Oppilaiden autonomian ja itseohjautuvuuden kokemusten lisääminen yläkoulun liikunnanopetuksessa Move! -mittaustulosten käyttö CDG-mallin mukaisessa opetuksessa

Tämän Pro gradu -tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lisäsikö CDG-mallin mukainen opetus oppilaiden autonomian ja itseohjautuvuuden kokemuksia liikuntatunneilla ja vapaa-ajalla. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, kuinka mallin mukainen opetus vaikutti oppilaiden motivaatioon ja yhteenkuuluvuut...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Anttila, Anna-Kaisa, Ketonen, Jenna
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80989
_version_ 1826225779035340800
author Anttila, Anna-Kaisa Ketonen, Jenna
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Anttila, Anna-Kaisa Ketonen, Jenna Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Anttila, Anna-Kaisa Ketonen, Jenna Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Anttila, Anna-Kaisa
datasource_str_mv jyx
description Tämän Pro gradu -tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lisäsikö CDG-mallin mukainen opetus oppilaiden autonomian ja itseohjautuvuuden kokemuksia liikuntatunneilla ja vapaa-ajalla. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, kuinka mallin mukainen opetus vaikutti oppilaiden motivaatioon ja yhteenkuuluvuuteen liikuntatunneilla ja kuinka oppilaat kokivat opettajan tuen. Tutkimuksessa oli mukana interventio- ja kontrolliryhmät ja tutkimuksessa selvitettiin, erosivatko kokemukset sukupuolten välillä. Tutkimus oli luonteeltaan monimenetelmäinen ja aineisto kerättiin Webropol-kyselylomakkeella kahden eri koulun kahdeksasluokkalaisista oppilaista (n=57). Tutkimuksessa käytettiin kontrolli- ja interventioryhmiä. Interventioryhmän oppilaille suoritettiin kuuden viikon interventiojakso, jonka aikana heille toteutettiin CDG-mallin mukaista opetusta. CDG-mallin toteutuksessa käytettiin oppilaiden Move! -mittaustuloksia. Oppilaat valitsivat mittaustulosten perusteella oman kehitettävän ominaisuuden, jonka perusteella heidät jaettiin ryhmiin. Ryhmissä oppilaat suunnittelivat omaa ominaisuutta kehittävän ohjelman. Kontrolliryhmän oppilaille suoritettiin niin sanottua perinteisempää liikunnanopetusta. Määrällinen aineisto analysoitiin IBM SPSS Statistics 26 –ohjelmaa käyttämällä. Laadullisen aineiston avoimet kysymykset analysoitiin sisällönanalyysin avulla luokittelemalla vastaukset ala- ja yläluokkiin sekä pääluokkaan. Laadullisesta aineistosta etsittiin sekä samankaltaisuuksia, että erilaisuuksia. Tutkimustulosten perusteella voidaan sanoa, että oppilaslähtöisen opetusmenetelmän mukaisella liikunnanopetuksella pystytään tukemaan oppilaiden itseohjautuvuutta ja sisäistä motivaatiota mahdollistamalla oppilaille autonomian, koetun pätevyyden ja sosiaalisen yhteenkuuluvuuden tunnetta Decin ja Ryanin (1985) itseohjautuvuusteorian mukaisesti. Opetusmenetelmän hyödyt näkyivät oppilaiden lisääntyneenä vapaa-ajan liikkumisena. The purpose of this study was to explore if CDG -model teaching increased students´ experiences of autonomy and self-determination in physical education and leisure. Additionally, the aim was to explore how the model-based teaching affected students´ motivation and cohesion in physical education lessons, how the students experienced teacher´s support. The study involved intervention and control groups and the study examined whether experiences differed between the sexes. The study method was multidisciplinary, and the data were collected the data were collected from eight-graders in two different schools (n = 57) by using a Webropol questionnaire. Control and intervention groups were used in the study. For the intervention group students, the CDG model based teaching was used together with the students’ Move! -measurement results during a six-week period. Based on the measurement results, the students selected a physical feature of their own to be developed. Based on the students´ selection they were divided into groups, where they designed a program to develop that specific physical feature. The students in the control group were given a so-called more traditional physical education. Quantitative data were analyzed by using IBM SPSS Statistics 26. The open-ended questions of the qualitative material were analyzed by means of content analysis and classifying the answers into subcategories, upper, and main categories. Both similarities and differences were examined in the qualitative responses. Based on the research results, it can be concluded that physical education according to the pupil oriented teaching method CDG -model is able to support students' self-determination and internal motivation by enabling the students to feel autonomy, perceived competence, and social cohesion according to Deci´s and Ryan's theory of self-determination. The benefits of the teaching method were evident in the increased leisure movement of pupils.
first_indexed 2022-05-11T20:04:13Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Bottas, Reijo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Anttila, Anna-Kaisa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ketonen, Jenna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-05-11T06:34:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-05-11T06:34:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80989", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n Pro gradu -tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 lis\u00e4sik\u00f6 CDG-mallin mukainen \nopetus oppilaiden autonomian ja itseohjautuvuuden kokemuksia liikuntatunneilla ja vapaa-ajalla. Lis\u00e4ksi tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, kuinka mallin mukainen opetus vaikutti oppilaiden \nmotivaatioon ja yhteenkuuluvuuteen liikuntatunneilla ja kuinka oppilaat kokivat opettajan tuen.\nTutkimuksessa oli mukana interventio- ja kontrolliryhm\u00e4t ja tutkimuksessa selvitettiin,\nerosivatko kokemukset sukupuolten v\u00e4lill\u00e4.\nTutkimus oli luonteeltaan monimenetelm\u00e4inen ja aineisto ker\u00e4ttiin Webropol-kyselylomakkeella kahden eri koulun kahdeksasluokkalaisista oppilaista (n=57). \nTutkimuksessa k\u00e4ytettiin kontrolli- ja interventioryhmi\u00e4. Interventioryhm\u00e4n oppilaille \nsuoritettiin kuuden viikon interventiojakso, jonka aikana heille toteutettiin CDG-mallin \nmukaista opetusta. CDG-mallin toteutuksessa k\u00e4ytettiin oppilaiden Move! -mittaustuloksia. \nOppilaat valitsivat mittaustulosten perusteella oman kehitett\u00e4v\u00e4n ominaisuuden, jonka \nperusteella heid\u00e4t jaettiin ryhmiin. Ryhmiss\u00e4 oppilaat suunnittelivat omaa ominaisuutta \nkehitt\u00e4v\u00e4n ohjelman. Kontrolliryhm\u00e4n oppilaille suoritettiin niin sanottua perinteisemp\u00e4\u00e4 \nliikunnanopetusta.\nM\u00e4\u00e4r\u00e4llinen aineisto analysoitiin IBM SPSS Statistics 26 \u2013ohjelmaa k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4. Laadullisen \naineiston avoimet kysymykset analysoitiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla luokittelemalla vastaukset \nala- ja yl\u00e4luokkiin sek\u00e4 p\u00e4\u00e4luokkaan. Laadullisesta aineistosta etsittiin sek\u00e4 \nsamankaltaisuuksia, ett\u00e4 erilaisuuksia.\nTutkimustulosten perusteella voidaan sanoa, ett\u00e4 oppilasl\u00e4ht\u00f6isen opetusmenetelm\u00e4n\nmukaisella liikunnanopetuksella pystyt\u00e4\u00e4n tukemaan oppilaiden itseohjautuvuutta ja sis\u00e4ist\u00e4 \nmotivaatiota mahdollistamalla oppilaille autonomian, koetun p\u00e4tevyyden ja sosiaalisen \nyhteenkuuluvuuden tunnetta Decin ja Ryanin (1985) itseohjautuvuusteorian mukaisesti. \nOpetusmenetelm\u00e4n hy\u00f6dyt n\u00e4kyiv\u00e4t oppilaiden lis\u00e4\u00e4ntyneen\u00e4 vapaa-ajan liikkumisena.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The purpose of this study was to explore if CDG -model teaching increased students\u00b4 \nexperiences of autonomy and self-determination in physical education and leisure.\nAdditionally, the aim was to explore how the model-based teaching affected students\u00b4 \nmotivation and cohesion in physical education lessons, how the students experienced teacher\u00b4s \nsupport. The study involved intervention and control groups and the study examined whether \nexperiences differed between the sexes.\nThe study method was multidisciplinary, and the data were collected the data were collected \nfrom eight-graders in two different schools (n = 57) by using a Webropol questionnaire. Control \nand intervention groups were used in the study. For the intervention group students, the CDG \nmodel based teaching was used together with the students\u2019 Move! -measurement results during \na six-week period. Based on the measurement results, the students selected a physical feature \nof their own to be developed. Based on the students\u00b4 selection they were divided into groups, \nwhere they designed a program to develop that specific physical feature. The students in the \ncontrol group were given a so-called more traditional physical education.\nQuantitative data were analyzed by using IBM SPSS Statistics 26. The open-ended questions \nof the qualitative material were analyzed by means of content analysis and classifying the \nanswers into subcategories, upper, and main categories. Both similarities and differences were \nexamined in the qualitative responses.\nBased on the research results, it can be concluded that physical education according to the pupil \noriented teaching method CDG -model is able to support students' self-determination and \ninternal motivation by enabling the students to feel autonomy, perceived competence, and social \ncohesion according to Deci\u00b4s and Ryan's theory of self-determination. The benefits of the \nteaching method were evident in the increased leisure movement of pupils.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-05-11T06:34:07Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-05-11T06:34:07Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "88", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "itseohjautuvuusteoria", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "CDG-malli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Move! -mittaukset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikunnanopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Oppilaiden autonomian ja itseohjautuvuuden kokemusten lis\u00e4\u00e4minen yl\u00e4koulun liikunnanopetuksessa : Move! -mittaustulosten k\u00e4ytt\u00f6 CDG-mallin mukaisessa opetuksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202205112639", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "autonomia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itseohjautuvuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululiikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusmenetelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_80989
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:36Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/902d9d66-9d26-4b7a-92f6-1dfd7ff5376d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202205112639.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Anttila, Anna-Kaisa Ketonen, Jenna Oppilaiden autonomian ja itseohjautuvuuden kokemusten lisääminen yläkoulun liikunnanopetuksessa : Move! -mittaustulosten käyttö CDG-mallin mukaisessa opetuksessa itseohjautuvuusteoria CDG-malli Move! -mittaukset liikunnanopetus Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 autonomia itseohjautuvuus liikunta opetus koululiikunta motivaatio oppilaat yläkoulu opetusmenetelmät
title Oppilaiden autonomian ja itseohjautuvuuden kokemusten lisääminen yläkoulun liikunnanopetuksessa : Move! -mittaustulosten käyttö CDG-mallin mukaisessa opetuksessa
title_full Oppilaiden autonomian ja itseohjautuvuuden kokemusten lisääminen yläkoulun liikunnanopetuksessa : Move! -mittaustulosten käyttö CDG-mallin mukaisessa opetuksessa
title_fullStr Oppilaiden autonomian ja itseohjautuvuuden kokemusten lisääminen yläkoulun liikunnanopetuksessa : Move! -mittaustulosten käyttö CDG-mallin mukaisessa opetuksessa Oppilaiden autonomian ja itseohjautuvuuden kokemusten lisääminen yläkoulun liikunnanopetuksessa : Move! -mittaustulosten käyttö CDG-mallin mukaisessa opetuksessa
title_full_unstemmed Oppilaiden autonomian ja itseohjautuvuuden kokemusten lisääminen yläkoulun liikunnanopetuksessa : Move! -mittaustulosten käyttö CDG-mallin mukaisessa opetuksessa Oppilaiden autonomian ja itseohjautuvuuden kokemusten lisääminen yläkoulun liikunnanopetuksessa : Move! -mittaustulosten käyttö CDG-mallin mukaisessa opetuksessa
title_short Oppilaiden autonomian ja itseohjautuvuuden kokemusten lisääminen yläkoulun liikunnanopetuksessa
title_sort oppilaiden autonomian ja itseohjautuvuuden kokemusten lisääminen yläkoulun liikunnanopetuksessa move mittaustulosten käyttö cdg mallin mukaisessa opetuksessa
title_sub Move! -mittaustulosten käyttö CDG-mallin mukaisessa opetuksessa
title_txtP Oppilaiden autonomian ja itseohjautuvuuden kokemusten lisääminen yläkoulun liikunnanopetuksessa : Move! -mittaustulosten käyttö CDG-mallin mukaisessa opetuksessa
topic itseohjautuvuusteoria CDG-malli Move! -mittaukset liikunnanopetus Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 autonomia itseohjautuvuus liikunta opetus koululiikunta motivaatio oppilaat yläkoulu opetusmenetelmät
topic_facet 502 CDG-malli Liikuntapedagogiikka Move! -mittaukset Physical Education Teacher Education autonomia itseohjautuvuus itseohjautuvuusteoria koululiikunta liikunnanopetus liikunta motivaatio opetus opetusmenetelmät oppilaat yläkoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80989 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205112639
work_keys_str_mv AT anttilaannakaisa oppilaidenautonomianjaitseohjautuvuudenkokemustenlisääminenyläkoulunliikunnanop