Erityisherkkyys voimavarana ja haasteena varhaiskasvatuksen opettajan työssä

Tutkimuksessa tarkasteltiin erityisherkkien varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia siitä, miten erityisherkkyys näyttäytyy voimavarana ja haasteena varhaiskasvatuksen opettajan työssä. Tavoitteena oli selvittää millaisia hyötyjä ja haasteita erityisherkät varhaiskasvatuksen opettajat kokevat erity...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Tienhaara, Sonja
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80985
_version_ 1826225800521711616
author Tienhaara, Sonja
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Tienhaara, Sonja Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Tienhaara, Sonja Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Tienhaara, Sonja
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa tarkasteltiin erityisherkkien varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia siitä, miten erityisherkkyys näyttäytyy voimavarana ja haasteena varhaiskasvatuksen opettajan työssä. Tavoitteena oli selvittää millaisia hyötyjä ja haasteita erityisherkät varhaiskasvatuksen opettajat kokevat erityisherkkyydestään olevan työhönsä. Tutkimuksen osallistui viisi varhaiskasvatuksen opettajaa, jotka kokivat olevansa erityisherkkiä. Tutkimuksen aineisto kerättiin avoimilla yksilöhaastatteluilla, jotka toteutettiin Zoom-etäyhteydellä. Haastattelut litteroitiin ja aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Analyysin tuloksena tutkimuskysymyksiin muodostui yhteensä seitsemän pääluokkaa. Erityisherkkyyttä voimavarana kuvasivat neljä pääluokkaa: erityisherkkyys emotionaalisena vahvuutena, erityisherkkyys laajana tietoisuutena, erityisherkkyys tunnollisuutena ja erityisherkkyys luovuutena. Erityisherkkyyden tuomia haasteita kuvasivat pääluokat erityisherkkyys kuormitusta lisäävänä tekijänä, erityisherkkyys tasapainotteluna työolojen ja tunnollisuuden välillä ja erityisherkkyyden ymmärryksen ja arvostuksen puute. Tulokset osoittivat, että varhaiskasvatuksen opettajat kokivat erityisherkkyydestä olevan sekä hyötyjä että haasteita työssään. Hyödyiksi he kokivat muun muassa toisten tunteiden aistimisen, sensitiivisyyden, empaattisuuden, tarkkojen havaintojen tekemisen sekä tunnollisuuden. Haasteina he kokivat erityisesti kuormituksen liittyen aistiärsykkeisiin ja tunnetilojen aistimiseen, työolojen ja tunnollisuuden haasteet sekä erityisherkkyyden ymmärryksen puutteen.
first_indexed 2022-05-11T20:04:13Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Tienhaara, Sonja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-05-11T06:24:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-05-11T06:24:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80985", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa tarkasteltiin erityisherkkien varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia siit\u00e4, miten erityisherkkyys n\u00e4ytt\u00e4ytyy voimavarana ja haasteena varhaiskasvatuksen opettajan ty\u00f6ss\u00e4. Tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 millaisia hy\u00f6tyj\u00e4 ja haasteita erityisherk\u00e4t varhaiskasvatuksen opettajat kokevat erityisherkkyydest\u00e4\u00e4n olevan ty\u00f6h\u00f6ns\u00e4.\n\nTutkimuksen osallistui viisi varhaiskasvatuksen opettajaa, jotka kokivat olevansa erityisherkki\u00e4. Tutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin avoimilla yksil\u00f6haastatteluilla, jotka toteutettiin Zoom-et\u00e4yhteydell\u00e4. Haastattelut litteroitiin ja aineisto analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin. Analyysin tuloksena tutkimuskysymyksiin muodostui yhteens\u00e4 seitsem\u00e4n p\u00e4\u00e4luokkaa. Erityisherkkyytt\u00e4 voimavarana kuvasivat nelj\u00e4 p\u00e4\u00e4luokkaa: erityisherkkyys emotionaalisena vahvuutena, erityisherkkyys laajana tietoisuutena, erityisherkkyys tunnollisuutena ja erityisherkkyys luovuutena. Erityisherkkyyden tuomia haasteita kuvasivat p\u00e4\u00e4luokat erityisherkkyys kuormitusta lis\u00e4\u00e4v\u00e4n\u00e4 tekij\u00e4n\u00e4, erityisherkkyys tasapainotteluna ty\u00f6olojen ja tunnollisuuden v\u00e4lill\u00e4 ja erityisherkkyyden ymm\u00e4rryksen ja arvostuksen puute. \n\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 varhaiskasvatuksen opettajat kokivat erityisherkkyydest\u00e4 olevan sek\u00e4 hy\u00f6tyj\u00e4 ett\u00e4 haasteita ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n. Hy\u00f6dyiksi he kokivat muun muassa toisten tunteiden aistimisen, sensitiivisyyden, empaattisuuden, tarkkojen havaintojen tekemisen sek\u00e4 tunnollisuuden. Haasteina he kokivat erityisesti kuormituksen liittyen aisti\u00e4rsykkeisiin ja tunnetilojen aistimiseen, ty\u00f6olojen ja tunnollisuuden haasteet sek\u00e4 erityisherkkyyden ymm\u00e4rryksen puutteen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-05-11T06:24:21Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-05-11T06:24:21Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "39", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "erityisherkkyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Erityisherkkyys voimavarana ja haasteena varhaiskasvatuksen opettajan ty\u00f6ss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202205112635", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatuksen opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "herkkyys (psykologia)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6el\u00e4m\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_80985
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:38Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ab43a685-e262-46c3-a97f-c438b0674ebc\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202205112635.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tienhaara, Sonja Erityisherkkyys voimavarana ja haasteena varhaiskasvatuksen opettajan työssä erityisherkkyys Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 varhaiskasvatuksen opettajat herkkyys (psykologia) varhaiskasvatus työelämä opettajat
title Erityisherkkyys voimavarana ja haasteena varhaiskasvatuksen opettajan työssä
title_full Erityisherkkyys voimavarana ja haasteena varhaiskasvatuksen opettajan työssä
title_fullStr Erityisherkkyys voimavarana ja haasteena varhaiskasvatuksen opettajan työssä Erityisherkkyys voimavarana ja haasteena varhaiskasvatuksen opettajan työssä
title_full_unstemmed Erityisherkkyys voimavarana ja haasteena varhaiskasvatuksen opettajan työssä Erityisherkkyys voimavarana ja haasteena varhaiskasvatuksen opettajan työssä
title_short Erityisherkkyys voimavarana ja haasteena varhaiskasvatuksen opettajan työssä
title_sort erityisherkkyys voimavarana ja haasteena varhaiskasvatuksen opettajan työssä
title_txtP Erityisherkkyys voimavarana ja haasteena varhaiskasvatuksen opettajan työssä
topic erityisherkkyys Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 varhaiskasvatuksen opettajat herkkyys (psykologia) varhaiskasvatus työelämä opettajat
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus erityisherkkyys herkkyys (psykologia) opettajat työelämä varhaiskasvatuksen opettajat varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80985 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205112635
work_keys_str_mv AT tienhaarasonja erityisherkkyysvoimavaranajahaasteenavarhaiskasvatuksenopettajantyössä