Tunnetaitojen merkitys opettajan työssä

Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella erilaisia tunnetaitoja ja niiden ilmenemistä opettajan työssä. Tunnetaidoista perehdytään paremmin tunteiden säätelyyn ja erilaisiin säätelyn keinoihin. Pyrkimyksenä on myös selvittää, millainen on tunnetaitoinen opettaja, mitä eri tunteiden säätelykeino...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Salo, Elli-Maija
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80984
Description
Summary:Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella erilaisia tunnetaitoja ja niiden ilmenemistä opettajan työssä. Tunnetaidoista perehdytään paremmin tunteiden säätelyyn ja erilaisiin säätelyn keinoihin. Pyrkimyksenä on myös selvittää, millainen on tunnetaitoinen opettaja, mitä eri tunteiden säätelykeinoja opettajan on mahdollista käyttää, ja miten opettaja vaikuttaa oppilaiden tunnetaitojen kehittymiseen. Yksi merkittävimmistä huomiosta on opettajan oma tunnetaitojen osaaminen. Opettajan tunnetoiminta on merkittävästi yhteydessä luokassa vallitsevaan ilmapiiriin, johon vaikuttaa suuresti opettajan tunteiden säätely. Luokan ilmapiiri puolestaan linkittyy vahvasti oppilaiden kouluviihtyvyyteen sekä oppimiseen, joten opettajan tunteiden säätelyllä on iso rooli oppilaiden koulunkäynnissä. Tämän takia erilaisten tunteiden säätelykeinojen harjoittaminen on tärkeää. Tutkielman perusteella opettajan tunnetaitoihin ja tunteiden säätelyyn olisi syytä keskittyä entistä enemmän tulevaisuudessa. Näin ollen onkin tärkeää miettiä, huomioidaanko opettajien tunteiden säätelykeinoja riittävästi esimerkiksi opettajien koulutuksessa ja työelämässä. Tämän lisäksi tunnetaitojen ja tunteiden säätelyn jatkuva harjoittaminen on olennaista.