Vähän ja paljon liikkuvien lasten liikuntatottumusten taustalla esiintyviä syitä

Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitä eroja vähän ja paljon liikkuvien lasten fyysisen aktiivisuuden taustalla oli. Tutkimuksessa tarkasteltiin vanhempien antaman tuen ja heidän fyysisen aktiivisuutensa yhteyttä lasten fyysiseen aktiivisuuteen. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin lapsen kaverei...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Kaitsalmi, Linda, Parikka, Susanna
Muut tekijät: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80982
_version_ 1826225765898780672
author Kaitsalmi, Linda Parikka, Susanna
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kaitsalmi, Linda Parikka, Susanna Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kaitsalmi, Linda Parikka, Susanna Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kaitsalmi, Linda
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitä eroja vähän ja paljon liikkuvien lasten fyysisen aktiivisuuden taustalla oli. Tutkimuksessa tarkasteltiin vanhempien antaman tuen ja heidän fyysisen aktiivisuutensa yhteyttä lasten fyysiseen aktiivisuuteen. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin lapsen kavereiden ja liikuntaharrastuksen yhteyttä lapsen fyysiseen aktiivisuuteen. Lasten fyysistä aktiivisuutta kartoitettiin kyselylomakkeella sekä objektiivisilla mittauksilla, vanhempien liikuntatottumuksia vain kyselylomakkeella. Tutkimuksessa vertailtiin vähän ja paljon liikkuvien lasten sekä heidän perheidensä liikuntatottumuksia että vanhempien antaman tuen määrää. Tutkimuksen aineisto kerättiin vuosina 2018–2020 osana Jyväskylän yliopiston Liikunnallisen tiedekunnan Liikkuva perhe -hanketta. Kolmen vuoden seurantatutkimuksessa tutkittiin 7–10- vuotiaiden lasten aktiivisuutta sekä kyselylomakkeella että objektiivisella mittauksella, sekä aktiivisuuden taustalla olevia tekijöitä. Kyselylomakkeella selvitettiin myös vanhemman fyysinen aktiivisuus sekä heidän antamansa tuki lasten liikkumiselle. Tutkimukseen valikoitui yhteensä 105 vähän liikkuvaa ja 107 paljon liikkuvaa lasta ja heidän vanhempansa. Liikkuva perhe -hankkeessa lasten fyysistä aktiivisuutta mitattiin lanteille asetettavalla liikemittarilla yhden viikon ajan. Tutkimuksen analysoimiseen käytettiin SPSS Statictics 27 -ohjelmaa. Vähän ja paljon liikkuvien lasten fyysisen aktiivisuuden erojen selvittämiseen käytettiin Mann Whitneyn U-testiä ja ristiintaulukointia. Taustamuuttujina olivat lapsen ikä ja sukupuoli sekä vanhemman sukupuoli ja koulutustausta. Tutkimuksen paljon liikkuvat lapset liikkuivat keskimäärin 13 minuuttia tunnissa enemmän kuin tutkimuksen vähän liikkuvat lapset. Tutkimuksen mukaan lasten vanhempien fyysinen aktiivisuus ei vaikuta lapsen liikkumisen määrään. Vanhempien antamalla tuella sen sijaan oli yhteyttä lapsen fyysiseen aktiivisuuteen. Vanhempien tuen määrä ei kuitenkaan ollut yhteydessä ohjatun liikunnan harrastamiseen, sillä sekä paljon että vähän liikkuvat lapset harrastivat ohjattua liikuntaa lähes yhtä paljon. Tutkimuksessa selvisi myös, että paljon liikkuvat lapset ulkoilivat hieman enemmän kuin vähän liikkuvat lapset. Tämän tutkimuksen perusteella saatiin viitteitä siitä, että lapsen fyysisen aktiivisuuden kannalta vanhemman omaa fyysistä aktiivisuutta tärkeämpää on vanhemman antama tuki. Erilaiset tukimuodot ja niiden merkitys tulisi tuoda vanhempien tietoisuuteen, jotta vanhempi voi tukea lastaan jo varhaisessa vaiheessa. The aim of the thesis was to find out how the children with low and high mobility differed from their peers among these groups. The study looked at the relationship between parental support and their physical activity and children’s physical activity. In addition, the study examined the relationship between the child's friends and physical activities and the child's physical activity. The physical activity of the children was surveyed with a questionnaire and objective measurements, the physical activity of the parents only with a questionnaire. The study compared the exercise habits of children with low and high physical activity and their families, as well as the amount of support provided by parents. The research material was collected during 2018–2020 as part of the Faculty of Sport Science of the University of Jyväskylä's Liikkuva perhe -project. The three-year follow-up study examined the activity of children aged 7–10 years using both a questionnaire and an objective measurement, as well as the factors behind the physical activity. The questionnaire also examined the parents' physical activity and the support they provided for the children's mobility. A total of 105 children with low physical activity and children with 107 high physical activity and their parents were selected for the study. In the Liikkuva Perhe -project, children’s physical activity was measured with a hip-type motion meter for one week. SPSS Statistics 27 was used to analyze the study. The Mann Whitney U-test and cross-tabulation were used to determine the differences in physical activity between the children with low- and high-physical activity. The background variables were the age and sex of the child and the gender and educational background of the parent. The children with high-physical activity in this study were on average of 13 minutes per hour physically more active than the study’s low-physical active children. According to the study, the physical activity of the children’s parents does not affect the amount of movement of the child. The support provided by the parents, on the other hand, was related to the child’s physical activity. However, the amount of parental support was not related to guided physical activity, as both high- and low-physical active children practiced guided physical activity almost equally. It was also discovered that children with high physical activity performed more outdoors activities than children with low physical activity. Based on this study, there were indications that parental support is more important than the parent's own physical activity in terms of the child's physical activity. Different forms of support and their importance should be brought to the attention of parents as early as possible so the parent can support their child at an early stage. Keywords: Physical activity, exercise habits, parental support, guided exercise
first_indexed 2022-05-11T20:04:13Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Huovinen, Terhi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kaitsalmi, Linda", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Parikka, Susanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-05-11T05:45:40Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-05-11T05:45:40Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80982", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, mit\u00e4 eroja v\u00e4h\u00e4n ja paljon liikkuvien lasten fyysisen aktiivisuuden taustalla oli. Tutkimuksessa tarkasteltiin vanhempien antaman tuen ja heid\u00e4n fyysisen aktiivisuutensa yhteytt\u00e4 lasten fyysiseen aktiivisuuteen. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa selvitettiin lapsen kavereiden ja liikuntaharrastuksen yhteytt\u00e4 lapsen fyysiseen aktiivisuuteen. Lasten fyysist\u00e4 aktiivisuutta kartoitettiin kyselylomakkeella sek\u00e4 objektiivisilla mittauksilla, vanhempien liikuntatottumuksia vain kyselylomakkeella. Tutkimuksessa vertailtiin v\u00e4h\u00e4n ja paljon liikkuvien lasten sek\u00e4 heid\u00e4n perheidens\u00e4 liikuntatottumuksia ett\u00e4 vanhempien antaman tuen m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4.\nTutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin vuosina 2018\u20132020 osana Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston Liikunnallisen tiedekunnan Liikkuva perhe -hanketta. Kolmen vuoden seurantatutkimuksessa tutkittiin 7\u201310- vuotiaiden lasten aktiivisuutta sek\u00e4 kyselylomakkeella ett\u00e4 objektiivisella mittauksella, sek\u00e4 aktiivisuuden taustalla olevia tekij\u00f6it\u00e4. Kyselylomakkeella selvitettiin my\u00f6s vanhemman fyysinen aktiivisuus sek\u00e4 heid\u00e4n antamansa tuki lasten liikkumiselle. Tutkimukseen valikoitui yhteens\u00e4 105 v\u00e4h\u00e4n liikkuvaa ja 107 paljon liikkuvaa lasta ja heid\u00e4n vanhempansa. Liikkuva perhe -hankkeessa lasten fyysist\u00e4 aktiivisuutta mitattiin lanteille asetettavalla liikemittarilla yhden viikon ajan. Tutkimuksen analysoimiseen k\u00e4ytettiin SPSS Statictics 27 -ohjelmaa. V\u00e4h\u00e4n ja paljon liikkuvien lasten fyysisen aktiivisuuden erojen selvitt\u00e4miseen k\u00e4ytettiin Mann Whitneyn U-testi\u00e4 ja ristiintaulukointia. Taustamuuttujina olivat lapsen ik\u00e4 ja sukupuoli sek\u00e4 vanhemman sukupuoli ja koulutustausta.\nTutkimuksen paljon liikkuvat lapset liikkuivat keskim\u00e4\u00e4rin 13 minuuttia tunnissa enemm\u00e4n kuin tutkimuksen v\u00e4h\u00e4n liikkuvat lapset. Tutkimuksen mukaan lasten vanhempien fyysinen aktiivisuus ei vaikuta lapsen liikkumisen m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4n. Vanhempien antamalla tuella sen sijaan oli yhteytt\u00e4 lapsen fyysiseen aktiivisuuteen. Vanhempien tuen m\u00e4\u00e4r\u00e4 ei kuitenkaan ollut yhteydess\u00e4 ohjatun liikunnan harrastamiseen, sill\u00e4 sek\u00e4 paljon ett\u00e4 v\u00e4h\u00e4n liikkuvat lapset harrastivat ohjattua liikuntaa l\u00e4hes yht\u00e4 paljon. Tutkimuksessa selvisi my\u00f6s, ett\u00e4 paljon liikkuvat lapset ulkoilivat hieman enemm\u00e4n kuin v\u00e4h\u00e4n liikkuvat lapset.\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen perusteella saatiin viitteit\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 lapsen fyysisen aktiivisuuden kannalta vanhemman omaa fyysist\u00e4 aktiivisuutta t\u00e4rke\u00e4mp\u00e4\u00e4 on vanhemman antama tuki. Erilaiset tukimuodot ja niiden merkitys tulisi tuoda vanhempien tietoisuuteen, jotta vanhempi voi tukea lastaan jo varhaisessa vaiheessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The aim of the thesis was to find out how the children with low and high mobility differed from their peers among these groups. The study looked at the relationship between parental support and their physical activity and children\u2019s physical activity. In addition, the study examined the relationship between the child's friends and physical activities and the child's physical activity. The physical activity of the children was surveyed with a questionnaire and objective measurements, the physical activity of the parents only with a questionnaire. The study compared the exercise habits of children with low and high physical activity and their families, as well as the amount of support provided by parents.\nThe research material was collected during 2018\u20132020 as part of the Faculty of Sport Science of the University of Jyv\u00e4skyl\u00e4's Liikkuva perhe -project. The three-year follow-up study examined the activity of children aged 7\u201310 years using both a questionnaire and an objective measurement, as well as the factors behind the physical activity. The questionnaire also examined the parents' physical activity and the support they provided for the children's mobility. A total of 105 children with low physical activity and children with 107 high physical activity and their parents were selected for the study. In the Liikkuva Perhe -project, children\u2019s physical activity was measured with a hip-type motion meter for one week. SPSS Statistics 27 was used to analyze the study. The Mann Whitney U-test and cross-tabulation were used to determine the differences in physical activity between the children with low- and high-physical activity. The background variables were the age and sex of the child and the gender and educational background of the parent.\nThe children with high-physical activity in this study were on average of 13 minutes per hour physically more active than the study\u2019s low-physical active children. According to the study, the physical activity of the children\u2019s parents does not affect the amount of movement of the child. The support provided by the parents, on the other hand, was related to the child\u2019s physical activity. However, the amount of parental support was not related to guided physical activity, as both high- and low-physical active children practiced guided physical activity almost equally. It was also discovered that children with high physical activity performed more outdoors activities than children with low physical activity.\nBased on this study, there were indications that parental support is more important than the parent's own physical activity in terms of the child's physical activity. Different forms of support and their importance should be brought to the attention of parents as early as possible so the parent can support their child at an early stage.\n\nKeywords: Physical activity, exercise habits, parental support, guided exercise", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-05-11T05:45:40Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-05-11T05:45:40Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "58", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vanhempien antama tuki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ohjattu liikunta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "V\u00e4h\u00e4n ja paljon liikkuvien lasten liikuntatottumusten taustalla esiintyvi\u00e4 syit\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202205112632", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fyysinen aktiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikuntaharrastus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vanhemmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikuntatottumukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_80982
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:35Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/8108815d-1ff9-4a73-8f7b-4ba065922016\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202205112632.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kaitsalmi, Linda Parikka, Susanna Vähän ja paljon liikkuvien lasten liikuntatottumusten taustalla esiintyviä syitä vanhempien antama tuki ohjattu liikunta Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 fyysinen aktiivisuus liikunta lapset (ikäryhmät) liikuntaharrastus vanhemmat liikuntatottumukset
title Vähän ja paljon liikkuvien lasten liikuntatottumusten taustalla esiintyviä syitä
title_full Vähän ja paljon liikkuvien lasten liikuntatottumusten taustalla esiintyviä syitä
title_fullStr Vähän ja paljon liikkuvien lasten liikuntatottumusten taustalla esiintyviä syitä Vähän ja paljon liikkuvien lasten liikuntatottumusten taustalla esiintyviä syitä
title_full_unstemmed Vähän ja paljon liikkuvien lasten liikuntatottumusten taustalla esiintyviä syitä Vähän ja paljon liikkuvien lasten liikuntatottumusten taustalla esiintyviä syitä
title_short Vähän ja paljon liikkuvien lasten liikuntatottumusten taustalla esiintyviä syitä
title_sort vähän ja paljon liikkuvien lasten liikuntatottumusten taustalla esiintyviä syitä
title_txtP Vähän ja paljon liikkuvien lasten liikuntatottumusten taustalla esiintyviä syitä
topic vanhempien antama tuki ohjattu liikunta Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 fyysinen aktiivisuus liikunta lapset (ikäryhmät) liikuntaharrastus vanhemmat liikuntatottumukset
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education fyysinen aktiivisuus lapset (ikäryhmät) liikunta liikuntaharrastus liikuntatottumukset ohjattu liikunta vanhemmat vanhempien antama tuki
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80982 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205112632
work_keys_str_mv AT kaitsalmilinda vähänjapaljonliikkuvienlastenliikuntatottumustentaustallaesiintyviäsyitä