Children ́s agency in the virtual reality

Tänä päivänä erilaiset teknologiset laitteet ja sovellukset, kuten tietokoneet, tabletit, 3D- tulostus, sekä lisätty- ja virtuaalitodellisuus alkavat olemaan osa varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen oppimisympäristöä. Virtuaalitodellisuuden hyödyntämistä opetuskäytössä ei ole saatavilla paljon tutki...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kamunen, Olli
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81054
Description
Summary:Tänä päivänä erilaiset teknologiset laitteet ja sovellukset, kuten tietokoneet, tabletit, 3D- tulostus, sekä lisätty- ja virtuaalitodellisuus alkavat olemaan osa varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen oppimisympäristöä. Virtuaalitodellisuuden hyödyntämistä opetuskäytössä ei ole saatavilla paljon tutkimustietoa, vaikka erilaiset teknologiset laitteet ovat yhä enemmän lasten saatavilla. Etenkin virtuaalitodellisuudesta pienten lasten kanssa, keskittyen lasten kokemuksiin ja toimijuuteen, on tehty vain vähän tutkimuksia. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mitä varhaiskasvatuksessa olevat lapset ajattelevat virtuaalitodellisuudesta ja miten heidän toimijuuteensa virtuaalitodellisuudessa ilmenee. Tutkimus on toteutettu laadullisena tapaustutkimuksen ja tutkimusaineisto on kerätty yhdestä päiväkodista, Kauniaisten kaupungista. Tutkimukseen osallistui kahdeksan, neljästä kuuteen vuotiasta lasta kahdessa eri tutkimusryhmässä. Tutkimusaineisto koostui videoiduista VR-pelitilanteista ja lasten haastatteluista. Tutkimusaineisto analysoitiin huolellisesti datalähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimustulokset osoittavat, että virtuaalimaailmassa pelaaminen oli lapsista motivoivaa, hauskaa ja mukaansatempaavaa. Lapset oppivat toimimaan virtuaalimaailmassa nopeasti, vaikka aikuisen valvonta ja apu oli tarpeen. Toimijuus virtuaalitodellisuudessa ilmeni aktiivisena toimintana, ihmettelynä ja tutkimisena sekä omatoimisuutena, mutta ei sosiaalisena vuorovaikutuksena. Tulokset viittaavat siihen, että lasten asenteet virtuaalitodellisuuteen olivat positiivisia. Virtuaalitodellisuuden hyödyntäminen osana varhaiskasvatuksen pedagogista toimintaa vaatii silti lisää mahdollisuuksia, ja virtuaalitodellisuuden opetuskäyttö lisää tutkimusta. Nowadays, technology such as computers, tablets, 3D printing, augmented reality, and virtual reality are beginning to be included in primary and early childhood education settings. Needed equipment are becoming more affordable and reachable. However, there is not much research about the educational use of Virtual Reality. Particularly, how young children experience virtual reality and how they act remains under research. This research aims to find out what children in the early childhood education setting think about Virtual Reality, how their agency is formed, and do they consider the VR experience a positive one. The data of this qualitative case study data were collected in Finland, in one of the early childhood education centers in Kauniainen. The participants, altogether, eight children from four to six years old, attended a virtual game playing session in two separate groups. The research data consisted of videotaped material of VR playing situations and children´s interviews. The data were analyzed carefully through data-driven content analysis. Results show that playing in the virtual world was highly motivating, fun, and engaging for the children. Children learned quickly to use VR glasses and hand devices, although adult supervision and assistance was still needed. Children's agency in VR was manifested through active action, exploration and independency, but not through social interaction. Results suggest children's attitudes toward VR game playing were positive. The pedagogical possibilities of utilizing VR in early childhood education will need more opportunities and educational use of VR calls for more research.