Ketterä 7-9 -oppikirjan kirjoitustehtäviä ja -käsityksiä

Tutkimus tarkastelee yläkoulun suomi toisena kielenä -oppilaille suunnatun Ketterä 7–9 -oppikirjan kirjoittamisen osa-alueen kirjoitustehtäviä. Tutkimuksen tavoitteena on kuvata tehtäviä, niissä heijastuvia kirjoituskäsityksiä sekä painotuksia tehtävien ja käsitysten välillä. Tutkimuskysymyksiä ovat...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tytärniemi, Hanna
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80976
Description
Summary:Tutkimus tarkastelee yläkoulun suomi toisena kielenä -oppilaille suunnatun Ketterä 7–9 -oppikirjan kirjoittamisen osa-alueen kirjoitustehtäviä. Tutkimuksen tavoitteena on kuvata tehtäviä, niissä heijastuvia kirjoituskäsityksiä sekä painotuksia tehtävien ja käsitysten välillä. Tutkimuskysymyksiä ovat: 1. Millaisten tehtävien avulla kirjoittamista harjoitellaan oppikirjassa ja mitkä tehtävätyypit painottuvat? 2. Millaisia kirjoittamiskäsityksiä kirjoitustehtävistä heijastuu ja mitkä käsitykset painottuvat? Tutkimusaineisto koostuu 50 tehtävästä, joissa ohjeistetaan kirjoittamaan yli virkkeen mittaisia vastauksia. Kirjoittaminen on käsitetty tutkimuksessa osana tekstitaitoja sekä laajasti uuden kirjoittamisen käsitteen avulla. Tutkimus on toteutettu teoriaohjaavana sisällönanalyysina, jossa kirjoituskäsitysten analyysia ohjaa Ivaničin (2004) kirjoittamisen diskurssien teoria. Analyysissa aineiston tehtävistä muodostui sisältöjen perusteella seitsemään luokkaa: tehtävät, joihin vastataan kirjoittamalla, prosessikirjoittaminen, tekstin korjaaminen ja muokkaaminen, tekstilajin pohjalta kirjoittaminen, aineistopohjainen kirjoittaminen, aiheen pohjalta kirjoittaminen sekä kuvien ottaminen. Aineisto on lisäksi eritelty tehtävien lukumääriä kuvaavaan taulukkoon, joka kuvastaa painotuksia tehtävätyyppien välillä. Aineistossa on luokittelun perusteella monipuolisesti erilaisia tehtäviä, mutta niiden väliset painotukset ovat selkeitä. Analyysin mukaan suurin osa tehtävistä on vastaa kirjoittamalla -tyyppisiä tai prosessikirjoittamisen tehtäviä. Myös kirjoituskäsitysten välillä on selkeitä painotuksia. Tehtävissä heijastuu kaikkien Ivaničin (2004) diskurssien mukaiset kirjoituskäsitykset, mutta selkeästi eniten näkyvät prosessi- sekä genrediskurssin käsitykset kirjoittamisesta ja sen oppimisesta.