Усвоение лексики русского языка с помощью метода «языковой душ» в детском саду – Usvoenie leksiki russkogo âzyka s pomoŝȗ metoda «âzykovoi duš» v detskom sadu (Venäjän kielen sanaston omaksuminen päiväkodissa kielisuihkutusmetodia apuna käyttäen)

Hallituksen päätöksen myötä ensimmäisen vieraan kielen opetus alkaa jo 1. luokalla, minkä tarkoituksena on monipuolistaa suomalaisten kielitaitoa koulun alusta lähtien. Tässä pro gradu -tutkielmassa perehdyn kielisuihkutukseen ja sen hyödyllisyyteen sanaston oppimisen näkökulmasta. Kielisuihkutuksen...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Dahl, Kia
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:rus
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80981
Kuvaus
Yhteenveto:Hallituksen päätöksen myötä ensimmäisen vieraan kielen opetus alkaa jo 1. luokalla, minkä tarkoituksena on monipuolistaa suomalaisten kielitaitoa koulun alusta lähtien. Tässä pro gradu -tutkielmassa perehdyn kielisuihkutukseen ja sen hyödyllisyyteen sanaston oppimisen näkökulmasta. Kielisuihkutuksen keskeinen idea on innostaa oppija uuden kielen pariin, jotta hän jatkaisi kyseisen kielen opiskelua. Aineisto on kerätty teettämällä sanastotesti kahden keskisuomalaisen päiväkodin 5 ̶ 6-vuotiailla lapsilla. Sanastotestiä edelsi 12 kertaa noin puolen tunnin mittaisia venäjän kielen kielisuihkutuskertoja. Noin viikon kuluttua kielisuihkutuksen päättymisestä suoritettiin ensimmäinen sanastotesti ja siihen osallistui 15 lasta. Sama testi toistettiin kuukauden kuluttua samoilla osallistujilla. Tutkittavien tuli sanastotesteissä reagoida tervehdykseen sekä kertoa nimensä ja ikänsä venäjäksi. Lisäksi heidän tuli nimetä näkemiään kuvakortteja venäjäksi sekä osoittaa venäjäksi kuulemiansa sanoja vastaavia kuvakortteja. Koska tutkittavani olivat nuoria lapsia, oli heillä vajaa luku- ja kirjoitustaito, joten testasin ainoastaan tutkittavien kykyä nimetä sanoja sekä tunnistaa niitä heidän kuulemansa perusteella. Sanastotesteistä tehtiin regressioanalyysi, ja tuloksesta 70 %:ssa sanojen osaaminen selittyy kielisuihkutuskerroille osallistumisen määrällä. Kuukauden jälkeen toistetussa samassa sanastotestissä – joka viestii täsmällisemmin lapsen kyvystä oppia sanoja ja tallettaa niitä pitkäkestoiseen muistiin – 64 % selittyi osallistumiskertojen määrällä. Saatu tulos voi myös kuvastaa tutkittavien henkilöiden motivaatiota tai sen alhaisuutta.