Yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden aineenopettajien kokemuksia ja näkemyksiä etäopetuksesta miten etäopetus on vaikuttanut oppiaineen opettamiseen?

Tutkielman aiheena on yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden -oppiaineen etäopetus. Tutkimuksessa tarkastelin oppiaineen aineenopettajien subjektiivisia kokemuksia ja näkemyksiä siitä, miten etäopetus on vaikuttanut oppiaineen opettamiseen. Tutkielmassa oli myös tarkoitus lisäksi selvittää, miten e...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lipsanen, Eliisa
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81020
_version_ 1826225818052853760
author Lipsanen, Eliisa
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Lipsanen, Eliisa Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Lipsanen, Eliisa Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Lipsanen, Eliisa
datasource_str_mv jyx
description Tutkielman aiheena on yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden -oppiaineen etäopetus. Tutkimuksessa tarkastelin oppiaineen aineenopettajien subjektiivisia kokemuksia ja näkemyksiä siitä, miten etäopetus on vaikuttanut oppiaineen opettamiseen. Tutkielmassa oli myös tarkoitus lisäksi selvittää, miten etäopetusta on järjestetty ja toteutettu yläkoulussa koronapandemian aikana ja millaisia käytänteitä etäoppitunneilla on otettu käyttöön. Tutkimusaihe sijoittuu soveltavan kielentutkimuksen alalle, tarkemmin opettajien käsitysten tutkimiseen. Tutkielmassa pyrin vastaamaan tutkimustavoitteiden näkökulmasta seuraaviin tutkimuskysymyksiin: 1. Millaiset asiat on koettu myönteisiksi äidinkielen ja kirjallisuuden -oppiaineen etäopetuksessa? 2. Millaiset asiat on koettu haastaviksi äidinkielen ja kirjallisuuden -oppiaineen etäopetuksessa? Tutkimukseni etäopetuksesta edustaa laadullista eli kvalitatiivista tutkimusta. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä olen käyttänyt sähköistä Webropol-kyselyä, jonka olen toteuttanut täysin anonyymisti. Kyselyn kysymykset koostuvat pääasiassa erilaisista avokysymyksistä, jotka olen jakanut seuraaviin osioihin: 1. taustatiedot, 2. oppiaineen etäopetus, 3. vuorovaikutus etäopetuksessa, 4. etäopetuksen TVT-valmiudet ja 5. etäopetuksen järjestäminen. Tutkimusaineistoni koostuu kahden aineenopettajan laatimista kyselylomakevastauksista, joita olen analysoinut aineistolähtöisen sisällönanalyysimetodin ja teemoittelun avulla. Sisällönanalyysin avulla olen pystynyt erottelemaan aineistosta abstrahoidut teemakokonaisuudet etäopetuksen myönteisistä ja haastavina koetuista kokemuksista ja näkemyksistä. Tutkimustulokset osoittavat, että aineenopettajille on jäänyt päällisin puolin positiivinen ja onnistunut kokonaiskuva oppiaineen etäopetuksesta. Opettajien näkemysten mukaan myönteisiä etäopetuksen kokemuksia olivat luovat ja monipuoliset tehtävät, työskentelyn seurannan helppous, tuki ja eriyttäminen, sähköiset työskentely-ympäristöt, tieto- ja viestintäteknologiset taidot, sekä viestintä ja vuorovaikutus. Etäopetukseen toivat haasteita tieto- ja viestintäteknologian laitteiden toimintaongelmat, tuen tarpeen vaativat oppilaat, oppiainekohtaisten opetussisältöjen ajankäytöllinen rajoittuneisuus, sekä vuorovaikutuksen ja kontaktin ylläpitäminen. Tunneilla on hyödynnetty erilaisia ohjelmia, työvälineitä ja oppimisalustoja. Opetusta on järjestetty Google Meetin ja Google Classroomin, sekä Microsoft Teamsin ja Zoomin välityksellä. Digitaalisten opetusmenetelmien osuus oppituntien käytänteissä ja opettajien ja oppilaiden toimintatavoissa on ollut opetuksen järjestämisen kannalta välttämätön asia. Digitaaliseen muotoon laadittuja oppimateriaaleja, kuten Otavan Särmän materiaaleja on hyödynnetty osana opetusta.
first_indexed 2022-05-12T20:03:29Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Sulkunen, Sari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lipsanen, Eliisa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-05-12T06:04:39Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-05-12T06:04:39Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81020", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielman aiheena on yl\u00e4koulun \u00e4idinkielen ja kirjallisuuden -oppiaineen et\u00e4opetus. Tutkimuksessa tarkastelin oppiaineen aineenopettajien subjektiivisia kokemuksia ja n\u00e4kemyksi\u00e4 siit\u00e4, miten et\u00e4opetus on vaikuttanut oppiaineen opettamiseen. Tutkielmassa oli my\u00f6s tarkoitus lis\u00e4ksi selvitt\u00e4\u00e4, miten et\u00e4opetusta on j\u00e4rjestetty ja toteutettu yl\u00e4koulussa koronapandemian aikana ja millaisia k\u00e4yt\u00e4nteit\u00e4 et\u00e4oppitunneilla on otettu k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n. Tutkimusaihe sijoittuu soveltavan kielentutkimuksen alalle, tarkemmin opettajien k\u00e4sitysten tutkimiseen. Tutkielmassa pyrin vastaamaan tutkimustavoitteiden n\u00e4k\u00f6kulmasta seuraaviin tutkimuskysymyksiin: 1. Millaiset asiat on koettu my\u00f6nteisiksi \u00e4idinkielen ja kirjallisuuden -oppiaineen et\u00e4opetuksessa? 2. Millaiset asiat on koettu haastaviksi \u00e4idinkielen ja kirjallisuuden -oppiaineen et\u00e4opetuksessa?\n\nTutkimukseni et\u00e4opetuksesta edustaa laadullista eli kvalitatiivista tutkimusta. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelm\u00e4n\u00e4 olen k\u00e4ytt\u00e4nyt s\u00e4hk\u00f6ist\u00e4 Webropol-kysely\u00e4, jonka olen toteuttanut t\u00e4ysin anonyymisti. Kyselyn kysymykset koostuvat p\u00e4\u00e4asiassa erilaisista avokysymyksist\u00e4, jotka olen jakanut seuraaviin osioihin: 1. taustatiedot, 2. oppiaineen et\u00e4opetus, 3. vuorovaikutus et\u00e4opetuksessa, 4. et\u00e4opetuksen TVT-valmiudet ja 5. et\u00e4opetuksen j\u00e4rjest\u00e4minen. Tutkimusaineistoni koostuu kahden aineenopettajan laatimista kyselylomakevastauksista, joita olen analysoinut aineistol\u00e4ht\u00f6isen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysimetodin ja teemoittelun avulla. Sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla olen pystynyt erottelemaan aineistosta abstrahoidut teemakokonaisuudet et\u00e4opetuksen my\u00f6nteisist\u00e4 ja haastavina koetuista kokemuksista ja n\u00e4kemyksist\u00e4. \n\nTutkimustulokset osoittavat, ett\u00e4 aineenopettajille on j\u00e4\u00e4nyt p\u00e4\u00e4llisin puolin positiivinen ja onnistunut kokonaiskuva oppiaineen et\u00e4opetuksesta. Opettajien n\u00e4kemysten mukaan my\u00f6nteisi\u00e4 et\u00e4opetuksen kokemuksia olivat luovat ja monipuoliset teht\u00e4v\u00e4t, ty\u00f6skentelyn seurannan helppous, tuki ja eriytt\u00e4minen, s\u00e4hk\u00f6iset ty\u00f6skentely-ymp\u00e4rist\u00f6t, tieto- ja viestint\u00e4teknologiset taidot, sek\u00e4 viestint\u00e4 ja vuorovaikutus. Et\u00e4opetukseen toivat haasteita tieto- ja viestint\u00e4teknologian laitteiden toimintaongelmat, tuen tarpeen vaativat oppilaat, oppiainekohtaisten opetussis\u00e4lt\u00f6jen ajank\u00e4yt\u00f6llinen rajoittuneisuus, sek\u00e4 vuorovaikutuksen ja kontaktin yll\u00e4pit\u00e4minen. Tunneilla on hy\u00f6dynnetty erilaisia ohjelmia, ty\u00f6v\u00e4lineit\u00e4 ja oppimisalustoja. Opetusta on j\u00e4rjestetty Google Meetin ja Google Classroomin, sek\u00e4 Microsoft Teamsin ja Zoomin v\u00e4lityksell\u00e4. Digitaalisten opetusmenetelmien osuus oppituntien k\u00e4yt\u00e4nteiss\u00e4 ja opettajien ja oppilaiden toimintatavoissa on ollut opetuksen j\u00e4rjest\u00e4misen kannalta v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4t\u00f6n asia. Digitaaliseen muotoon laadittuja oppimateriaaleja, kuten Otavan S\u00e4rm\u00e4n materiaaleja on hy\u00f6dynnetty osana opetusta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-05-12T06:04:39Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-05-12T06:04:39Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "37", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "\u00e4idinkieli ja kirjallisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tieto- ja viestint\u00e4teknologia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Yl\u00e4koulun \u00e4idinkielen ja kirjallisuuden aineenopettajien kokemuksia ja n\u00e4kemyksi\u00e4 et\u00e4opetuksesta : miten et\u00e4opetus on vaikuttanut oppiaineen opettamiseen?", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202205122666", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "309", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "COVID-19", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "et\u00e4opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "\u00e4idinkieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viestint\u00e4tekniikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81020
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:07Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/18b27c04-f336-410c-b31f-908dad7ecf15\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202205122666.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lipsanen, Eliisa Yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden aineenopettajien kokemuksia ja näkemyksiä etäopetuksesta : miten etäopetus on vaikuttanut oppiaineen opettamiseen? äidinkieli ja kirjallisuus tieto- ja viestintäteknologia Suomen kieli Finnish 309 COVID-19 etäopetus äidinkieli yläkoulu viestintätekniikka
title Yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden aineenopettajien kokemuksia ja näkemyksiä etäopetuksesta : miten etäopetus on vaikuttanut oppiaineen opettamiseen?
title_full Yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden aineenopettajien kokemuksia ja näkemyksiä etäopetuksesta : miten etäopetus on vaikuttanut oppiaineen opettamiseen?
title_fullStr Yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden aineenopettajien kokemuksia ja näkemyksiä etäopetuksesta : miten etäopetus on vaikuttanut oppiaineen opettamiseen? Yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden aineenopettajien kokemuksia ja näkemyksiä etäopetuksesta : miten etäopetus on vaikuttanut oppiaineen opettamiseen?
title_full_unstemmed Yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden aineenopettajien kokemuksia ja näkemyksiä etäopetuksesta : miten etäopetus on vaikuttanut oppiaineen opettamiseen? Yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden aineenopettajien kokemuksia ja näkemyksiä etäopetuksesta : miten etäopetus on vaikuttanut oppiaineen opettamiseen?
title_short Yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden aineenopettajien kokemuksia ja näkemyksiä etäopetuksesta
title_sort yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden aineenopettajien kokemuksia ja näkemyksiä etäopetuksesta miten etäopetus on vaikuttanut oppiaineen opettamiseen
title_sub miten etäopetus on vaikuttanut oppiaineen opettamiseen?
title_txtP Yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden aineenopettajien kokemuksia ja näkemyksiä etäopetuksesta : miten etäopetus on vaikuttanut oppiaineen opettamiseen?
topic äidinkieli ja kirjallisuus tieto- ja viestintäteknologia Suomen kieli Finnish 309 COVID-19 etäopetus äidinkieli yläkoulu viestintätekniikka
topic_facet 309 COVID-19 Finnish Suomen kieli etäopetus tieto- ja viestintäteknologia viestintätekniikka yläkoulu äidinkieli äidinkieli ja kirjallisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81020 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205122666
work_keys_str_mv AT lipsaneneliisa yläkoulunäidinkielenjakirjallisuudenaineenopettajienkokemuksiajanäkemyksiäetäopet