Lukiolaisten syyt opiskella fysiikkaa onko syissä eroja miesten ja naisten välillä?

Opiskelijavalintauudistuksen julkistamisen jälkeen fysiikan ylioppilaskirjoituksiin ilmoittautuneiden lukumäärä on lähes kaksinkertaistunut ja naisten suhteellinen osuus kasvanut. Tutkimuksessa selvitin syitä lukiolaisten fysiikan opiskeluun ja onko sukupuolten välillä eroja näissä syissä. Tulosten...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Heinonen, Ville
Muut tekijät: Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Faculty of Sciences, Fysiikan laitos, Department of Physics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80956
Kuvaus
Yhteenveto:Opiskelijavalintauudistuksen julkistamisen jälkeen fysiikan ylioppilaskirjoituksiin ilmoittautuneiden lukumäärä on lähes kaksinkertaistunut ja naisten suhteellinen osuus kasvanut. Tutkimuksessa selvitin syitä lukiolaisten fysiikan opiskeluun ja onko sukupuolten välillä eroja näissä syissä. Tulosten mukaan syyt liittyivät fysiikan kiinnostavuuteen tai muuhun opiskelusta saatavaan mielihyvään, opiskelusta saatavaan hyötyyn esimerkiksi jatko-opiskelupaikan saamiseksi tai niiden yhdistelmään. Miehet olivat naisia kiinnostuneempia fysiikasta itsestään, kokivat sen helpommaksi ja olivat kiinnostuneempia jatkamaan fysikaalisilla aloilla. Naisilla opiskelusta saatava hyöty oli yleisempi syy opiskeluun kuin miehillä. Koetussa osaamisessa ja saadusta kannustuksessa ei löytynyt juurikaan eroja.