Koulunkäynninohjaajien kokema asema, arvostus ja työnkuva

Tutkielmassa pyrittiin selvittämään koulunkäynninohjaajien asemaa, arvostusta ja työnkuvaa yhdessä suomalaisessa yhtenäiskoulussa. Tutkimuksen motiiveina olivat verrattain vähäinen tutkimus aiheesta sekä oma tausta ohjaajana. Tutkielma toteutettiin laadullisena fenomenologis–hermeneuttisena tapaustu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Suuronen, Jari-Pekka
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80959
_version_ 1828193047298441216
author Suuronen, Jari-Pekka
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Suuronen, Jari-Pekka Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Suuronen, Jari-Pekka Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Suuronen, Jari-Pekka
datasource_str_mv jyx
description Tutkielmassa pyrittiin selvittämään koulunkäynninohjaajien asemaa, arvostusta ja työnkuvaa yhdessä suomalaisessa yhtenäiskoulussa. Tutkimuksen motiiveina olivat verrattain vähäinen tutkimus aiheesta sekä oma tausta ohjaajana. Tutkielma toteutettiin laadullisena fenomenologis–hermeneuttisena tapaustutkimuksena. Tutkielmassa haastateltiin kahdeksaa koulunkäynninohjaajaa tutkittavasta koulusta puolistrukturoituna teemahaastatteluna. Neljä haastateltavista teki töitä yläkoulussa ja neljä alakoulussa. Tulosten analysoinnissa hyödynnettiin aineistolähtöistä analyysiä. Haastatellut koulunkäynninohjaajat kokivat asemansa pääsääntöisesti hyväksi niin ylä- kuin alakoulunkin puolella. Koettiin, että ne opettajat, joiden kanssa ohjaajat eniten työskentelivät, arvostivat ohjaajien työpanosta ja antoivat paljon vastuuta ohjaajille. Ohjaajien työnkuva oli laaja ja oli jaettavissa kolmeen osaan: opetukseen, kasvatukseen ja arjen sujuvuuteen. Vaikka työtehtävät mukailivatkin ohjaajien vahvuusalueita, niin osittain niihin sisältyi myös tehtäviä, joita ohjaajat eivät kokeneet työnkuvaansa kuuluviksi. Tällaiset työt miellettiin arvostetuksi tulemisen kokemusta heikentäviksi. Työskentely ja arkiset keskustelut oppilaiden kanssa koettiin puolestaan erityisen palkitsevaksi osaksi työtä. Ohjaajien vahvuuksien hyödyntäminen, työnkuvan selkeys ja arvostuksen osoittaminen arjen pienissä tilanteissa olivat tutkimuksessa tärkeimpiä hyvän aseman ja työssä viihtymisen tunnusmerkkejä. Kehittää tulisi sen sijaan työnkuvan selkeyttämistä ja rajaamista.
first_indexed 2022-05-10T20:00:25Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hankala, Mari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kepler-Uotinen, Kaili", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Suuronen, Jari-Pekka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-05-10T06:02:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-05-10T06:02:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80959", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielmassa pyrittiin selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n koulunk\u00e4ynninohjaajien asemaa, arvostusta ja ty\u00f6nkuvaa yhdess\u00e4 suomalaisessa yhten\u00e4iskoulussa. Tutkimuksen motiiveina olivat verrattain v\u00e4h\u00e4inen tutkimus aiheesta sek\u00e4 oma tausta ohjaajana.\nTutkielma toteutettiin laadullisena fenomenologis\u2013hermeneuttisena tapaustutkimuksena. Tutkielmassa haastateltiin kahdeksaa koulunk\u00e4ynninohjaajaa tutkittavasta koulusta puolistrukturoituna teemahaastatteluna. Nelj\u00e4 haastateltavista teki t\u00f6it\u00e4 yl\u00e4koulussa ja nelj\u00e4 alakoulussa. Tulosten analysoinnissa hy\u00f6dynnettiin aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 analyysi\u00e4. Haastatellut koulunk\u00e4ynninohjaajat kokivat asemansa p\u00e4\u00e4s\u00e4\u00e4nt\u00f6isesti hyv\u00e4ksi niin yl\u00e4- kuin alakoulunkin puolella. Koettiin, ett\u00e4 ne opettajat, joiden kanssa ohjaajat eniten ty\u00f6skenteliv\u00e4t, arvostivat ohjaajien ty\u00f6panosta ja antoivat paljon vastuuta ohjaajille. Ohjaajien ty\u00f6nkuva oli laaja ja oli jaettavissa kolmeen osaan: opetukseen, kasvatukseen ja arjen sujuvuuteen. Vaikka ty\u00f6teht\u00e4v\u00e4t mukailivatkin ohjaajien vahvuusalueita, niin osittain niihin sis\u00e4ltyi my\u00f6s teht\u00e4vi\u00e4, joita ohjaajat eiv\u00e4t kokeneet ty\u00f6nkuvaansa kuuluviksi. T\u00e4llaiset ty\u00f6t miellettiin arvostetuksi tulemisen kokemusta heikent\u00e4viksi. Ty\u00f6skentely ja arkiset keskustelut oppilaiden kanssa koettiin puolestaan erityisen palkitsevaksi osaksi ty\u00f6t\u00e4. Ohjaajien vahvuuksien hy\u00f6dynt\u00e4minen, ty\u00f6nkuvan selkeys ja arvostuksen osoittaminen arjen pieniss\u00e4 tilanteissa olivat tutkimuksessa t\u00e4rkeimpi\u00e4 hyv\u00e4n aseman ja ty\u00f6ss\u00e4 viihtymisen tunnusmerkkej\u00e4. Kehitt\u00e4\u00e4 tulisi sen sijaan ty\u00f6nkuvan selkeytt\u00e4mist\u00e4 ja rajaamista.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-05-10T06:02:24Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-05-10T06:02:24Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "67", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Koulunk\u00e4ynninohjaajien kokema asema, arvostus ja ty\u00f6nkuva", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202205102610", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6nkuva", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toimenkuvat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arvostus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulunk\u00e4ynninohjaajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulunk\u00e4yntiavustajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_80959
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:51Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a7ea65fd-2640-4d62-9aa5-37f02bc3123e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202205102610.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Suuronen, Jari-Pekka Koulunkäynninohjaajien kokema asema, arvostus ja työnkuva Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 työnkuva toimenkuvat arvostus koulunkäynninohjaajat koulunkäyntiavustajat työ
title Koulunkäynninohjaajien kokema asema, arvostus ja työnkuva
title_full Koulunkäynninohjaajien kokema asema, arvostus ja työnkuva
title_fullStr Koulunkäynninohjaajien kokema asema, arvostus ja työnkuva Koulunkäynninohjaajien kokema asema, arvostus ja työnkuva
title_full_unstemmed Koulunkäynninohjaajien kokema asema, arvostus ja työnkuva Koulunkäynninohjaajien kokema asema, arvostus ja työnkuva
title_short Koulunkäynninohjaajien kokema asema, arvostus ja työnkuva
title_sort koulunkäynninohjaajien kokema asema arvostus ja työnkuva
title_txtP Koulunkäynninohjaajien kokema asema, arvostus ja työnkuva
topic Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 työnkuva toimenkuvat arvostus koulunkäynninohjaajat koulunkäyntiavustajat työ
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education arvostus koulunkäynninohjaajat koulunkäyntiavustajat toimenkuvat työ työnkuva
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80959 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205102610
work_keys_str_mv AT suuronenjaripekka koulunkäynninohjaajienkokemaasemaarvostusjatyönkuva