"En oo varmaan koskaan ollu tyytyväisempi mun ihoon" Instagramissa toteutetun kaupallisen yhteistyön rakennepotentiaali ja tekstilaji

Tämä opinnäytetyö tarkastelee Instagramissa julkaistujen kaupallisten yhteistöiden yleisimpiä rakennejaksoja sosiaalisen median vaikuttajien julkaisuissa. Rakennejaksojen tarkastelun pohjalta tutkimuksen tavoitteena on luoda kuvaa Instagramissa toteutetun kaupallisen yhteistyön rakennepotentiaalista...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Iso-Koivisto, Elsi
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81023
_version_ 1826225809774346240
author Iso-Koivisto, Elsi
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Iso-Koivisto, Elsi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Iso-Koivisto, Elsi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Iso-Koivisto, Elsi
datasource_str_mv jyx
description Tämä opinnäytetyö tarkastelee Instagramissa julkaistujen kaupallisten yhteistöiden yleisimpiä rakennejaksoja sosiaalisen median vaikuttajien julkaisuissa. Rakennejaksojen tarkastelun pohjalta tutkimuksen tavoitteena on luoda kuvaa Instagramissa toteutetun kaupallisen yhteistyön rakennepotentiaalista ja siten rakennekeskeisen määritelmän kautta perustella se omaksi tekstilajikseen. Tutkimuksen teoriataustana toimivat systeemis-funktionaalinen kieliteoria, tekstintutkimus sekä rakennepotentiaaliteoria. Tutkimus-kysymykset ovat: Mitä pakollisia ja valinnaisia jaksoja Instagramissa toteutetussa kaupallisessa yhteistyössä on? Minkälainen on rakennejaksojen järjestäytyneisyys ja toistuvuus? Millainen on Instagramissa toteutetun kaupallisen yhteistyön tekstilaji rakenteen näkökulmasta? Tutkimuksen aineistona on 25 Instagramissa toteutettua kaupalliseksi yhteistyöksi määriteltyä julkaisua, joiden tuotekategoria on kosmetiikka. Julkaisut on tehty vuosien 2021–2022 aikana ja aineisto on kerätty tammi-helmikuussa 2022. Aineiston analyysimetodina on teoriaohjaava laadullinen tutkimus. Aineiston julkaisut on analyysissa rakennepotentiaaliteorian mukaisesti jaoteltu pakollisiin ja valinnaisiin rakennejaksoihin. Analyysin lopputuloksena Instagramissa toteutetun kaupallisen yhteistyön tekstilajin pakolliseksi rakennejaksoksi osoittautui kaupallisen yhteistyön maininta. Yleisimmät valinnaiset jaksot olivat seuraavat: tuotteen ominaisuudet, tuotteen toiminta, tuotteen tarpeen pohjustus, suosittelu, tuotteesta pitäminen, tuotteen testaus ja positiivinen kokemus. Rakennejaksojen esiintyvyyden pohjalta selvisi, että Instagramissa toteutetun kaupallisen yhteistyön tulee sisältää kaupallisen yhteistyön maininta -jakson lisäksi jokin seuraavista tuotteeseen viittaavista rakennejaksoista; tuotteen ominaisuudet, tuotteen toiminta, tuotteesta pitäminen tai positiivinen kokemus. Aineiston julkaisujen rakenteen yhtenevyys kielii tekstilajin jonkinasteisesta vakiintuneisuudesta ja siksi tämän tutkimuksen tulosten perusteella Instagramissa toteutetut kaupalliset yhteistyöt muodostavat oman tekstilajinsa. Tutkimus valottaa sosiaalisen median mahdollistamia uudenlaisia markkinoinnin tapoja ja laajentaa vaikuttajamarkkinoinnin tutkimusta tekstilaji- ja rakennetutkimuksen kentälle.
first_indexed 2022-05-12T20:03:29Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Jarva, Vesa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Iso-Koivisto, Elsi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-05-12T06:09:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-05-12T06:09:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81023", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 opinn\u00e4ytety\u00f6 tarkastelee Instagramissa julkaistujen kaupallisten yhteist\u00f6iden yleisimpi\u00e4 rakennejaksoja sosiaalisen median vaikuttajien julkaisuissa. Rakennejaksojen tarkastelun pohjalta tutkimuksen tavoitteena on luoda kuvaa Instagramissa toteutetun kaupallisen yhteisty\u00f6n rakennepotentiaalista ja siten rakennekeskeisen m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4n kautta perustella se omaksi tekstilajikseen. Tutkimuksen teoriataustana toimivat systeemis-funktionaalinen kieliteoria, tekstintutkimus sek\u00e4 rakennepotentiaaliteoria. Tutkimus-kysymykset ovat: Mit\u00e4 pakollisia ja valinnaisia jaksoja Instagramissa toteutetussa kaupallisessa yhteisty\u00f6ss\u00e4 on? Mink\u00e4lainen on rakennejaksojen j\u00e4rjest\u00e4ytyneisyys ja toistuvuus? Millainen on Instagramissa toteutetun kaupallisen yhteisty\u00f6n tekstilaji rakenteen n\u00e4k\u00f6kulmasta? Tutkimuksen aineistona on 25 Instagramissa toteutettua kaupalliseksi yhteisty\u00f6ksi m\u00e4\u00e4ritelty\u00e4 julkaisua, joiden tuotekategoria on kosmetiikka. Julkaisut on tehty vuosien 2021\u20132022 aikana ja aineisto on ker\u00e4tty tammi-helmikuussa 2022. Aineiston analyysimetodina on teoriaohjaava laadullinen tutkimus. Aineiston julkaisut on analyysissa rakennepotentiaaliteorian mukaisesti jaoteltu pakollisiin ja valinnaisiin rakennejaksoihin. Analyysin lopputuloksena Instagramissa toteutetun kaupallisen yhteisty\u00f6n tekstilajin pakolliseksi rakennejaksoksi osoittautui kaupallisen yhteisty\u00f6n maininta. Yleisimm\u00e4t valinnaiset jaksot olivat seuraavat: tuotteen ominaisuudet, tuotteen toiminta, tuotteen tarpeen pohjustus, suosittelu, tuotteesta pit\u00e4minen, tuotteen testaus ja positiivinen kokemus. Rakennejaksojen esiintyvyyden pohjalta selvisi, ett\u00e4 Instagramissa toteutetun kaupallisen yhteisty\u00f6n tulee sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 kaupallisen yhteisty\u00f6n maininta -jakson lis\u00e4ksi jokin seuraavista tuotteeseen viittaavista rakennejaksoista; tuotteen ominaisuudet, tuotteen toiminta, tuotteesta pit\u00e4minen tai positiivinen kokemus. Aineiston julkaisujen rakenteen yhtenevyys kielii tekstilajin jonkinasteisesta vakiintuneisuudesta ja siksi t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tulosten perusteella Instagramissa toteutetut kaupalliset yhteisty\u00f6t muodostavat oman tekstilajinsa. Tutkimus valottaa sosiaalisen median mahdollistamia uudenlaisia markkinoinnin tapoja ja laajentaa vaikuttajamarkkinoinnin tutkimusta tekstilaji- ja rakennetutkimuksen kent\u00e4lle.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-05-12T06:09:56Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-05-12T06:09:56Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "38", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kaupallinen yhteisty\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "rakennepotentiaali", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"En oo varmaan koskaan ollu tyytyv\u00e4isempi mun ihoon\" : Instagramissa toteutetun kaupallisen yhteisty\u00f6n rakennepotentiaali ja tekstilaji", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202205122669", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "309", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "genret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Instagram", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tekstintutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vaikuttajamarkkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81023
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:07Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/38c04ec9-528a-4441-94ce-b2b28376cfc8\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202205122669.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Iso-Koivisto, Elsi "En oo varmaan koskaan ollu tyytyväisempi mun ihoon" : Instagramissa toteutetun kaupallisen yhteistyön rakennepotentiaali ja tekstilaji kaupallinen yhteistyö rakennepotentiaali Suomen kieli Finnish 309 genret sosiaalinen media Instagram tekstintutkimus vaikuttajamarkkinointi
title "En oo varmaan koskaan ollu tyytyväisempi mun ihoon" : Instagramissa toteutetun kaupallisen yhteistyön rakennepotentiaali ja tekstilaji
title_full "En oo varmaan koskaan ollu tyytyväisempi mun ihoon" : Instagramissa toteutetun kaupallisen yhteistyön rakennepotentiaali ja tekstilaji
title_fullStr "En oo varmaan koskaan ollu tyytyväisempi mun ihoon" : Instagramissa toteutetun kaupallisen yhteistyön rakennepotentiaali ja tekstilaji "En oo varmaan koskaan ollu tyytyväisempi mun ihoon" : Instagramissa toteutetun kaupallisen yhteistyön rakennepotentiaali ja tekstilaji
title_full_unstemmed "En oo varmaan koskaan ollu tyytyväisempi mun ihoon" : Instagramissa toteutetun kaupallisen yhteistyön rakennepotentiaali ja tekstilaji "En oo varmaan koskaan ollu tyytyväisempi mun ihoon" : Instagramissa toteutetun kaupallisen yhteistyön rakennepotentiaali ja tekstilaji
title_short "En oo varmaan koskaan ollu tyytyväisempi mun ihoon"
title_sort en oo varmaan koskaan ollu tyytyväisempi mun ihoon instagramissa toteutetun kaupallisen yhteistyön rakennepotentiaali ja tekstilaji
title_sub Instagramissa toteutetun kaupallisen yhteistyön rakennepotentiaali ja tekstilaji
title_txtP "En oo varmaan koskaan ollu tyytyväisempi mun ihoon" : Instagramissa toteutetun kaupallisen yhteistyön rakennepotentiaali ja tekstilaji
topic kaupallinen yhteistyö rakennepotentiaali Suomen kieli Finnish 309 genret sosiaalinen media Instagram tekstintutkimus vaikuttajamarkkinointi
topic_facet 309 Finnish Instagram Suomen kieli genret kaupallinen yhteistyö rakennepotentiaali sosiaalinen media tekstintutkimus vaikuttajamarkkinointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81023 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205122669
work_keys_str_mv AT isokoivistoelsi enoovarmaankoskaanollutyytyväisempimunihooninstagramissatoteutetunkaupallisenyht