Lukiolaisten tyttöjen kokemuksia koululiikunnasta ja minäkuvasta

Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää miten koululiikunta vaikuttaa nuorten ajatuksiin ja käsityksiin omasta itsestä lukiolaisten tyttöjen näkökulmasta tarkasteltuna. Tavoitteena oli pyrkiä ymmärtämään koululiikuntaan ja minäkuvaan liittyviä kokemuksia nuorten itsensä kuvailemana. Lisäksi tut...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Huhtala, Jenna
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80974
_version_ 1826225741946159104
author Huhtala, Jenna
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Huhtala, Jenna Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Huhtala, Jenna Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Huhtala, Jenna
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää miten koululiikunta vaikuttaa nuorten ajatuksiin ja käsityksiin omasta itsestä lukiolaisten tyttöjen näkökulmasta tarkasteltuna. Tavoitteena oli pyrkiä ymmärtämään koululiikuntaan ja minäkuvaan liittyviä kokemuksia nuorten itsensä kuvailemana. Lisäksi tutkittiin oppilaiden kokemuksia liikunnanopettajan vaikutuksesta minäkuvaan sekä oppilaan liikunnannumeron merkitystä ajatuksiin liikunnallisesta pätevyydestä ja itsestä. Tutkielma toteutettiin laadullisin menetelmin fenomenologis-hermeneuttista tutkimusotetta soveltaen. Tutkimusaineisto kerättiin käyttäen puolistrukturoitua teemahaastattelumenetelmää. Haastatteluihin osallistui yhteensä viisi lukioikäistä tyttöä yhdestä eteläpohjalaisesta koulusta. Tutkimukseen osallistujat valittiin vapaaehtoisuuden perusteella. Haastattelun teemat olivat taustatiedot, minäkuva ja koululiikunta sekä liikuntaryhmän ja liikunnanopettajan vaikutus liikuntatunneilla. Haastattelujen kesto vaihteli 30 minuutista 52 minuuttiin. Litteroitua aineistoa kertyi yhteensä 95 sivua Times New Roman -fontilla, kirjasinkoolla 12 ja rivivälillä 1,5. Aineisto analysoitiin käyttämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Koululiikuntaan ja minäkuvaan liittyvistä kokemuksista muodostui 17 yläluokkaa, jotka yhdistyivät kahdeksi pääluokaksi: myönteiset ja kielteiset kokemukset koululiikunnasta ja itsestä. Liikunnanopettajan roolista minäkuvan tukemisessa muodostui kaksi pääluokkaa: opettajan myönteinen ja kielteinen vaikutus oppilaan minäkuvaan, joita edelsi yhteensä 11 yläluokkaa. Erityisesti pätevyyden kokemukset, yhteenkuuluvuus ja opettajalta saatu myönteinen palaute vahvistivat oppilaan minäkuvaa. Kielteisinä tekijöinä oppilaat kuvasivat keskinäistä vertailua sekä liikuntatunnin osaamiseen ja ulkonäköön liittyviä paineita. Myös ulkopuolelle jääminen, asenneongelmat ryhmässä ja vertaisten tai opettajan ikävä käyttäytyminen tunnilla vaikuttivat itseen kielteisellä tavalla. Liikunnannumeron vaikutuksesta koettuun pätevyyteen oppilaat olivat keskenään hieman eri mieltä. Enemmistön mukaan arvosanalla ei ollut juurikaan merkitystä käsitykseen koetusta pätevyydestä tai omasta itsestä. Tulosten perustella koululiikunta sisältää useita mahdollisuuksia tukea oppilaan minäkuvaa. Liikunnanopettaja voi esimerkiksi omilla tunne- ja vuorovaikutustaidoillaan sekä sujuvalla organisoinnilla vaikuttaa oppilaiden minäkuvaan myönteisesti. Epäonnistumiset salliva ja myönteinen oppimisilmapiiri edistää nuoren minäkuvan kehitystä toivotulla tavalla. Oppilaiden ajatusten kuuleminen edesauttaa yksilön huomioimista ja minäkuvan myönteisyyttä liikuntatunneilla. Tutkielman tuloksia voivat hyödyntää niin liikunnanopettajat kuin monet muutkin nuorten kanssa työskentelevät ammattilaiset.
first_indexed 2022-05-11T20:04:13Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Salin, Kasper", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Huhtala, Jenna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-05-11T05:27:30Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-05-11T05:27:30Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80974", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 miten koululiikunta vaikuttaa nuorten ajatuksiin ja k\u00e4sityksiin omasta itsest\u00e4 lukiolaisten tytt\u00f6jen n\u00e4k\u00f6kulmasta tarkasteltuna. Tavoitteena oli pyrki\u00e4 ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n koululiikuntaan ja min\u00e4kuvaan liittyvi\u00e4 kokemuksia nuorten itsens\u00e4 kuvailemana. Lis\u00e4ksi tutkittiin oppilaiden kokemuksia liikunnanopettajan vaikutuksesta min\u00e4kuvaan sek\u00e4 oppilaan liikunnannumeron merkityst\u00e4 ajatuksiin liikunnallisesta p\u00e4tevyydest\u00e4 ja itsest\u00e4. Tutkielma toteutettiin laadullisin menetelmin fenomenologis-hermeneuttista tutkimusotetta soveltaen. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin k\u00e4ytt\u00e4en puolistrukturoitua teemahaastattelumenetelm\u00e4\u00e4. Haastatteluihin osallistui yhteens\u00e4 viisi lukioik\u00e4ist\u00e4 tytt\u00f6\u00e4 yhdest\u00e4 etel\u00e4pohjalaisesta koulusta. Tutkimukseen osallistujat valittiin vapaaehtoisuuden perusteella. Haastattelun teemat olivat taustatiedot, min\u00e4kuva ja koululiikunta sek\u00e4 liikuntaryhm\u00e4n ja liikunnanopettajan vaikutus liikuntatunneilla. Haastattelujen kesto vaihteli 30 minuutista 52 minuuttiin. Litteroitua aineistoa kertyi yhteens\u00e4 95 sivua Times New Roman -fontilla, kirjasinkoolla 12 ja riviv\u00e4lill\u00e4 1,5. Aineisto analysoitiin k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4. Koululiikuntaan ja min\u00e4kuvaan liittyvist\u00e4 kokemuksista muodostui 17 yl\u00e4luokkaa, jotka yhdistyiv\u00e4t kahdeksi p\u00e4\u00e4luokaksi: my\u00f6nteiset ja kielteiset kokemukset koululiikunnasta ja itsest\u00e4. Liikunnanopettajan roolista min\u00e4kuvan tukemisessa muodostui kaksi p\u00e4\u00e4luokkaa: opettajan my\u00f6nteinen ja kielteinen vaikutus oppilaan min\u00e4kuvaan, joita edelsi yhteens\u00e4 11 yl\u00e4luokkaa. Erityisesti p\u00e4tevyyden kokemukset, yhteenkuuluvuus ja opettajalta saatu my\u00f6nteinen palaute vahvistivat oppilaan min\u00e4kuvaa. Kielteisin\u00e4 tekij\u00f6in\u00e4 oppilaat kuvasivat keskin\u00e4ist\u00e4 vertailua sek\u00e4 liikuntatunnin osaamiseen ja ulkon\u00e4k\u00f6\u00f6n liittyvi\u00e4 paineita. My\u00f6s ulkopuolelle j\u00e4\u00e4minen, asenneongelmat ryhm\u00e4ss\u00e4 ja vertaisten tai opettajan ik\u00e4v\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4ytyminen tunnilla vaikuttivat itseen kielteisell\u00e4 tavalla. Liikunnannumeron vaikutuksesta koettuun p\u00e4tevyyteen oppilaat olivat kesken\u00e4\u00e4n hieman eri mielt\u00e4. Enemmist\u00f6n mukaan arvosanalla ei ollut juurikaan merkityst\u00e4 k\u00e4sitykseen koetusta p\u00e4tevyydest\u00e4 tai omasta itsest\u00e4. Tulosten perustella koululiikunta sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 useita mahdollisuuksia tukea oppilaan min\u00e4kuvaa. Liikunnanopettaja voi esimerkiksi omilla tunne- ja vuorovaikutustaidoillaan sek\u00e4 sujuvalla organisoinnilla vaikuttaa oppilaiden min\u00e4kuvaan my\u00f6nteisesti. Ep\u00e4onnistumiset salliva ja my\u00f6nteinen oppimisilmapiiri edist\u00e4\u00e4 nuoren min\u00e4kuvan kehityst\u00e4 toivotulla tavalla. Oppilaiden ajatusten kuuleminen edesauttaa yksil\u00f6n huomioimista ja min\u00e4kuvan my\u00f6nteisyytt\u00e4 liikuntatunneilla. Tutkielman tuloksia voivat hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 niin liikunnanopettajat kuin monet muutkin nuorten kanssa ty\u00f6skentelev\u00e4t ammattilaiset.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-05-11T05:27:30Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-05-11T05:27:30Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "86", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lukiolaisten tytt\u00f6jen kokemuksia koululiikunnasta ja min\u00e4kuvasta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202205112624", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululiikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "min\u00e4kuva", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunnanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itsetunto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikuntakasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tyt\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_80974
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:54Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e3024c6c-0e28-4b4d-a0fe-ff764d3c25a7\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202205112624.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Huhtala, Jenna Lukiolaisten tyttöjen kokemuksia koululiikunnasta ja minäkuvasta Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 liikunta koululiikunta minäkuva nuoret liikunnanopettajat kokemukset oppilaat itsetunto liikuntakasvatus tytöt
title Lukiolaisten tyttöjen kokemuksia koululiikunnasta ja minäkuvasta
title_full Lukiolaisten tyttöjen kokemuksia koululiikunnasta ja minäkuvasta
title_fullStr Lukiolaisten tyttöjen kokemuksia koululiikunnasta ja minäkuvasta Lukiolaisten tyttöjen kokemuksia koululiikunnasta ja minäkuvasta
title_full_unstemmed Lukiolaisten tyttöjen kokemuksia koululiikunnasta ja minäkuvasta Lukiolaisten tyttöjen kokemuksia koululiikunnasta ja minäkuvasta
title_short Lukiolaisten tyttöjen kokemuksia koululiikunnasta ja minäkuvasta
title_sort lukiolaisten tyttöjen kokemuksia koululiikunnasta ja minäkuvasta
title_txtP Lukiolaisten tyttöjen kokemuksia koululiikunnasta ja minäkuvasta
topic Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 liikunta koululiikunta minäkuva nuoret liikunnanopettajat kokemukset oppilaat itsetunto liikuntakasvatus tytöt
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education itsetunto kokemukset koululiikunta liikunnanopettajat liikunta liikuntakasvatus minäkuva nuoret oppilaat tytöt
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80974 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205112624
work_keys_str_mv AT huhtalajenna lukiolaistentyttöjenkokemuksiakoululiikunnastajaminäkuvasta