Käyttäjäkokemuksen suunnittelun malli toimintakyvyn mittaamisen sähköisissä kyselylomakkeissa.

Käyttäjäkokemus on avaintekijä, kun määritetään, onko järjestelmän suunnittelu yhteensopiva käyttäjän koettujen kokemusten, kuten odotuksien sekä kontekstuaalisten, ympäristöllisten ja henkilökohtaisten vaikuttavien tekijöiden kanssa. Käyttäjäkokemusta on tutkittu paljon ja myös sähköisten kyselylom...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Ivanov, Vladimir, Lappalainen, Tuire
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80988
Description
Summary:Käyttäjäkokemus on avaintekijä, kun määritetään, onko järjestelmän suunnittelu yhteensopiva käyttäjän koettujen kokemusten, kuten odotuksien sekä kontekstuaalisten, ympäristöllisten ja henkilökohtaisten vaikuttavien tekijöiden kanssa. Käyttäjäkokemusta on tutkittu paljon ja myös sähköisten kyselylomakkeiden suunnitteluun on olemassa ohjeita, jotka huomioivat käyttäjäkokemuksen. Erityisesti toimintakyvyn mittaamiseen tarkoitettuja ohjeita ei kuitenkaan juurikaan ole. Tämän tutkielman tavoitteena oli kehittää malli, jolla voitaisiin arvioida erityisesti toimintakyvyn mittaamisen sovelluksia käyttäjäkokemuksen kannalta jo suunnitteluvaiheessa. Tutkimus toteutettiin kahtena laadullisena kyselytutkimuksena, joiden perusteella ensin arvioitiin yhden toimintakykymittarin käytettävyyttä sekä seuraavaksi pyrittiin kehittämään heuristinen malli, jolla voidaan arvioida erityisesti toimintakykymittareita. Vastaavaa toimintakykymittareiden arviointiin soveltuvaa heuristista mallia ei ole aiemmin kehitetty.