Musiikin merkitys erilaisille oppijoille

Millainen rooli musiikilla on vammaisten ja erilaisten, tukea tarvitsevien oppijoiden elämässä? Millä tavalla ihmisten erilaisuus ja toisaalta ennakkoluulot vaikuttavat kasvavaan nuoreen? Muun muassa näitä kysymyksiä pohdin kandidaatintutkielmassani. Tutkielmani on kirjallisuuskatsaus, joka tarkaste...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Rautanen, Anniina
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80960
Description
Summary:Millainen rooli musiikilla on vammaisten ja erilaisten, tukea tarvitsevien oppijoiden elämässä? Millä tavalla ihmisten erilaisuus ja toisaalta ennakkoluulot vaikuttavat kasvavaan nuoreen? Muun muassa näitä kysymyksiä pohdin kandidaatintutkielmassani. Tutkielmani on kirjallisuuskatsaus, joka tarkastelee erityismusiikkikasvatusta, erilaisten oppijoiden haasteita koulunkäynnissä ja musiikin tuomia ratkaisuja näihin haasteisiin. Avaan tätä aihetta myös omien kokemusten ja näkemysten kautta käyttäen kirjallisuutta tukenani. Kerron erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden kouluarjesta sekä opettajan että oppilaan näkökulmat huomioiden. Esitän muutamia ongelmakohtia liittyen esimerkiksi diagnosoinnin aiheuttamaan leimautumiseen ja sen myötä kiusatuksi tulemiseen sekä vastaan inkluusion ja integraation ikuisuuskysymyksiin. Näihin kaikkiin aiheisiin liitän tietenkin musiikilliset mahdollisuudet ja ratkaisut. Katsauksen lopussa tarjoan musiikinopettajille muutamia musiikinopetusta tukevia ratkaisuja, joiden tavoitteena on mahdollistaa musiikilliset kokemukset ja elämykset erilaisille ihmisille ja oppijoille. Kaikki ansaitsevat tasavertaista musiikinopetusta, oli sitten tuen tarpeita tai ei.