Käyttäjäkokemuksen suunnittelun malli toimintakyvyn mittaamisen sähköisissä kyselylomakkeissa.

Käyttäjäkokemus on avaintekijä, kun määritetään, onko järjestelmän suunnittelu yhteensopiva käyttäjän koettujen kokemusten, kuten odotuksien sekä kontekstuaalisten, ympäristöllisten ja henkilökohtaisten vaikuttavien tekijöiden kanssa. Käyttäjäkokemusta on tutkittu paljon ja myös sähköisten kyselylom...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Ivanov, Vladimir, Lappalainen, Tuire
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80988
Kuvaus
Yhteenveto:Käyttäjäkokemus on avaintekijä, kun määritetään, onko järjestelmän suunnittelu yhteensopiva käyttäjän koettujen kokemusten, kuten odotuksien sekä kontekstuaalisten, ympäristöllisten ja henkilökohtaisten vaikuttavien tekijöiden kanssa. Käyttäjäkokemusta on tutkittu paljon ja myös sähköisten kyselylomakkeiden suunnitteluun on olemassa ohjeita, jotka huomioivat käyttäjäkokemuksen. Erityisesti toimintakyvyn mittaamiseen tarkoitettuja ohjeita ei kuitenkaan juurikaan ole. Tämän tutkielman tavoitteena oli kehittää malli, jolla voitaisiin arvioida erityisesti toimintakyvyn mittaamisen sovelluksia käyttäjäkokemuksen kannalta jo suunnitteluvaiheessa. Tutkimus toteutettiin kahtena laadullisena kyselytutkimuksena, joiden perusteella ensin arvioitiin yhden toimintakykymittarin käytettävyyttä sekä seuraavaksi pyrittiin kehittämään heuristinen malli, jolla voidaan arvioida erityisesti toimintakykymittareita. Vastaavaa toimintakykymittareiden arviointiin soveltuvaa heuristista mallia ei ole aiemmin kehitetty.