Усвоение лексики русского языка с помощью метода «языковой душ» в детском саду – Usvoenie leksiki russkogo âzyka s pomoŝȗ metoda «âzykovoi duš» v detskom sadu (Venäjän kielen sanaston omaksuminen päiväkodissa kielisuihkutusmetodia apuna käyttäen)

Hallituksen päätöksen myötä ensimmäisen vieraan kielen opetus alkaa jo 1. luokalla, minkä tarkoituksena on monipuolistaa suomalaisten kielitaitoa koulun alusta lähtien. Tässä pro gradu -tutkielmassa perehdyn kielisuihkutukseen ja sen hyödyllisyyteen sanaston oppimisen näkökulmasta. Kielisuihkutuksen...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Dahl, Kia
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:rus
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80981
_version_ 1826225728115441664
author Dahl, Kia
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Dahl, Kia Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Dahl, Kia Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Dahl, Kia
datasource_str_mv jyx
description Hallituksen päätöksen myötä ensimmäisen vieraan kielen opetus alkaa jo 1. luokalla, minkä tarkoituksena on monipuolistaa suomalaisten kielitaitoa koulun alusta lähtien. Tässä pro gradu -tutkielmassa perehdyn kielisuihkutukseen ja sen hyödyllisyyteen sanaston oppimisen näkökulmasta. Kielisuihkutuksen keskeinen idea on innostaa oppija uuden kielen pariin, jotta hän jatkaisi kyseisen kielen opiskelua. Aineisto on kerätty teettämällä sanastotesti kahden keskisuomalaisen päiväkodin 5 ̶ 6-vuotiailla lapsilla. Sanastotestiä edelsi 12 kertaa noin puolen tunnin mittaisia venäjän kielen kielisuihkutuskertoja. Noin viikon kuluttua kielisuihkutuksen päättymisestä suoritettiin ensimmäinen sanastotesti ja siihen osallistui 15 lasta. Sama testi toistettiin kuukauden kuluttua samoilla osallistujilla. Tutkittavien tuli sanastotesteissä reagoida tervehdykseen sekä kertoa nimensä ja ikänsä venäjäksi. Lisäksi heidän tuli nimetä näkemiään kuvakortteja venäjäksi sekä osoittaa venäjäksi kuulemiansa sanoja vastaavia kuvakortteja. Koska tutkittavani olivat nuoria lapsia, oli heillä vajaa luku- ja kirjoitustaito, joten testasin ainoastaan tutkittavien kykyä nimetä sanoja sekä tunnistaa niitä heidän kuulemansa perusteella. Sanastotesteistä tehtiin regressioanalyysi, ja tuloksesta 70 %:ssa sanojen osaaminen selittyy kielisuihkutuskerroille osallistumisen määrällä. Kuukauden jälkeen toistetussa samassa sanastotestissä – joka viestii täsmällisemmin lapsen kyvystä oppia sanoja ja tallettaa niitä pitkäkestoiseen muistiin – 64 % selittyi osallistumiskertojen määrällä. Saatu tulos voi myös kuvastaa tutkittavien henkilöiden motivaatiota tai sen alhaisuutta.
first_indexed 2022-05-11T20:04:13Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "L\u00e4hteenm\u00e4ki, Mika", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Dahl, Kia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-05-11T05:42:50Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-05-11T05:42:50Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80981", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Hallituksen p\u00e4\u00e4t\u00f6ksen my\u00f6t\u00e4 ensimm\u00e4isen vieraan kielen opetus alkaa jo\n1. luokalla, mink\u00e4 tarkoituksena on monipuolistaa suomalaisten kielitaitoa\nkoulun alusta l\u00e4htien. T\u00e4ss\u00e4 pro gradu -tutkielmassa perehdyn\nkielisuihkutukseen ja sen hy\u00f6dyllisyyteen sanaston oppimisen n\u00e4k\u00f6kulmasta.\nKielisuihkutuksen keskeinen idea on innostaa oppija uuden kielen pariin, jotta\nh\u00e4n jatkaisi kyseisen kielen opiskelua.\n\nAineisto on ker\u00e4tty teett\u00e4m\u00e4ll\u00e4 sanastotesti kahden keskisuomalaisen\np\u00e4iv\u00e4kodin 5 \u0336 6-vuotiailla lapsilla. Sanastotesti\u00e4 edelsi 12 kertaa noin puolen\ntunnin mittaisia ven\u00e4j\u00e4n kielen kielisuihkutuskertoja. Noin viikon kuluttua\nkielisuihkutuksen p\u00e4\u00e4ttymisest\u00e4 suoritettiin ensimm\u00e4inen sanastotesti ja siihen\nosallistui 15 lasta. Sama testi toistettiin kuukauden kuluttua samoilla\nosallistujilla. Tutkittavien tuli sanastotesteiss\u00e4 reagoida tervehdykseen sek\u00e4\nkertoa nimens\u00e4 ja ik\u00e4ns\u00e4 ven\u00e4j\u00e4ksi. Lis\u00e4ksi heid\u00e4n tuli nimet\u00e4 n\u00e4kemi\u00e4\u00e4n\nkuvakortteja ven\u00e4j\u00e4ksi sek\u00e4 osoittaa ven\u00e4j\u00e4ksi kuulemiansa sanoja vastaavia\nkuvakortteja. Koska tutkittavani olivat nuoria lapsia, oli heill\u00e4 vajaa luku- ja\nkirjoitustaito, joten testasin ainoastaan tutkittavien kyky\u00e4 nimet\u00e4 sanoja sek\u00e4\ntunnistaa niit\u00e4 heid\u00e4n kuulemansa perusteella.\n\nSanastotesteist\u00e4 tehtiin regressioanalyysi, ja tuloksesta 70 %:ssa sanojen\nosaaminen selittyy kielisuihkutuskerroille osallistumisen m\u00e4\u00e4r\u00e4ll\u00e4. Kuukauden\nj\u00e4lkeen toistetussa samassa sanastotestiss\u00e4 \u2013 joka viestii t\u00e4sm\u00e4llisemmin lapsen\nkyvyst\u00e4 oppia sanoja ja tallettaa niit\u00e4 pitk\u00e4kestoiseen muistiin \u2013 64 % selittyi\nosallistumiskertojen m\u00e4\u00e4r\u00e4ll\u00e4. Saatu tulos voi my\u00f6s kuvastaa tutkittavien\nhenkil\u00f6iden motivaatiota tai sen alhaisuutta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-05-11T05:42:50Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-05-11T05:42:50Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "56", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "rus", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kielisuihkutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "varhainen kielenopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kaksivuotinen esiopetuskokeilu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u0423\u0441\u0432\u043e\u0435\u043d\u0438\u0435 \u043b\u0435\u043a\u0441\u0438\u043a\u0438 \u0440\u0443\u0441\u0441\u043a\u043e\u0433\u043e \u044f\u0437\u044b\u043a\u0430 \u0441 \u043f\u043e\u043c\u043e\u0449\u044c\u044e \u043c\u0435\u0442\u043e\u0434\u0430 \u00ab\u044f\u0437\u044b\u043a\u043e\u0432\u043e\u0439 \u0434\u0443\u0448\u00bb \u0432 \u0434\u0435\u0442\u0441\u043a\u043e\u043c \u0441\u0430\u0434\u0443 \u2013 Usvoenie leksiki russkogo \u00e2zyka s pomo\u015d\u0217 metoda \u00ab\u00e2zykovoi du\u0161\u00bb v detskom sadu (Ven\u00e4j\u00e4n kielen sanaston omaksuminen p\u00e4iv\u00e4kodissa kielisuihkutusmetodia apuna k\u00e4ytt\u00e4en)", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202205112631", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ven\u00e4j\u00e4n kieli ja kulttuuri", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Russian Language and Culture", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "312", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esiopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sanastot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ven\u00e4j\u00e4n kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_80981
language rus
last_indexed 2025-02-18T10:55:45Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e83fc242-d309-40c0-a8ab-153637f7b41d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202205112631.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Dahl, Kia Усвоение лексики русского языка с помощью метода «языковой душ» в детском саду – Usvoenie leksiki russkogo âzyka s pomoŝȗ metoda «âzykovoi duš» v detskom sadu (Venäjän kielen sanaston omaksuminen päiväkodissa kielisuihkutusmetodia apuna käyttäen) kielisuihkutus varhainen kielenopetus kaksivuotinen esiopetuskokeilu Venäjän kieli ja kulttuuri Russian Language and Culture 312 esiopetus sanastot kieltenopetus venäjän kieli
title Усвоение лексики русского языка с помощью метода «языковой душ» в детском саду – Usvoenie leksiki russkogo âzyka s pomoŝȗ metoda «âzykovoi duš» v detskom sadu (Venäjän kielen sanaston omaksuminen päiväkodissa kielisuihkutusmetodia apuna käyttäen)
title_full Усвоение лексики русского языка с помощью метода «языковой душ» в детском саду – Usvoenie leksiki russkogo âzyka s pomoŝȗ metoda «âzykovoi duš» v detskom sadu (Venäjän kielen sanaston omaksuminen päiväkodissa kielisuihkutusmetodia apuna käyttäen)
title_fullStr Усвоение лексики русского языка с помощью метода «языковой душ» в детском саду – Usvoenie leksiki russkogo âzyka s pomoŝȗ metoda «âzykovoi duš» v detskom sadu (Venäjän kielen sanaston omaksuminen päiväkodissa kielisuihkutusmetodia apuna käyttäen) Усвоение лексики русского языка с помощью метода «языковой душ» в детском саду – Usvoenie leksiki russkogo âzyka s pomoŝȗ metoda «âzykovoi duš» v detskom sadu (Venäjän kielen sanaston omaksuminen päiväkodissa kielisuihkutusmetodia apuna käyttäen)
title_full_unstemmed Усвоение лексики русского языка с помощью метода «языковой душ» в детском саду – Usvoenie leksiki russkogo âzyka s pomoŝȗ metoda «âzykovoi duš» v detskom sadu (Venäjän kielen sanaston omaksuminen päiväkodissa kielisuihkutusmetodia apuna käyttäen) Усвоение лексики русского языка с помощью метода «языковой душ» в детском саду – Usvoenie leksiki russkogo âzyka s pomoŝȗ metoda «âzykovoi duš» v detskom sadu (Venäjän kielen sanaston omaksuminen päiväkodissa kielisuihkutusmetodia apuna käyttäen)
title_short Усвоение лексики русского языка с помощью метода «языковой душ» в детском саду – Usvoenie leksiki russkogo âzyka s pomoŝȗ metoda «âzykovoi duš» v detskom sadu (Venäjän kielen sanaston omaksuminen päiväkodissa kielisuihkutusmetodia apuna käyttäen)
title_sort усвоение лексики русского языка с помощью метода языковой душ в детском саду usvoenie leksiki russkogo âzyka s pomoŝȗ metoda âzykovoi duš v detskom sadu venäjän kielen sanaston omaksuminen päiväkodissa kielisuihkutusmetodia apuna käyttäen
title_txtP Усвоение лексики русского языка с помощью метода «языковой душ» в детском саду – Usvoenie leksiki russkogo âzyka s pomoŝȗ metoda «âzykovoi duš» v detskom sadu (Venäjän kielen sanaston omaksuminen päiväkodissa kielisuihkutusmetodia apuna käyttäen)
topic kielisuihkutus varhainen kielenopetus kaksivuotinen esiopetuskokeilu Venäjän kieli ja kulttuuri Russian Language and Culture 312 esiopetus sanastot kieltenopetus venäjän kieli
topic_facet 312 Russian Language and Culture Venäjän kieli ja kulttuuri esiopetus kaksivuotinen esiopetuskokeilu kielisuihkutus kieltenopetus sanastot varhainen kielenopetus venäjän kieli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80981 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205112631
work_keys_str_mv AT dahlkia usvoenieleksikirusskogoâzykaspomoŝʹûmetodaâzykovojdušvdetskomsaduusvoenieleksikirusskogo