Oppilaan visuaalisen hahmottamisen vaikeudet opettajien kertomana näkökulmina koulun arki ja matematiikan oppiminen

Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata alkuopetusikäisen oppilaan toimintaa koulun arjessa ja matematiikan opiskelussa, silloin kun visuaalisen hahmottamisen taidoissa on vaikeuksia. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, millaista tukea visuaalisen hahmottamisen vaikeuksiin annetaan. T...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kiiski, Kati
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80978
_version_ 1826225708387532800
author Kiiski, Kati
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kiiski, Kati Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kiiski, Kati Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kiiski, Kati
datasource_str_mv jyx
description Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata alkuopetusikäisen oppilaan toimintaa koulun arjessa ja matematiikan opiskelussa, silloin kun visuaalisen hahmottamisen taidoissa on vaikeuksia. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, millaista tukea visuaalisen hahmottamisen vaikeuksiin annetaan. Tutkimusilmiötä lähestyttiin fenomenologis- hermeneuttisella tutkimus-otteella ja tarkoituksena on ollut kerätä käsityksellistä tietoa alakoulukontekstissa. Tutkimusjoukko koostui seitsemästä luokanopettajasta, joita haastateltiin lähi- etä- ja sähköpostihaastatteluiden avulla tammi- helmikuussa 2022. Aineiston analyysi tehtiin sisällönanalyysin keinoin. Visuaalisen hahmottamisen vaikeudet näkyvät oppilaan toiminnassa haasteina sosiaalisissa ja toiminnallisissa tilanteissa sekä tehtävätyöskentelyssä. Matematiikan oppimisessa vaikeudet tulivat esiin lukujen ja laskutoimitusten oppimisen vaikeuksina sekä haasteina ajattelun taidoissa. Keskeisenä tukikeinona matematiikan oppimisessa on konkreettisten välineiden käyttäminen sekä tehtävien mukauttaminen yksilöllisesti. Myös aikuisen ohjauksellinen tuki nähtiin tärkeänä. Tutkimuksen perusteella visuaalisen hahmottamisen vaikeus näkyy erilaisilla tavoilla oppilaan kouluarjessa sekä oppimisessa. Vaikka vaikeudet näkyvät selkeästi oppilaan toiminnassa, kokivat opettajat vaikeuksien tunnistamisessa silti epävarmuutta. Kokonaisuudessaan hahmottamisen vaikeuksien tunnistaminen on erittäin tärkeää, jotta oppilas saa tarvitsemaansa tukea. Myönteisyyttä ja positiivisuutta korostava ohjauksellinen tuki on oppilaalle tärkeää oppimisen vaikeuden syystä riippumatta.
first_indexed 2022-05-11T20:04:13Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Raittila, Raija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kiiski, Kati", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-05-11T05:36:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-05-11T05:36:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80978", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata alkuopetusik\u00e4isen oppilaan toimintaa koulun arjessa ja matematiikan opiskelussa, silloin kun visuaalisen hahmottamisen taidoissa on vaikeuksia. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa selvitettiin, millaista tukea visuaalisen hahmottamisen vaikeuksiin annetaan.\nTutkimusilmi\u00f6t\u00e4 l\u00e4hestyttiin fenomenologis- hermeneuttisella tutkimus-otteella ja tarkoituksena on ollut ker\u00e4t\u00e4 k\u00e4sityksellist\u00e4 tietoa alakoulukontekstissa. Tutkimusjoukko koostui seitsem\u00e4st\u00e4 luokanopettajasta, joita haastateltiin l\u00e4hi- et\u00e4- ja s\u00e4hk\u00f6postihaastatteluiden avulla tammi- helmikuussa 2022. Aineiston analyysi tehtiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin.\nVisuaalisen hahmottamisen vaikeudet n\u00e4kyv\u00e4t oppilaan toiminnassa haasteina sosiaalisissa ja toiminnallisissa tilanteissa sek\u00e4 teht\u00e4v\u00e4ty\u00f6skentelyss\u00e4. Matematiikan oppimisessa vaikeudet tulivat esiin lukujen ja laskutoimitusten oppimisen vaikeuksina sek\u00e4 haasteina ajattelun taidoissa. Keskeisen\u00e4 tukikeinona matematiikan oppimisessa on konkreettisten v\u00e4lineiden k\u00e4ytt\u00e4minen sek\u00e4 teht\u00e4vien mukauttaminen yksil\u00f6llisesti. My\u00f6s aikuisen ohjauksellinen tuki n\u00e4htiin t\u00e4rke\u00e4n\u00e4. Tutkimuksen perusteella visuaalisen hahmottamisen vaikeus n\u00e4kyy erilaisilla tavoilla oppilaan kouluarjessa sek\u00e4 oppimisessa. Vaikka vaikeudet n\u00e4kyv\u00e4t selke\u00e4sti oppilaan toiminnassa, kokivat opettajat vaikeuksien tunnistamisessa silti ep\u00e4varmuutta. Kokonaisuudessaan hahmottamisen vaikeuksien tunnistaminen on eritt\u00e4in t\u00e4rke\u00e4\u00e4, jotta oppilas saa tarvitsemaansa tukea. My\u00f6nteisyytt\u00e4 ja positiivisuutta korostava ohjauksellinen tuki on oppilaalle t\u00e4rke\u00e4\u00e4 oppimisen vaikeuden syyst\u00e4 riippumatta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-05-11T05:36:12Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-05-11T05:36:12Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "108", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "visuaalinen hahmottaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Oppilaan visuaalisen hahmottamisen vaikeudet opettajien kertomana : n\u00e4k\u00f6kulmina koulun arki ja matematiikan oppiminen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202205112628", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matematiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisvaikeudet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hahmottaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matemaattiset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alkuopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "avaruudellinen hahmottaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_80978
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:52Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/168e7579-046f-4296-8f71-603ca5f9d1b9\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202205112628.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kiiski, Kati Oppilaan visuaalisen hahmottamisen vaikeudet opettajien kertomana : näkökulmina koulun arki ja matematiikan oppiminen visuaalinen hahmottaminen Erityispedagogiikka Special Education 101 matematiikka oppiminen oppimisvaikeudet hahmottaminen lapset (ikäryhmät) matemaattiset taidot alkuopetus oppilaat avaruudellinen hahmottaminen
title Oppilaan visuaalisen hahmottamisen vaikeudet opettajien kertomana : näkökulmina koulun arki ja matematiikan oppiminen
title_full Oppilaan visuaalisen hahmottamisen vaikeudet opettajien kertomana : näkökulmina koulun arki ja matematiikan oppiminen
title_fullStr Oppilaan visuaalisen hahmottamisen vaikeudet opettajien kertomana : näkökulmina koulun arki ja matematiikan oppiminen Oppilaan visuaalisen hahmottamisen vaikeudet opettajien kertomana : näkökulmina koulun arki ja matematiikan oppiminen
title_full_unstemmed Oppilaan visuaalisen hahmottamisen vaikeudet opettajien kertomana : näkökulmina koulun arki ja matematiikan oppiminen Oppilaan visuaalisen hahmottamisen vaikeudet opettajien kertomana : näkökulmina koulun arki ja matematiikan oppiminen
title_short Oppilaan visuaalisen hahmottamisen vaikeudet opettajien kertomana
title_sort oppilaan visuaalisen hahmottamisen vaikeudet opettajien kertomana näkökulmina koulun arki ja matematiikan oppiminen
title_sub näkökulmina koulun arki ja matematiikan oppiminen
title_txtP Oppilaan visuaalisen hahmottamisen vaikeudet opettajien kertomana : näkökulmina koulun arki ja matematiikan oppiminen
topic visuaalinen hahmottaminen Erityispedagogiikka Special Education 101 matematiikka oppiminen oppimisvaikeudet hahmottaminen lapset (ikäryhmät) matemaattiset taidot alkuopetus oppilaat avaruudellinen hahmottaminen
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education alkuopetus avaruudellinen hahmottaminen hahmottaminen lapset (ikäryhmät) matemaattiset taidot matematiikka oppilaat oppiminen oppimisvaikeudet visuaalinen hahmottaminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80978 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205112628
work_keys_str_mv AT kiiskikati oppilaanvisuaalisenhahmottamisenvaikeudetopettajienkertomananäkökulminakoulunarkijama