"Lähtökohta on se, että kaikki osallistuu kaikkeen ja me aikuiset mahdollistetaan se osallistuminen" varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia erityistä tukea saavien lasten osallistumisen toteutumisesta

Kandidaatintutkielmamme tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia erityistä tukea saavien lasten osallistumisen toteutumisesta ja tukemisesta. Halusimme selvittää, millaiset asiat mahdollistavat osallistumisen toteutumisen ja millaisia konkreettisia tukikeinoja varhaiskasv...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Markkinen, Karoliina, Kuusela, Millariina
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80975
_version_ 1826225805305315328
author Markkinen, Karoliina Kuusela, Millariina
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Markkinen, Karoliina Kuusela, Millariina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Markkinen, Karoliina Kuusela, Millariina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Markkinen, Karoliina
datasource_str_mv jyx
description Kandidaatintutkielmamme tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia erityistä tukea saavien lasten osallistumisen toteutumisesta ja tukemisesta. Halusimme selvittää, millaiset asiat mahdollistavat osallistumisen toteutumisen ja millaisia konkreettisia tukikeinoja varhaiskasvatuksen kentällä käytetään osallistumisen tukemiseen. Tutkimus toteutettiin kevään 2022 aikana haastattelemalla kuutta var-haiskasvatuksen opettajaa. Haastattelut toteutettiin etäyhteyksin Zoom-sovelluksen kautta. Hyödynsimme haastatteluissa puolistrukturoitua teema-haastattelua ja analysoimme aineistomme laadullisella aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Haastateltavat kuvasivat, että erityistä tukea saavat lapset osallistuivat lähtökohtaisesti samaan toimintaan muiden lasten kanssa. Haastateltavien mukaan tukeminen oli arkipäivää, eivätkä he kokeneet sitä taakkana. Osallistumisen mahdollistajina pidettiin riittäviä resursseja, moniammatillista yhteistyötä, työntekijöiden koulutusta ja motivoituneisuutta sekä toimivaa tiimityöskentelyä. Keskeisimpiä konkreettisia tukikeinoja olivat visuaaliset ja kommunikointia tukevat keinot, ympäristöön ja vertaisryhmään liittyvät keinot, työntekijöiden rooli sekä apuvälineet. Tuloksista voidaan päätellä, että erityistä tukea saava lapsi koetaan samanarvoiseksi ryhmän jäseneksi kuin muutkin lapset. Tasa-arvoisen osallistumisen näkökulmasta kasvattajien koulutus ja suhtautuminen erityisyyteen ovat isossa roolissa. Kasvattajien tehtävänä on mahdollistaa kaikkien lasten osallistumisen toteutuminen, eikä nähdä tuen tarpeita esteenä.
first_indexed 2022-05-11T20:04:13Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Iisakka, Riikka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Markkinen, Karoliina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kuusela, Millariina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-05-11T05:29:39Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-05-11T05:29:39Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80975", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kandidaatintutkielmamme tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia erityist\u00e4 tukea saavien lasten osallistumisen toteutumisesta ja tukemisesta. Halusimme selvitt\u00e4\u00e4, millaiset asiat mahdollistavat osallistumisen toteutumisen ja millaisia konkreettisia tukikeinoja varhaiskasvatuksen kent\u00e4ll\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n osallistumisen tukemiseen. \nTutkimus toteutettiin kev\u00e4\u00e4n 2022 aikana haastattelemalla kuutta var-haiskasvatuksen opettajaa. Haastattelut toteutettiin et\u00e4yhteyksin Zoom-sovelluksen kautta. Hy\u00f6dynsimme haastatteluissa puolistrukturoitua teema-haastattelua ja analysoimme aineistomme laadullisella aineistol\u00e4ht\u00f6isell\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysilla. Haastateltavat kuvasivat, ett\u00e4 erityist\u00e4 tukea saavat lapset osallistuivat l\u00e4ht\u00f6kohtaisesti samaan toimintaan muiden lasten kanssa. Haastateltavien mukaan tukeminen oli arkip\u00e4iv\u00e4\u00e4, eiv\u00e4tk\u00e4 he kokeneet sit\u00e4 taakkana. Osallistumisen mahdollistajina pidettiin riitt\u00e4vi\u00e4 resursseja, moniammatillista yhteisty\u00f6t\u00e4, ty\u00f6ntekij\u00f6iden koulutusta ja motivoituneisuutta sek\u00e4 toimivaa tiimity\u00f6skentely\u00e4. Keskeisimpi\u00e4 konkreettisia tukikeinoja olivat visuaaliset ja kommunikointia tukevat keinot, ymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n ja vertaisryhm\u00e4\u00e4n liittyv\u00e4t keinot, ty\u00f6ntekij\u00f6iden rooli sek\u00e4 apuv\u00e4lineet.\nTuloksista voidaan p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 erityist\u00e4 tukea saava lapsi koetaan samanarvoiseksi ryhm\u00e4n j\u00e4seneksi kuin muutkin lapset. Tasa-arvoisen osallistumisen n\u00e4k\u00f6kulmasta kasvattajien koulutus ja suhtautuminen erityisyyteen ovat isossa roolissa. Kasvattajien teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 on mahdollistaa kaikkien lasten osallistumisen toteutuminen, eik\u00e4 n\u00e4hd\u00e4 tuen tarpeita esteen\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-05-11T05:29:39Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-05-11T05:29:39Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "39", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"L\u00e4ht\u00f6kohta on se, ett\u00e4 kaikki osallistuu kaikkeen ja me aikuiset mahdollistetaan se osallistuminen\" : varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia erityist\u00e4 tukea saavien lasten osallistumisen toteutumisesta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202205112625", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityinen tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallistuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "inkluusio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatuksen opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_80975
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:56Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/1b05e3da-7702-46bc-82c4-d1f94526bf89\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202205112625.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Markkinen, Karoliina Kuusela, Millariina "Lähtökohta on se, että kaikki osallistuu kaikkeen ja me aikuiset mahdollistetaan se osallistuminen" : varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia erityistä tukea saavien lasten osallistumisen toteutumisesta Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 erityinen tuki varhaiskasvatus osallistuminen lapset (ikäryhmät) osallisuus inkluusio tukeminen varhaiskasvatuksen opettajat
title "Lähtökohta on se, että kaikki osallistuu kaikkeen ja me aikuiset mahdollistetaan se osallistuminen" : varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia erityistä tukea saavien lasten osallistumisen toteutumisesta
title_full "Lähtökohta on se, että kaikki osallistuu kaikkeen ja me aikuiset mahdollistetaan se osallistuminen" : varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia erityistä tukea saavien lasten osallistumisen toteutumisesta
title_fullStr "Lähtökohta on se, että kaikki osallistuu kaikkeen ja me aikuiset mahdollistetaan se osallistuminen" : varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia erityistä tukea saavien lasten osallistumisen toteutumisesta "Lähtökohta on se, että kaikki osallistuu kaikkeen ja me aikuiset mahdollistetaan se osallistuminen" : varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia erityistä tukea saavien lasten osallistumisen toteutumisesta
title_full_unstemmed "Lähtökohta on se, että kaikki osallistuu kaikkeen ja me aikuiset mahdollistetaan se osallistuminen" : varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia erityistä tukea saavien lasten osallistumisen toteutumisesta "Lähtökohta on se, että kaikki osallistuu kaikkeen ja me aikuiset mahdollistetaan se osallistuminen" : varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia erityistä tukea saavien lasten osallistumisen toteutumisesta
title_short "Lähtökohta on se, että kaikki osallistuu kaikkeen ja me aikuiset mahdollistetaan se osallistuminen"
title_sort lähtökohta on se että kaikki osallistuu kaikkeen ja me aikuiset mahdollistetaan se osallistuminen varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia erityistä tukea saavien lasten osallistumisen toteutumisesta
title_sub varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia erityistä tukea saavien lasten osallistumisen toteutumisesta
title_txtP "Lähtökohta on se, että kaikki osallistuu kaikkeen ja me aikuiset mahdollistetaan se osallistuminen" : varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia erityistä tukea saavien lasten osallistumisen toteutumisesta
topic Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 erityinen tuki varhaiskasvatus osallistuminen lapset (ikäryhmät) osallisuus inkluusio tukeminen varhaiskasvatuksen opettajat
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus erityinen tuki inkluusio lapset (ikäryhmät) osallistuminen osallisuus tukeminen varhaiskasvatuksen opettajat varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80975 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205112625
work_keys_str_mv AT markkinenkaroliina lähtökohtaonseettäkaikkiosallistuukaikkeenjameaikuisetmahdollistetaanseosalli