Linguistic compensation strategies Finnish EFL learners use in a communicative learning situation

Tämä tutkimus tutkii kielellisiä kompensaatiostrategioita kielenoppimistilanteessa. Jokainen kielen-käyttäjä hyödyntää kielenoppimisstrategioita sekä äidinkieltä käytettäessä, että vierasta kieltä opittaessa. Aiemmassa tutkimuksessa on kuitenkin keskitytty enemmän kielenoppimisstrategioihin ja suhte...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Koivula, Markus
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:eng
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81055
_version_ 1828193201528242176
author Koivula, Markus
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Koivula, Markus Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Koivula, Markus Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Koivula, Markus
datasource_str_mv jyx
description Tämä tutkimus tutkii kielellisiä kompensaatiostrategioita kielenoppimistilanteessa. Jokainen kielen-käyttäjä hyödyntää kielenoppimisstrategioita sekä äidinkieltä käytettäessä, että vierasta kieltä opittaessa. Aiemmassa tutkimuksessa on kuitenkin keskitytty enemmän kielenoppimisstrategioihin ja suhteellisen vähän kompensaatiostrategioihin, joita oppijat käyttävät, kun kohtaavat kohdekielessä sanan tai ilmaisun, jota eivät joko ymmärrä tai eivät osaa itse tuottaa. Tässä tutkimuksessa observoidaan ja raportoidaan, mitä kompensaatiostrategioita suomalaiset seitsenluokkalaiset käyttävät autenttisessa vieraan kielen oppimistilanteessa, tarkemmin kommunikatiivisessa paritehtävässä. Data kerättiin jakamalla oppilaat pareihin, joita ohjeistettiin käymään vaatteisiin liittyvä keskustelu englanniksi suomenkielisten vihjeiden avulla. Jokaiselle parille jaettiin tabletti, jolla kuvata tehtävän suoritus. Audiovisuaalinen videointi tallennustavaksi valikoitui, jotta oppijoiden ilmeet, eleet, sekä muu ei-kielellinen viestintä olisi ovat havaittavissa, jonka lisäksi videotiedostot ovat helposti tallennettavissa ja niihin on helppo päästä käsiksi. Tutkimuksessa ilmi tulleet havainnot ovat linjassa aiemman tutkimuksen kanssa, esimerkiksi sen suhteen, miten tytöt ovat valmiimpia käyttämään enemmän kompensaatiostrategioita kuin pojat, ja hyödyntävät niitä huomattavasti enemmän oppimistilanteissa. Tutkimus pyrkii avaamaan keskustelua siitä, voisiko kompensaatiostrategioiden opettamisesta olla höytyä kielenopetuksessa/oppimisessa, ja toteaa, että lisätutkimusta aiheesta tarvitaan. Tutkimuksen aikomuksena on olla astinlautana jatkotutkimukselle, jonka johdosta dataa kerättiin tarpeeksi, jotta aihetta voisi jatkaa tulevaisuudessa pro gradu - tutkimuksen muodossa.
first_indexed 2022-05-13T20:00:33Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Tergujeff, Elina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Koivula, Markus", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-05-13T09:28:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-05-13T09:28:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81055", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 tutkimus tutkii kielellisi\u00e4 kompensaatiostrategioita kielenoppimistilanteessa. Jokainen kielen-k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 kielenoppimisstrategioita sek\u00e4 \u00e4idinkielt\u00e4 k\u00e4ytett\u00e4ess\u00e4, ett\u00e4 vierasta kielt\u00e4 opittaessa. Aiemmassa tutkimuksessa on kuitenkin keskitytty enemm\u00e4n kielenoppimisstrategioihin ja suhteellisen v\u00e4h\u00e4n kompensaatiostrategioihin, joita oppijat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t, kun kohtaavat kohdekieless\u00e4 sanan tai ilmaisun, jota eiv\u00e4t joko ymm\u00e4rr\u00e4 tai eiv\u00e4t osaa itse tuottaa. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa observoidaan ja raportoidaan, mit\u00e4 kompensaatiostrategioita suomalaiset seitsenluokkalaiset k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t autenttisessa vieraan kielen oppimistilanteessa, tarkemmin kommunikatiivisessa pariteht\u00e4v\u00e4ss\u00e4. \nData ker\u00e4ttiin jakamalla oppilaat pareihin, joita ohjeistettiin k\u00e4ym\u00e4\u00e4n vaatteisiin liittyv\u00e4 keskustelu englanniksi suomenkielisten vihjeiden avulla. Jokaiselle parille jaettiin tabletti, jolla kuvata teht\u00e4v\u00e4n suoritus. Audiovisuaalinen videointi tallennustavaksi valikoitui, jotta oppijoiden ilmeet, eleet, sek\u00e4 muu ei-kielellinen viestint\u00e4 olisi ovat havaittavissa, jonka lis\u00e4ksi videotiedostot ovat helposti tallennettavissa ja niihin on helppo p\u00e4\u00e4st\u00e4 k\u00e4siksi.\nTutkimuksessa ilmi tulleet havainnot ovat linjassa aiemman tutkimuksen kanssa, esimerkiksi sen suhteen, miten tyt\u00f6t ovat valmiimpia k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n enemm\u00e4n kompensaatiostrategioita kuin pojat, ja hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4t niit\u00e4 huomattavasti enemm\u00e4n oppimistilanteissa. Tutkimus pyrkii avaamaan keskustelua siit\u00e4, voisiko kompensaatiostrategioiden opettamisesta olla h\u00f6yty\u00e4 kielenopetuksessa/oppimisessa, ja toteaa, ett\u00e4 lis\u00e4tutkimusta aiheesta tarvitaan. \nTutkimuksen aikomuksena on olla astinlautana jatkotutkimukselle, jonka johdosta dataa ker\u00e4ttiin tarpeeksi, jotta aihetta voisi jatkaa tulevaisuudessa pro gradu - tutkimuksen muodossa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-05-13T09:28:25Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-05-13T09:28:25Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "27", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "linguistic compensation strategies", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "language learning strategies", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Linguistic compensation strategies Finnish EFL learners use in a communicative learning situation", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202205132697", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koodinvaihto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viestint\u00e4strategiat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teaching and instruction", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "code switching (use of language)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "communication strategies", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81055
language eng
last_indexed 2025-03-31T20:01:01Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b4564d42-07e9-4c68-948c-de607356ca21\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202205132697.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Koivula, Markus Linguistic compensation strategies Finnish EFL learners use in a communicative learning situation linguistic compensation strategies language learning strategies Englannin kieli English 301 englannin kieli opetus kielen oppiminen koodinvaihto viestintästrategiat English language teaching and instruction language learning code switching (use of language) communication strategies
title Linguistic compensation strategies Finnish EFL learners use in a communicative learning situation
title_full Linguistic compensation strategies Finnish EFL learners use in a communicative learning situation
title_fullStr Linguistic compensation strategies Finnish EFL learners use in a communicative learning situation Linguistic compensation strategies Finnish EFL learners use in a communicative learning situation
title_full_unstemmed Linguistic compensation strategies Finnish EFL learners use in a communicative learning situation Linguistic compensation strategies Finnish EFL learners use in a communicative learning situation
title_short Linguistic compensation strategies Finnish EFL learners use in a communicative learning situation
title_sort linguistic compensation strategies finnish efl learners use in a communicative learning situation
title_txtP Linguistic compensation strategies Finnish EFL learners use in a communicative learning situation
topic linguistic compensation strategies language learning strategies Englannin kieli English 301 englannin kieli opetus kielen oppiminen koodinvaihto viestintästrategiat English language teaching and instruction language learning code switching (use of language) communication strategies
topic_facet 301 Englannin kieli English English language code switching (use of language) communication strategies englannin kieli kielen oppiminen koodinvaihto language learning language learning strategies linguistic compensation strategies opetus teaching and instruction viestintästrategiat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81055 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205132697
work_keys_str_mv AT koivulamarkus linguisticcompensationstrategiesfinnishefllearnersuseinacommunicativelearningsitua