Luokanopettajien käsityksiä omasta asiantuntijuudestaan varhennetussa kielenopetuksessa

Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkin alkuopetuksen luokanopettajien käsityksiä omasta asiantuntijuudestaan varhennetun kielen opettajina. Tarkoituksena on selvittää mitä laadukkaalta kielenopetukselta edellytetään ja millainen ylipäänsä on varhennetun kielenkasvatuksen asiantuntija. Kuvaan aihetta l...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Lilja, Sari
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81037
_version_ 1826225702414843904
author Lilja, Sari
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Lilja, Sari Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Lilja, Sari Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Lilja, Sari
datasource_str_mv jyx
description Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkin alkuopetuksen luokanopettajien käsityksiä omasta asiantuntijuudestaan varhennetun kielen opettajina. Tarkoituksena on selvittää mitä laadukkaalta kielenopetukselta edellytetään ja millainen ylipäänsä on varhennetun kielenkasvatuksen asiantuntija. Kuvaan aihetta luokanopettajien käsitysten pohjalta. Haastattelin tutkimustani varten alkuopetuksessa työskenteleviä luokanopettajia, joilla oli vuosien kokemus alkuopetuksesta, mutta ei kielenopettajan pätevyyttä. Haastattelu rakentui etukäteen valittujen teemojen ympärille, joita olivat luokanopettajien käsitykset varhennetusta kielenopetuksesta, heidän käsitykset omasta osaamisestaan ja ajatukset liittyen omaan työhönsä opettajana. Haastatteluissa tulivat esille monet keskeiset laadukkaaseen varhennettuun kielenopetukseen liittyvät piirteet. Näitä olivat ikään sopivien pedagogisten menetelmien hyödyntäminen, ikätasoiset tavoitteet ja oppijoiden motivaation merkitys. Toisaalta huolina ja haasteina nähtiin mm. lasten kuormittuminen, ohjeiden ja opetusmateriaalien puute sekä opettajien kasvava työn määrä. Keskeiset keinot kehittää omaa asiantuntijuuttaan olivat verkostoituminen ja moniammatillisuus. Tutkimus osoitti, että luokanopettajan käsitykset vastasivat pääosin yleisiä käsityksiä laadukkaasta kielenopetuksesta. Kun opettajille annetaan selkeät tavoitteet, sekä heille koulutetaan niihin soveltuvat menetelmät, voidaan tavoitteet saavuttaa. On kuitenkin tiedostettava, että asiantuntijuus on koko uran kestävä muutosprossessi, joka edellyttää opettajilta motivaatiota toimia ja kehittyä varhennetun kielikasvatuksen asiantuntijoina.
first_indexed 2022-05-12T20:03:29Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Maunula, Minna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lilja, Sari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-05-12T07:07:48Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-05-12T07:07:48Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81037", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 pro gradu -tutkielmassa tutkin alkuopetuksen luokanopettajien k\u00e4sityksi\u00e4\nomasta asiantuntijuudestaan varhennetun kielen opettajina. Tarkoituksena on\nselvitt\u00e4\u00e4 mit\u00e4 laadukkaalta kielenopetukselta edellytet\u00e4\u00e4n ja millainen ylip\u00e4\u00e4ns\u00e4\non varhennetun kielenkasvatuksen asiantuntija. Kuvaan aihetta luokanopettajien k\u00e4sitysten pohjalta.\nHaastattelin tutkimustani varten alkuopetuksessa ty\u00f6skentelevi\u00e4 luokanopettajia, joilla oli vuosien kokemus alkuopetuksesta, mutta ei kielenopettajan p\u00e4tevyytt\u00e4. Haastattelu rakentui etuk\u00e4teen valittujen teemojen ymp\u00e4rille,\njoita olivat luokanopettajien k\u00e4sitykset varhennetusta kielenopetuksesta, heid\u00e4n\nk\u00e4sitykset omasta osaamisestaan ja ajatukset liittyen omaan ty\u00f6h\u00f6ns\u00e4 opettajana.\nHaastatteluissa tulivat esille monet keskeiset laadukkaaseen varhennettuun kielenopetukseen liittyv\u00e4t piirteet. N\u00e4it\u00e4 olivat ik\u00e4\u00e4n sopivien pedagogisten\nmenetelmien hy\u00f6dynt\u00e4minen, ik\u00e4tasoiset tavoitteet ja oppijoiden motivaation\nmerkitys. Toisaalta huolina ja haasteina n\u00e4htiin mm. lasten kuormittuminen, ohjeiden ja opetusmateriaalien puute sek\u00e4 opettajien kasvava ty\u00f6n m\u00e4\u00e4r\u00e4. Keskeiset\nkeinot kehitt\u00e4\u00e4 omaa asiantuntijuuttaan olivat verkostoituminen ja moniammatillisuus.\nTutkimus osoitti, ett\u00e4 luokanopettajan k\u00e4sitykset vastasivat p\u00e4\u00e4osin yleisi\u00e4 k\u00e4sityksi\u00e4 laadukkaasta kielenopetuksesta. Kun opettajille annetaan selke\u00e4t\ntavoitteet, sek\u00e4 heille koulutetaan niihin soveltuvat menetelm\u00e4t, voidaan tavoitteet saavuttaa. On kuitenkin tiedostettava, ett\u00e4 asiantuntijuus on koko uran kest\u00e4v\u00e4 muutosprossessi, joka edellytt\u00e4\u00e4 opettajilta motivaatiota toimia ja kehitty\u00e4\nvarhennetun kielikasvatuksen asiantuntijoina.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-05-12T07:07:48Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-05-12T07:07:48Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "68", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "varhennettu kieltenopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luokanopettajien k\u00e4sityksi\u00e4 omasta asiantuntijuudestaan varhennetussa kielenopetuksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202205122683", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiantuntijuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alkuopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieli ja kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81037
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:44Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a75801cc-ed64-4024-85fc-11d739e4951a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202205122683.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lilja, Sari Luokanopettajien käsityksiä omasta asiantuntijuudestaan varhennetussa kielenopetuksessa varhennettu kieltenopetus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 kielikasvatus asiantuntijuus alkuopetus kieli ja kielet luokanopettajat kieltenopetus
title Luokanopettajien käsityksiä omasta asiantuntijuudestaan varhennetussa kielenopetuksessa
title_full Luokanopettajien käsityksiä omasta asiantuntijuudestaan varhennetussa kielenopetuksessa
title_fullStr Luokanopettajien käsityksiä omasta asiantuntijuudestaan varhennetussa kielenopetuksessa Luokanopettajien käsityksiä omasta asiantuntijuudestaan varhennetussa kielenopetuksessa
title_full_unstemmed Luokanopettajien käsityksiä omasta asiantuntijuudestaan varhennetussa kielenopetuksessa Luokanopettajien käsityksiä omasta asiantuntijuudestaan varhennetussa kielenopetuksessa
title_short Luokanopettajien käsityksiä omasta asiantuntijuudestaan varhennetussa kielenopetuksessa
title_sort luokanopettajien käsityksiä omasta asiantuntijuudestaan varhennetussa kielenopetuksessa
title_txtP Luokanopettajien käsityksiä omasta asiantuntijuudestaan varhennetussa kielenopetuksessa
topic varhennettu kieltenopetus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 kielikasvatus asiantuntijuus alkuopetus kieli ja kielet luokanopettajat kieltenopetus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education alkuopetus asiantuntijuus kieli ja kielet kielikasvatus kieltenopetus luokanopettajat varhennettu kieltenopetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81037 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205122683
work_keys_str_mv AT liljasari luokanopettajienkäsityksiäomastaasiantuntijuudestaanvarhennetussakielenopetuksessa