Vanhempien merkitys lasten ja nuorten fyysisessä aktiivisuudessa

Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on tarkastella, millainen merkitys vanhemmilla on 6-15- vuotiaiden kouluikäisten lasten ja nuorten fyysisessä aktiivisuudessa ja millä eri tavoilla he voivat vaikuttaa liikunnallisen elämäntavan syntymiseen. Työssäni pohdin erityisesti sitä, miten vanhempien...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Koskinen, Vilma
Muut tekijät: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81027
_version_ 1826225818054950912
author Koskinen, Vilma
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Koskinen, Vilma Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Koskinen, Vilma Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Koskinen, Vilma
datasource_str_mv jyx
description Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on tarkastella, millainen merkitys vanhemmilla on 6-15- vuotiaiden kouluikäisten lasten ja nuorten fyysisessä aktiivisuudessa ja millä eri tavoilla he voivat vaikuttaa liikunnallisen elämäntavan syntymiseen. Työssäni pohdin erityisesti sitä, miten vanhempien tarjoama sosiaalinen tuki, sosioekonominen asema sekä liikuntakäyttäytyminen ovat yhteydessä lasten liikunta-aktiivisuuteen ja liikuntaharrastamiseen. Fyysisellä aktiivisuudella tarkoitetaan kaikkea sellaista toimintaa, joka lisää lihasten tahdonalaista energiankulusta. Lasten ja nuorten heikentynyt fyysinen kunto sekä lisääntynyt inaktiivisuus uhkaavat kouluikäisten hyvinvointia ja terveyttä maailmanlaajuisesti. Liikkumattomuudesta aiheutuvien kansanterveydellisten ongelmien estämiseksi tarvitaan ratkaisevia toimenpiteitä, jonka vuoksi lasten fyysiseen aktiivisuuteen vaikuttavien tekijöiden tunnistaminen on varsin keskeistä. Kouluikäisistä 6–15-vuotiaista tytöistä ja pojista ainoastaan reilu kolmannes liikkuu liikuntasuositusten mukaisesti tunnin päivässä. Murrosiässä kokonaisaktiivisuus ja urheiluseuratoimintaan osallistuminen alkaa hiipua merkittävästi. Tulokset osoittivat, että vanhempien sosioekonominen asema on yhteydessä lasten liikunta-aktiivisuuteen siten, että hyvätuloisten ja korkeasti koulutettujen vanhempien lapset ovat fyysisesti aktiivisempia sekä osallistuivat yleisemmin urheiluseuratoimintaan mataliin sosiaaliluokkiin verrattuna. Etenkin tyttöjen organisoidun liikuntaharrastamisen huomattiin olevan yhteydessä isän koulutustasoon. Sosiaalisen tuen kautta vanhemmat voivat mahdollistaa toimintaan osallistumista, näyttää myönteistä ja kannustavaa esimerkkiä sekä tarjota ohjausta, neuvoja ja keskusteluapua. Taloudellisella panoksella sekä kyyditysavulla on tärkeä rooli toimintaan osallistumisen ja liikunta-aktiivisuuden säilymisen kannalta. Kannustaminen ja kehuminen rohkaisee lasta liikunnan pariin sekä toimii vahvistavana voimana liikuntasuorituksen aikana ja sen jälkeen. Tutkimustulokset osoittavat myös, että vanhempien fyysisen aktiivisuuden on todettu ennustavan lapsen liikuntakäyttäytymistä pitkälle aikuisikään saakka. Sekä isien että äitien liikunnallinen tausta ja aktiivisuus vaikuttavat lasten kokonaisaktiivisuuteen, omatoimisen liikunnan määriin sekä organisoituun liikuntaharrastamiseen. Vanhempien merkitystä lasten liikunta-aktiivisuudessa selittävät useat eri tekijät ja niiden vaikutusmekanismit ovat hyvin moniulotteisia. Tulevaisuudessa olisi tärkeää keskittyä tutkimaan erityisesti sitä, mitkä tekijät ennustavat voimakkaimmin lasten ja nuorten fyysisen aktiivisuuden kehityskulkua ja miten niiden merkitys muuttuu lapsen ja nuoren elämänvaiheiden mukaan.
first_indexed 2022-05-12T20:03:29Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Palom\u00e4ki, Sanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Koskinen, Vilma", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-05-12T06:51:30Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-05-12T06:51:30Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81027", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n kandidaatintutkielman tarkoituksena on tarkastella, millainen merkitys vanhemmilla on 6-15- vuotiaiden kouluik\u00e4isten lasten ja nuorten fyysisess\u00e4 aktiivisuudessa ja mill\u00e4 eri tavoilla he voivat vaikuttaa liikunnallisen el\u00e4m\u00e4ntavan syntymiseen. Ty\u00f6ss\u00e4ni pohdin erityisesti sit\u00e4, miten vanhempien tarjoama sosiaalinen tuki, sosioekonominen asema sek\u00e4 liikuntak\u00e4ytt\u00e4ytyminen ovat yhteydess\u00e4 lasten liikunta-aktiivisuuteen ja liikuntaharrastamiseen. \n\nFyysisell\u00e4 aktiivisuudella tarkoitetaan kaikkea sellaista toimintaa, joka lis\u00e4\u00e4 lihasten tahdonalaista energiankulusta. Lasten ja nuorten heikentynyt fyysinen kunto sek\u00e4 lis\u00e4\u00e4ntynyt inaktiivisuus uhkaavat kouluik\u00e4isten hyvinvointia ja terveytt\u00e4 maailmanlaajuisesti. Liikkumattomuudesta aiheutuvien kansanterveydellisten ongelmien est\u00e4miseksi tarvitaan ratkaisevia toimenpiteit\u00e4, jonka vuoksi lasten fyysiseen aktiivisuuteen vaikuttavien tekij\u00f6iden tunnistaminen on varsin keskeist\u00e4. \n\nKouluik\u00e4isist\u00e4 6\u201315-vuotiaista tyt\u00f6ist\u00e4 ja pojista ainoastaan reilu kolmannes liikkuu liikuntasuositusten mukaisesti tunnin p\u00e4iv\u00e4ss\u00e4. Murrosi\u00e4ss\u00e4 kokonaisaktiivisuus ja urheiluseuratoimintaan osallistuminen alkaa hiipua merkitt\u00e4v\u00e4sti. Tulokset osoittivat, ett\u00e4 vanhempien sosioekonominen asema on yhteydess\u00e4 lasten liikunta-aktiivisuuteen siten, ett\u00e4 hyv\u00e4tuloisten ja korkeasti koulutettujen vanhempien lapset ovat fyysisesti aktiivisempia sek\u00e4 osallistuivat yleisemmin urheiluseuratoimintaan mataliin sosiaaliluokkiin verrattuna. Etenkin tytt\u00f6jen organisoidun liikuntaharrastamisen huomattiin olevan yhteydess\u00e4 is\u00e4n koulutustasoon. Sosiaalisen tuen kautta vanhemmat voivat mahdollistaa toimintaan osallistumista, n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 my\u00f6nteist\u00e4 ja kannustavaa esimerkki\u00e4 sek\u00e4 tarjota ohjausta, neuvoja ja keskusteluapua. Taloudellisella panoksella sek\u00e4 kyyditysavulla on t\u00e4rke\u00e4 rooli toimintaan osallistumisen ja liikunta-aktiivisuuden s\u00e4ilymisen kannalta. Kannustaminen ja kehuminen rohkaisee lasta liikunnan pariin sek\u00e4 toimii vahvistavana voimana liikuntasuorituksen aikana ja sen j\u00e4lkeen. Tutkimustulokset osoittavat my\u00f6s, ett\u00e4 vanhempien fyysisen aktiivisuuden on todettu ennustavan lapsen liikuntak\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4 pitk\u00e4lle aikuisik\u00e4\u00e4n saakka. Sek\u00e4 isien ett\u00e4 \u00e4itien liikunnallinen tausta ja aktiivisuus vaikuttavat lasten kokonaisaktiivisuuteen, omatoimisen liikunnan m\u00e4\u00e4riin sek\u00e4 organisoituun liikuntaharrastamiseen. \n\nVanhempien merkityst\u00e4 lasten liikunta-aktiivisuudessa selitt\u00e4v\u00e4t useat eri tekij\u00e4t ja niiden vaikutusmekanismit ovat hyvin moniulotteisia. Tulevaisuudessa olisi t\u00e4rke\u00e4\u00e4 keskitty\u00e4 tutkimaan erityisesti sit\u00e4, mitk\u00e4 tekij\u00e4t ennustavat voimakkaimmin lasten ja nuorten fyysisen aktiivisuuden kehityskulkua ja miten niiden merkitys muuttuu lapsen ja nuoren el\u00e4m\u00e4nvaiheiden mukaan.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-05-12T06:51:30Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-05-12T06:51:30Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "31", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Vanhempien merkitys lasten ja nuorten fyysisess\u00e4 aktiivisuudessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202205122673", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fyysinen aktiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vanhemmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosioekonominen asema", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aktiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81027
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:03Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/3c5459a3-9833-4df9-b167-c419eb75b592\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202205122673.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Koskinen, Vilma Vanhempien merkitys lasten ja nuorten fyysisessä aktiivisuudessa Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 sosiaalinen tuki lapset (ikäryhmät) liikunta fyysinen aktiivisuus nuoret vanhemmat sosioekonominen asema aktiivisuus
title Vanhempien merkitys lasten ja nuorten fyysisessä aktiivisuudessa
title_full Vanhempien merkitys lasten ja nuorten fyysisessä aktiivisuudessa
title_fullStr Vanhempien merkitys lasten ja nuorten fyysisessä aktiivisuudessa Vanhempien merkitys lasten ja nuorten fyysisessä aktiivisuudessa
title_full_unstemmed Vanhempien merkitys lasten ja nuorten fyysisessä aktiivisuudessa Vanhempien merkitys lasten ja nuorten fyysisessä aktiivisuudessa
title_short Vanhempien merkitys lasten ja nuorten fyysisessä aktiivisuudessa
title_sort vanhempien merkitys lasten ja nuorten fyysisessä aktiivisuudessa
title_txtP Vanhempien merkitys lasten ja nuorten fyysisessä aktiivisuudessa
topic Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 sosiaalinen tuki lapset (ikäryhmät) liikunta fyysinen aktiivisuus nuoret vanhemmat sosioekonominen asema aktiivisuus
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education aktiivisuus fyysinen aktiivisuus lapset (ikäryhmät) liikunta nuoret sosiaalinen tuki sosioekonominen asema vanhemmat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81027 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205122673
work_keys_str_mv AT koskinenvilma vanhempienmerkityslastenjanuortenfyysisessäaktiivisuudessa