Reklamaatioiden hyödyntäminen ketteryyteen pyrkivissä organisaatioissa

Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on kuvata ja laadullisesti selittää, miten reklamaatioihin suhtaudutaan ketteryyteen pyrkivissä organisaatiossa ja miten ne nähdään toiminnan kehittämisen kautta. Mukaan otetaan myös strategian käsite ja sen yhteys reklamaatioon. Lisäkysymyksenä tutkimuksess...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Rönkkö, Samuel
Other Authors: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81031
_version_ 1826225724499951616
author Rönkkö, Samuel
author2 Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Rönkkö, Samuel Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Rönkkö, Samuel Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Rönkkö, Samuel
datasource_str_mv jyx
description Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on kuvata ja laadullisesti selittää, miten reklamaatioihin suhtaudutaan ketteryyteen pyrkivissä organisaatiossa ja miten ne nähdään toiminnan kehittämisen kautta. Mukaan otetaan myös strategian käsite ja sen yhteys reklamaatioon. Lisäkysymyksenä tutkimuksessa on konsultaation hyödyntäminen ketterän organisaation toiminnan kehittämisessä ja mukautuvuus kilpailuympäristön moninaisiin ja muuttuviin haasteisiin. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla ja analysoitiin sisällönanalyysillä. Haastateltavia oli kuusi henkilöä eri autoalan yrityksistä. Haastattelut toteutettiin autoalan liikkeissä, koska niistä tehdään Kilpailu- ja kuluttajavirastolle enemmän valituksia kuin mistään muusta asiasta ja valitukset ovat olleet esillä julkisuudessa aiheuttaen mainehaittaa. Tutkimustuloksista selvisi, että reklamaatio nähdään tärkeänä osana ketteryyteen pyrkivän organisaation oppimista, mutta potentiaalia olisi vielä laajempaankin reklamaatioiden hyödyntämiseen. Autoala nähtiin alana, jossa reklamaatiot herättävät erityisen paljon tunteita. Organisaatiot mielsivät itsensä ketteriksi, vaikka autoalalla on käytössä vielä paljon perinteitä noudattavia käytänteitä. Täysin ketteristä organisaatioista ei voida puhua vaan ketteryyteen pyrkivistä. Tutkimuksessa selvisi, että reklamaatioita kirjataan hyvin vaihtelevalla tavalla ja vain merkityksellisimmät tapaukset kirjataan ylös toiminnan kehittämisen kannalta. Tämän lisäksi löydöksenä olivat moninaiset reklamaatio-kanavat, jotka osaltaan vaikuttavat siihen, että reklamaatioita on hankala kirjata ylös yhden järjestelmän sisälle. Kirjallisuudessa on todettu ketteryyden liittyvän entistä enemmän konsultteihin, mutta yhteyttä reklamaatioihin ei havaittu. Sen sijaan konsultteja käytettiin muuten eri yhteyksissä toiminnan kehittämiseen.
first_indexed 2022-05-12T20:03:29Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "R\u00f6nkk\u00f6, Samuel", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-05-12T06:58:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-05-12T06:58:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81031", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkielman tarkoituksena on kuvata ja laadullisesti selitt\u00e4\u00e4, miten reklamaatioihin suhtaudutaan ketteryyteen pyrkiviss\u00e4 organisaatiossa ja miten ne n\u00e4hd\u00e4\u00e4n toiminnan kehitt\u00e4misen kautta. Mukaan otetaan my\u00f6s strategian k\u00e4site ja sen yhteys reklamaatioon. Lis\u00e4kysymyksen\u00e4 tutkimuksessa on konsultaation hy\u00f6dynt\u00e4minen ketter\u00e4n organisaation toiminnan kehitt\u00e4misess\u00e4 ja mukautuvuus kilpailuymp\u00e4rist\u00f6n moninaisiin ja muuttuviin haasteisiin. \n Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto ker\u00e4ttiin teemahaastatteluilla ja analysoitiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4. Haastateltavia oli kuusi henkil\u00f6\u00e4 eri autoalan yrityksist\u00e4. Haastattelut toteutettiin autoalan liikkeiss\u00e4, koska niist\u00e4 tehd\u00e4\u00e4n Kilpailu- ja kuluttajavirastolle enemm\u00e4n valituksia kuin mist\u00e4\u00e4n muusta asiasta ja valitukset ovat olleet esill\u00e4 julkisuudessa aiheuttaen mainehaittaa.\n Tutkimustuloksista selvisi, ett\u00e4 reklamaatio n\u00e4hd\u00e4\u00e4n t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 osana ketteryyteen pyrkiv\u00e4n organisaation oppimista, mutta potentiaalia olisi viel\u00e4 laajempaankin reklamaatioiden hy\u00f6dynt\u00e4miseen. Autoala n\u00e4htiin alana, jossa reklamaatiot her\u00e4tt\u00e4v\u00e4t erityisen paljon tunteita. Organisaatiot mielsiv\u00e4t itsens\u00e4 ketteriksi, vaikka autoalalla on k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 viel\u00e4 paljon perinteit\u00e4 noudattavia k\u00e4yt\u00e4nteit\u00e4. T\u00e4ysin ketterist\u00e4 organisaatioista ei voida puhua vaan ketteryyteen pyrkivist\u00e4.\n Tutkimuksessa selvisi, ett\u00e4 reklamaatioita kirjataan hyvin vaihtelevalla tavalla ja vain merkityksellisimm\u00e4t tapaukset kirjataan yl\u00f6s toiminnan kehitt\u00e4misen kannalta. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi l\u00f6yd\u00f6ksen\u00e4 olivat moninaiset reklamaatio-kanavat, jotka osaltaan vaikuttavat siihen, ett\u00e4 reklamaatioita on hankala kirjata yl\u00f6s yhden j\u00e4rjestelm\u00e4n sis\u00e4lle. Kirjallisuudessa on todettu ketteryyden liittyv\u00e4n entist\u00e4 enemm\u00e4n konsultteihin, mutta yhteytt\u00e4 reklamaatioihin ei havaittu. Sen sijaan konsultteja k\u00e4ytettiin muuten eri yhteyksiss\u00e4 toiminnan kehitt\u00e4miseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-05-12T06:58:18Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-05-12T06:58:18Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "64", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ketteryys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Reklamaatioiden hy\u00f6dynt\u00e4minen ketteryyteen pyrkiviss\u00e4 organisaatioissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202205122677", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Johtaminen", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Management and Leadership", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20424", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "organisaatiot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "reklamaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kehitt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "johtaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiva organisaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yritysstrategiat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81031
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:22Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/2dc646f4-0450-4b90-b36c-e9711e5c3cc5\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202205122677.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Rönkkö, Samuel Reklamaatioiden hyödyntäminen ketteryyteen pyrkivissä organisaatioissa ketteryys Johtaminen Management and Leadership 20424 organisaatiot reklamaatio kehittäminen johtaminen oppiva organisaatio yritysstrategiat oppiminen
title Reklamaatioiden hyödyntäminen ketteryyteen pyrkivissä organisaatioissa
title_full Reklamaatioiden hyödyntäminen ketteryyteen pyrkivissä organisaatioissa
title_fullStr Reklamaatioiden hyödyntäminen ketteryyteen pyrkivissä organisaatioissa Reklamaatioiden hyödyntäminen ketteryyteen pyrkivissä organisaatioissa
title_full_unstemmed Reklamaatioiden hyödyntäminen ketteryyteen pyrkivissä organisaatioissa Reklamaatioiden hyödyntäminen ketteryyteen pyrkivissä organisaatioissa
title_short Reklamaatioiden hyödyntäminen ketteryyteen pyrkivissä organisaatioissa
title_sort reklamaatioiden hyödyntäminen ketteryyteen pyrkivissä organisaatioissa
title_txtP Reklamaatioiden hyödyntäminen ketteryyteen pyrkivissä organisaatioissa
topic ketteryys Johtaminen Management and Leadership 20424 organisaatiot reklamaatio kehittäminen johtaminen oppiva organisaatio yritysstrategiat oppiminen
topic_facet 20424 Johtaminen Management and Leadership johtaminen kehittäminen ketteryys oppiminen oppiva organisaatio organisaatiot reklamaatio yritysstrategiat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81031 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205122677
work_keys_str_mv AT rönkkösamuel reklamaatioidenhyödyntäminenketteryyteenpyrkivissäorganisaatioissa