytyminen
title Toimintarajoitteisten oppilaiden ravintotottumukset ja niiden yhteydet liikunta-aktiivisuuteen
title_full Toimintarajoitteisten oppilaiden ravintotottumukset ja niiden yhteydet liikunta-aktiivisuuteen
title_fullStr Toimintarajoitteisten oppilaiden ravintotottumukset ja niiden yhteydet liikunta-aktiivisuuteen Toimintarajoitteisten oppilaiden ravintotottumukset ja niiden yhteydet liikunta-aktiivisuuteen
title_full_unstemmed Toimintarajoitteisten oppilaiden ravintotottumukset ja niiden yhteydet liikunta-aktiivisuuteen Toimintarajoitteisten oppilaiden ravintotottumukset ja niiden yhteydet liikunta-aktiivisuuteen
title_short Toimintarajoitteisten oppilaiden ravintotottumukset ja niiden yhteydet liikunta-aktiivisuuteen
title_sort toimintarajoitteisten oppilaiden ravintotottumukset ja niiden yhteydet liikunta aktiivisuuteen
title_txtP Toimintarajoitteisten oppilaiden ravintotottumukset ja niiden yhteydet liikunta-aktiivisuuteen
topic liikunta-aktiivisuus Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 toimintarajoitteet oppilaat nuoret fyysinen aktiivisuus lapset (ikäryhmät) ravitsemuskäyttäytyminen
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education fyysinen aktiivisuus lapset (ikäryhmät) liikunta-aktiivisuus nuoret oppilaat ravitsemuskäyttäytyminen toimintarajoitteet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81062 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205162699
work_keys_str_mv AT kilpinenmilla toimintarajoitteistenoppilaidenravintotottumuksetjaniidenyhteydetliikuntaaktiivisu