Learn by playing a teaching package for L2 learning in different video game genres

Videopelit voidaan jakaa opetusvideopeleihin ja kaupallisiin videopeleihin. Opetukseen tähtäävissä videopeleissä tarkoituksena on opettaa pelaajalle jotain, esimerkiksi kieltä. Kaupallisissa videopeleissä puolestaan tarkoituksena ei ole opettaa pelaajalle jotain tiettyä taitoa. Sen sijaan ne ovat aj...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Körkkö, Vili-Oskari, Oksanen, Jere
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81026
_version_ 1826225728116490240
author Körkkö, Vili-Oskari Oksanen, Jere
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Körkkö, Vili-Oskari Oksanen, Jere Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Körkkö, Vili-Oskari Oksanen, Jere Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Körkkö, Vili-Oskari
datasource_str_mv jyx
description Videopelit voidaan jakaa opetusvideopeleihin ja kaupallisiin videopeleihin. Opetukseen tähtäävissä videopeleissä tarkoituksena on opettaa pelaajalle jotain, esimerkiksi kieltä. Kaupallisissa videopeleissä puolestaan tarkoituksena ei ole opettaa pelaajalle jotain tiettyä taitoa. Sen sijaan ne ovat ajanviettotapa, josta on vuosi vuodelta tullut entistä suositumpi ihmisten keskuudessa. Juuri tästä syystä kaupalliset videopelit tarjoavat paljon mahdollisuuksia kielen oppimisen kannalta, sillä vaikka niissä kielen oppiminen ei ole pääasiallinen tarkoitus, voivat ne silti olla tehokas tapa oppia kieltä esimerkiksi kielen omaksumisen periaatteiden kautta (katso Reinhardt 2018, Peterson 2013). Kaupallisissa videopeleissä aiempi kielen oppimisen tutkimus on keskittynyt hyvin paljon tiettyihin genreihin, kuten massiivimoninpeleihin (Wattana 2015, Rama, Black, Van ES and Warschauer 2012). Tästä syystä on tärkeää, että tutkitaan myös muita genrejä, jotka voivat erota massiivimoninpeleistä paljon sekä pelattavuudeltaan että mekaniikoiltaan mutta myös sisällöltään. Tämä materiaalipaketti on suunnattu opettajille, jotka ovat kiinnostuneita hyödyntämään videopelejä opetuksessaan. Tämä paketti käsittelee kuutta eri videopeligenreä (roolipeli, toimintaseikkailu, ongelmanratkaisu, strategia, simulaatio ja interaktiivinen elokuva) ja niiden sisäisiä toisen kielen oppimista edistäviä ominaisuuksia. Materiaalipaketti on tarkoitettu yli 18-vuotiaille. Halusimme luoda kattavan paketin, joka yhdistää videopelien genrejä ja kielen oppimisen sekä videopelien tutkimuksen eri suuntauksia toimivaksi kokonaisuudeksi. Materiaalipakettimme käyttää DGELL (digitaalisten pelien tehostettu kielen oppiminen) teoriaa, jossa tutkitaan videopelien pelaamisen ja kielen oppimisen suhdetta toisiinsa erilaisten kieltenomaksumis teorioiden kautta (Reinhardt 2018). Tutkimme jokaisen genren omia kielenoppimisen ominaispiirteitä ja suunnittelimme tehtävätyyppejä niiden pohjalta.
first_indexed 2022-05-12T20:03:29Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "M\u00e4ntyl\u00e4, Katja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "K\u00f6rkk\u00f6, Vili-Oskari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Oksanen, Jere", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-05-12T06:49:40Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-05-12T06:49:40Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81026", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Videopelit voidaan jakaa opetusvideopeleihin ja kaupallisiin videopeleihin. Opetukseen t\u00e4ht\u00e4\u00e4viss\u00e4 videopeleiss\u00e4 tarkoituksena on opettaa pelaajalle jotain, esimerkiksi kielt\u00e4. Kaupallisissa videopeleiss\u00e4 puolestaan tarkoituksena ei ole opettaa pelaajalle jotain tietty\u00e4 taitoa. Sen sijaan ne ovat ajanviettotapa, josta on vuosi vuodelta tullut entist\u00e4 suositumpi ihmisten keskuudessa. Juuri t\u00e4st\u00e4 syyst\u00e4 kaupalliset videopelit tarjoavat paljon mahdollisuuksia kielen oppimisen kannalta, sill\u00e4 vaikka niiss\u00e4 kielen oppiminen ei ole p\u00e4\u00e4asiallinen tarkoitus, voivat ne silti olla tehokas tapa oppia kielt\u00e4 esimerkiksi kielen omaksumisen periaatteiden kautta (katso Reinhardt 2018, Peterson 2013). Kaupallisissa videopeleiss\u00e4 aiempi kielen oppimisen tutkimus on keskittynyt hyvin paljon tiettyihin genreihin, kuten massiivimoninpeleihin (Wattana 2015, Rama, Black, Van ES and Warschauer 2012). T\u00e4st\u00e4 syyst\u00e4 on t\u00e4rke\u00e4\u00e4, ett\u00e4 tutkitaan my\u00f6s muita genrej\u00e4, jotka voivat erota massiivimoninpeleist\u00e4 paljon sek\u00e4 pelattavuudeltaan ett\u00e4 mekaniikoiltaan mutta my\u00f6s sis\u00e4ll\u00f6lt\u00e4\u00e4n.\n\nT\u00e4m\u00e4 materiaalipaketti on suunnattu opettajille, jotka ovat kiinnostuneita hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4\u00e4n videopelej\u00e4 opetuksessaan. T\u00e4m\u00e4 paketti k\u00e4sittelee kuutta eri videopeligenre\u00e4 (roolipeli, toimintaseikkailu, ongelmanratkaisu, strategia, simulaatio ja interaktiivinen elokuva) ja niiden sis\u00e4isi\u00e4 toisen kielen oppimista edist\u00e4vi\u00e4 ominaisuuksia. Materiaalipaketti on tarkoitettu yli 18-vuotiaille. Halusimme luoda kattavan paketin, joka yhdist\u00e4\u00e4 videopelien genrej\u00e4 ja kielen oppimisen sek\u00e4 videopelien tutkimuksen eri suuntauksia toimivaksi kokonaisuudeksi. Materiaalipakettimme k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 DGELL (digitaalisten pelien tehostettu kielen oppiminen) teoriaa, jossa tutkitaan videopelien pelaamisen ja kielen oppimisen suhdetta toisiinsa erilaisten kieltenomaksumis teorioiden kautta (Reinhardt 2018). Tutkimme jokaisen genren omia kielenoppimisen ominaispiirteit\u00e4 ja suunnittelimme teht\u00e4v\u00e4tyyppej\u00e4 niiden pohjalta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-05-12T06:49:40Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-05-12T06:49:40Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "58", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "material package", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "DGELL", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Learn by playing : a teaching package for L2 learning in different video game genres", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202205122672", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "videopelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitaaliset pelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tietokonepelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "video games", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digital games", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "computer games", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teaching and instruction", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81026
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:26Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/bc53342b-a54e-4cb7-b12f-93f28da2d7c4\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202205122672.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Körkkö, Vili-Oskari Oksanen, Jere Learn by playing : a teaching package for L2 learning in different video game genres material package DGELL Englannin kieli English 301 videopelit digitaaliset pelit kielen oppiminen tietokonepelit opetus video games digital games language learning computer games teaching and instruction
title Learn by playing : a teaching package for L2 learning in different video game genres
title_full Learn by playing : a teaching package for L2 learning in different video game genres
title_fullStr Learn by playing : a teaching package for L2 learning in different video game genres Learn by playing : a teaching package for L2 learning in different video game genres
title_full_unstemmed Learn by playing : a teaching package for L2 learning in different video game genres Learn by playing : a teaching package for L2 learning in different video game genres
title_short Learn by playing
title_sort learn by playing a teaching package for l2 learning in different video game genres
title_sub a teaching package for L2 learning in different video game genres
title_txtP Learn by playing : a teaching package for L2 learning in different video game genres
topic material package DGELL Englannin kieli English 301 videopelit digitaaliset pelit kielen oppiminen tietokonepelit opetus video games digital games language learning computer games teaching and instruction
topic_facet 301 DGELL Englannin kieli English computer games digitaaliset pelit digital games kielen oppiminen language learning material package opetus teaching and instruction tietokonepelit video games videopelit
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81026 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205122672
work_keys_str_mv AT körkkövilioskari learnbyplayingateachingpackageforl2learningindifferentvideogamegenres