Die diskursive Konstruktion einer nachhaltigen Unternehmensidentität auf der Webseite der BMW-AG

Kestävä kehitys on nykypäivänä merkittävä yhteiskunnallinen teema ja tärkeä osa-alue ilmastonmuutoksen torjunnassa. Tämä peilautuu myös liiketoimintaan ja autoteollisuuteen, joka parasta aikaa etsii sekä kehittää vaihtoehtoisia ratkaisuja perinteisten fossiilisten voimanlähteiden rinnalle. Tässä k...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Laajoki, Samuel
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:deu
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80964
_version_ 1826225803848843264
author Laajoki, Samuel
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Laajoki, Samuel Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Laajoki, Samuel Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Laajoki, Samuel
datasource_str_mv jyx
description Kestävä kehitys on nykypäivänä merkittävä yhteiskunnallinen teema ja tärkeä osa-alue ilmastonmuutoksen torjunnassa. Tämä peilautuu myös liiketoimintaan ja autoteollisuuteen, joka parasta aikaa etsii sekä kehittää vaihtoehtoisia ratkaisuja perinteisten fossiilisten voimanlähteiden rinnalle. Tässä kehityksessä sähköautojen rooli korostuu, mikä puolestaan luo yrityksille tarpeen kestävää kehitystä ja sähköisyyttä vaalivan yritysidentiteetin rakentamiselle. Tämä kandidaatintutkielma keskittyy selvittämään millä multimodaalisilla keinoilla ja miten BMW rakentaa itselleen kestävän kehityksen kannalta edullista yritysidentiteettiä. Huomiota kiinnitetään tässä yhteydessä esimerkiksi niin salienssiin, typografisiin ominaisuuksiin kuin myös argumentaatioonkin. Tutkimusaineistona käytetään BMW:n saksankielisten nettisivujen sähköautoja käsittelevää osiota. Tutkielma osoittaa BMW:n hyödyntävän nettisivuillaan lukuisia keinoja kestävää kehitystä tukevan yritysidentiteetin muodostamisessa. Huomiota pyritään ohjaamaan esiteltyihin sähköautoihin visuaalisten keinojen avulla, samalla kun esimerkiksi argumentaatiota hyödyntämällä osoitetaan valmistajan suhdetta näihin sähköisiin ajoneuvoihin ja alleviivataan niiden hankinnan kannattavuutta asiakkaan näkökulmasta. Tämän ohella aineiston pohjalta toteutetun analyysin kautta selviää myös ihmisten esitettävän BMW-sähköautojen rinnalla, tarkoituksena näin valmistajan kannalta suosiollisten ja ostopäätöstä tukevien assosiaatioiden herättäminen
first_indexed 2024-09-11T08:52:14Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Dlaske, Kati", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Laajoki, Samuel", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-05-10T06:15:22Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-05-10T06:15:22Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80964", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kest\u00e4v\u00e4 kehitys on nykyp\u00e4iv\u00e4n\u00e4 merkitt\u00e4v\u00e4 yhteiskunnallinen teema ja t\u00e4rke\u00e4 osa-alue ilmastonmuutoksen \ntorjunnassa. T\u00e4m\u00e4 peilautuu my\u00f6s liiketoimintaan ja autoteollisuuteen, joka parasta aikaa etsii sek\u00e4 kehitt\u00e4\u00e4 \nvaihtoehtoisia ratkaisuja perinteisten fossiilisten voimanl\u00e4hteiden rinnalle. T\u00e4ss\u00e4 kehityksess\u00e4 s\u00e4hk\u00f6autojen rooli \nkorostuu, mik\u00e4 puolestaan luo yrityksille tarpeen kest\u00e4v\u00e4\u00e4 kehityst\u00e4 ja s\u00e4hk\u00f6isyytt\u00e4 vaalivan yritysidentiteetin \nrakentamiselle. \nT\u00e4m\u00e4 kandidaatintutkielma keskittyy selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n mill\u00e4 multimodaalisilla keinoilla ja miten BMW rakentaa \nitselleen kest\u00e4v\u00e4n kehityksen kannalta edullista yritysidentiteetti\u00e4. Huomiota kiinnitet\u00e4\u00e4n t\u00e4ss\u00e4 yhteydess\u00e4 \nesimerkiksi niin salienssiin, typografisiin ominaisuuksiin kuin my\u00f6s argumentaatioonkin. Tutkimusaineistona \nk\u00e4ytet\u00e4\u00e4n BMW:n saksankielisten nettisivujen s\u00e4hk\u00f6autoja k\u00e4sittelev\u00e4\u00e4 osiota.\nTutkielma osoittaa BMW:n hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4n nettisivuillaan lukuisia keinoja kest\u00e4v\u00e4\u00e4 kehityst\u00e4 tukevan \nyritysidentiteetin muodostamisessa. Huomiota pyrit\u00e4\u00e4n ohjaamaan esiteltyihin s\u00e4hk\u00f6autoihin visuaalisten keinojen \navulla, samalla kun esimerkiksi argumentaatiota hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 osoitetaan valmistajan suhdetta n\u00e4ihin s\u00e4hk\u00f6isiin \najoneuvoihin ja alleviivataan niiden hankinnan kannattavuutta asiakkaan n\u00e4k\u00f6kulmasta. T\u00e4m\u00e4n ohella aineiston \npohjalta toteutetun analyysin kautta selvi\u00e4\u00e4 my\u00f6s ihmisten esitett\u00e4v\u00e4n BMW-s\u00e4hk\u00f6autojen rinnalla, tarkoituksena \nn\u00e4in valmistajan kannalta suosiollisten ja ostop\u00e4\u00e4t\u00f6st\u00e4 tukevien assosiaatioiden her\u00e4tt\u00e4minen", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-05-10T06:15:22Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-05-10T06:15:22Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "34", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "deu", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "multimodaalinen diskurssianalyysi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "BMW", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yritysidentiteetti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Die diskursive Konstruktion einer nachhaltigen Unternehmensidentit\u00e4t auf der Webseite der BMW-AG", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202205102615", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Saksan kieli ja kulttuuri", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "German Language and Culture", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "308", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "autoteollisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "saksan kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "multimodaalisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kest\u00e4v\u00e4 kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_80964
language deu
last_indexed 2025-02-18T10:56:46Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/3e45d2d6-ca56-416c-8a5e-33819d65bdac\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202205102615.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Laajoki, Samuel Die diskursive Konstruktion einer nachhaltigen Unternehmensidentität auf der Webseite der BMW-AG multimodaalinen diskurssianalyysi BMW yritysidentiteetti Saksan kieli ja kulttuuri German Language and Culture 308 autoteollisuus saksan kieli multimodaalisuus kestävä kehitys
title Die diskursive Konstruktion einer nachhaltigen Unternehmensidentität auf der Webseite der BMW-AG
title_full Die diskursive Konstruktion einer nachhaltigen Unternehmensidentität auf der Webseite der BMW-AG
title_fullStr Die diskursive Konstruktion einer nachhaltigen Unternehmensidentität auf der Webseite der BMW-AG Die diskursive Konstruktion einer nachhaltigen Unternehmensidentität auf der Webseite der BMW-AG
title_full_unstemmed Die diskursive Konstruktion einer nachhaltigen Unternehmensidentität auf der Webseite der BMW-AG Die diskursive Konstruktion einer nachhaltigen Unternehmensidentität auf der Webseite der BMW-AG
title_short Die diskursive Konstruktion einer nachhaltigen Unternehmensidentität auf der Webseite der BMW-AG
title_sort die diskursive konstruktion einer nachhaltigen unternehmensidentität auf der webseite der bmw ag
title_txtP Die diskursive Konstruktion einer nachhaltigen Unternehmensidentität auf der Webseite der BMW-AG
topic multimodaalinen diskurssianalyysi BMW yritysidentiteetti Saksan kieli ja kulttuuri German Language and Culture 308 autoteollisuus saksan kieli multimodaalisuus kestävä kehitys
topic_facet 308 BMW German Language and Culture Saksan kieli ja kulttuuri autoteollisuus kestävä kehitys multimodaalinen diskurssianalyysi multimodaalisuus saksan kieli yritysidentiteetti
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80964 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205102615
work_keys_str_mv AT laajokisamuel diediskursivekonstruktioneinernachhaltigenunternehmensidentitätaufderwebseitederbm