Palautteenannon merkitys liikuntatunneilla

Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli tarkastella palautteenannon merkitystä koulun liikuntatunneilla. Tutkielmalle perustan loivat perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet, motorista oppimista käsittelevä kirjallisuus sekä liikuntapedagogiikan ja -didaktiikan kirjallisuus. Tukena hyödynn...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kukkonen, Tuuli
Muut tekijät: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81022
_version_ 1826225810822922240
author Kukkonen, Tuuli
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kukkonen, Tuuli Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kukkonen, Tuuli Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kukkonen, Tuuli
datasource_str_mv jyx
description Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli tarkastella palautteenannon merkitystä koulun liikuntatunneilla. Tutkielmalle perustan loivat perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet, motorista oppimista käsittelevä kirjallisuus sekä liikuntapedagogiikan ja -didaktiikan kirjallisuus. Tukena hyödynnettiin myös aihealueen tutkimusartikkeleita palautteen eri näkökulmia huomioiden. Tavoitteena oli selvittää, millaista palautetta opettajat liikuntatunneilla antavat sekä millaisia kokemuksia oppilailla saadusta palautteesta on. Palautteen tarkoituksena on antaa oppijoille tietoa heidän suorituksistaan ja siten edistää oppimista. Palautteenantoa voidaan hyödyntää osana arviointia sekä apuna liikuntakasvatuksen tavoitteiden, kuten liikkumaan motivoitumisen saavuttamisessa. Lisäksi palautteenanto on keino tunnin tehtävien tavoitteissa onnistumiseen ja työrauhan ylläpitämiseen. Palautetta voidaan jakaa ulkoiseen sekä sisäiseen eli aistijärjestelmien tuottamaan palautteeseen. Ulkoisella palautteella voidaan ajatella olevan kaksi päätehtävää, joista toinen liittyy oppimiseen ja toinen aktiivisuuden ylläpitämiseen. Ulkoista palautetta voidaan jakaa edelleen luokkiin tai sitä voidaan tarkastella suorituksen tai lopputuloksen perusteella. Opettajien antaman palautteen on havaittu usein olevan sanallista, yleistä ja positiivista palautetta. Palautteen antamiseen voi vaikuttaa useampi tekijä, kuten esimerkiksi opettajan ja oppilaiden sukupuoli, liikuntatehtävä, oppilaan ikä ja kehitystaso sekä opettajan ammattitaito. Myös siihen, miten palaute koetaan tai sitä hyödynnetään, voi vaikuttaa useampi tekijä, sillä osassa tutkimuksissa on havaittu palautteen edistävän oppimista, kun taas osassa palaute ei ole merkittävästi edistänyt oppimista. Palautteen on havaittu vaikuttavan myös motivaatioon ja motivoituneiden oppilaiden on taas havaittu oppineen paremmin. Palautteen saaminen on siis tärkeää niin oppimisen kuin motivaation näkökulmista. Tutkielma tuo esille palautteenannon laajan ja monipuolisen merkityksen liikunnanopetuksessa. Tulevaisuudessa voitaisiin keskittyä tutkimaan tarkemmin erilaisten palautteenantotapojen vaikutuksia sekä eroja yksilöjen, liikuntalajien ja vuorovaikutussuhteiden välillä.
first_indexed 2022-05-12T20:03:29Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Palom\u00e4ki, Sanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lauritsalo, Kirsti", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kukkonen, Tuuli", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-05-12T06:07:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-05-12T06:07:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81022", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n kandidaatintutkielman tarkoituksena oli tarkastella palautteenannon merkityst\u00e4 koulun liikuntatunneilla. Tutkielmalle perustan loivat perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet, motorista oppimista k\u00e4sittelev\u00e4 kirjallisuus sek\u00e4 liikuntapedagogiikan ja -didaktiikan kirjallisuus. Tukena hy\u00f6dynnettiin my\u00f6s aihealueen tutkimusartikkeleita palautteen eri n\u00e4k\u00f6kulmia huomioiden. Tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaista palautetta opettajat liikuntatunneilla antavat sek\u00e4 millaisia kokemuksia oppilailla saadusta palautteesta on. \n\nPalautteen tarkoituksena on antaa oppijoille tietoa heid\u00e4n suorituksistaan ja siten edist\u00e4\u00e4 oppimista. Palautteenantoa voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 osana arviointia sek\u00e4 apuna liikuntakasvatuksen tavoitteiden, kuten liikkumaan motivoitumisen saavuttamisessa. Lis\u00e4ksi palautteenanto on keino tunnin teht\u00e4vien tavoitteissa onnistumiseen ja ty\u00f6rauhan yll\u00e4pit\u00e4miseen. Palautetta voidaan jakaa ulkoiseen sek\u00e4 sis\u00e4iseen eli aistij\u00e4rjestelmien tuottamaan palautteeseen. Ulkoisella palautteella voidaan ajatella olevan kaksi p\u00e4\u00e4teht\u00e4v\u00e4\u00e4, joista toinen liittyy oppimiseen ja toinen aktiivisuuden yll\u00e4pit\u00e4miseen. Ulkoista palautetta voidaan jakaa edelleen luokkiin tai sit\u00e4 voidaan tarkastella suorituksen tai lopputuloksen perusteella. Opettajien antaman palautteen on havaittu usein olevan sanallista, yleist\u00e4 ja positiivista palautetta. Palautteen antamiseen voi vaikuttaa useampi tekij\u00e4, kuten esimerkiksi opettajan ja oppilaiden sukupuoli, liikuntateht\u00e4v\u00e4, oppilaan ik\u00e4 ja kehitystaso sek\u00e4 opettajan ammattitaito. My\u00f6s siihen, miten palaute koetaan tai sit\u00e4 hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n, voi vaikuttaa useampi tekij\u00e4, sill\u00e4 osassa tutkimuksissa on havaittu palautteen edist\u00e4v\u00e4n oppimista, kun taas osassa palaute ei ole merkitt\u00e4v\u00e4sti edist\u00e4nyt oppimista. Palautteen on havaittu vaikuttavan my\u00f6s motivaatioon ja motivoituneiden oppilaiden on taas havaittu oppineen paremmin. Palautteen saaminen on siis t\u00e4rke\u00e4\u00e4 niin oppimisen kuin motivaation n\u00e4k\u00f6kulmista. \n\nTutkielma tuo esille palautteenannon laajan ja monipuolisen merkityksen liikunnanopetuksessa. Tulevaisuudessa voitaisiin keskitty\u00e4 tutkimaan tarkemmin erilaisten palautteenantotapojen vaikutuksia sek\u00e4 eroja yksil\u00f6jen, liikuntalajien ja vuorovaikutussuhteiden v\u00e4lill\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-05-12T06:07:25Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-05-12T06:07:25Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "31", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "palautteenanto", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikunnanopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Palautteenannon merkitys liikuntatunneilla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202205122668", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "palaute", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululiikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81022
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:59Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c5f88172-fe89-4a47-9353-64b586b78f2d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202205122668.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kukkonen, Tuuli Palautteenannon merkitys liikuntatunneilla palautteenanto liikunnanopetus Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 palaute motivaatio oppiminen koululiikunta
title Palautteenannon merkitys liikuntatunneilla
title_full Palautteenannon merkitys liikuntatunneilla
title_fullStr Palautteenannon merkitys liikuntatunneilla Palautteenannon merkitys liikuntatunneilla
title_full_unstemmed Palautteenannon merkitys liikuntatunneilla Palautteenannon merkitys liikuntatunneilla
title_short Palautteenannon merkitys liikuntatunneilla
title_sort palautteenannon merkitys liikuntatunneilla
title_txtP Palautteenannon merkitys liikuntatunneilla
topic palautteenanto liikunnanopetus Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 palaute motivaatio oppiminen koululiikunta
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education koululiikunta liikunnanopetus motivaatio oppiminen palaute palautteenanto
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81022 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205122668
work_keys_str_mv AT kukkonentuuli palautteenannonmerkitysliikuntatunneilla